شناسهٔ خبر: 42806300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

صاحب‌خبر -

یکی از نمایندگان در صفحه خود در اینستاگرام از تحویل‌ خودروی دناپلاس اتومات به نمایندگان خبر داد. این نماینده توضیح داد که در ابتدای مجلس سه روش برای تامین خودوری نمایندگان از سوی مجلس پیشنهاد شده: ۱- استفاده از خودرو و راننده مجلس ۲-تحویل یک خودروی امانی مجلس به نماینده و عودت آن پس از دوره نمایندگی ۳-تحویل یک خودروی صف(پارس یا دنا) به صورت قسطی با بازپرداخت سه‌ساله

در این زمینه چند نکته به نظر می‌رسد:

*مجلس شورای اسلامی می‌بایست برای کمک به انجام وظایف نمایندگی در حدود عرف اقدام کند. از مهمترین وظایف نمایندگی سرکشی به حوزه های انتخابیه است که طبیعتا باید به سهولت انجام بگیرد. 


* یک نماینده مجلس برای آنکه بتواند به وظایف خویش در نمایندگی ملت نیز عمل کند حداقل‌های زندگی‌اش باید تامین شود. اگر این حداقل‌ها تامین نشود دو حالت پیش می‌آید: اگر فرد صالحی باشد به‌دنبال فعالیت‌های حلال می‌رود که او را از انجام وظایف نمایندگی بازمی‌دارد. اگر فرد فاسدی باشد به‌دنبال کسب درآمد از طرق نامشروع می‌رود و با اصحاب ثروت پیوند می‌خورد. یکی از مواردی که باید مجلس برای نمایندگان تامین کند وسیله حمل‌ونقل است.

*تامین وسیله حمل‌ونقل برای نمایندگان مجلس می‌توانست به روش‌‌های مختلفی اجرا شود. متاسفانه در این زمینه اطلاعاتی که در اختیار مردم قرار گرفته است منحصر به همین پست اینستاگرامی این نماینده محترم است.

مطابق آنچه ایشان گفته شاید بتوان دو روش اول را ( استفاده از خودرو و راننده مجلس و تحویل یک خودروی امانی مجلس به نماینده و عودت آن پس از دوره نمایندگی)‌تا حدودی مطابق عرف دانست اما روش سوم یعنی تحویل قسطی خودروی دناپلاس با واقعیت‌های عرفی امروز فاصله دارد. اولین ایراد در انتخاب خودرو است. خودروی دنا امروز و در تلاطمات کنونی اقتصاد ما فراتر از توان مردم عادی است. شاید بهتر بود خودروی رده‌پایین‌تری انتخاب می‌شد.

دومین ایراد فروش دنا به قیمت کارخانه به نمایندگان است. مظابق گزارش صدا و سیما این خودرو در بازار به قیمت ۶۰۰ میلیون معامله می‌شود و فروش آن به نمایندگان به نصف قیمت بازار توزیع رانت میان نمایندگان است.

البته این رانت در میان همه برندگان لاتاری خودروسازها هم توزیع می‌شود که آن هم محل ایراد و اشکال است. این پاسخ که این خودرو تا یک‌سال قابل فروش نیست هم نافی ارزش واقعی خودرو و فرصت ویژه برای نمایندگان نیست. مضافا اینکه خودروسازان در حال حاضر در اجرای تعهدات پیشین خود به مردم ناکام مانده‌اند و معمولا در موعدی که تعهد داده‌اند خودرو را به خریداران تحویل نمی‌دهند.

ایراد سوم به تسهیلاتی است که برای فروش این خودروها برای نمایندگان فراهم شده است. فروش تمام قسطی سه‌ساله و کسر از حقوق نمایندگان شرایط ایده‌آلی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

ایراد چهارمی که وارد است این است که اهدای خودرو توسط خودروساز به مجلس برای توزیع میان نمایندگان باعث می‌شود تیغ نظارت مجلس بر خودروسازان کند شود. طبیعتا وقتی خودروساز خارج از روال عادی به یک نهاد خودرو واگذار می‌کند در ادامه درخواست‌هایی هم خواهد داشت.

البته این اشکال فقط به مجلس وارد نیست و عموم دستگاه‌ها و نهادها از خودروسازان خرید می‌کنند و خود را مشمول این قاعده فسادآلود می‌کنند.

*این ایراداتی که برشمردیم احتمالا قابل تعمیم به مجالس گذشته است. متاسفانه به دلیل عدم شفافیت مجالس گذشته درباره حقوق و مزایای نمایندگان ما اطلاع دقیقی از آنچه در مجالس گذشته به نمایندگان داده شده نداریم.

اما درباره مجلس یازدهم ماجرا متفاوت است. مجلس یازدهم قرار بود مجلس انقلابی باشد و مطابق آنچه رئیس این مجلس بارها اعلام کرده شفاف‌سازی یکی از رویکردهای این مجلس است. در چهارماهی که از آغاز این مجلس می‌گذرد مورد خاصی درباره مجلس شفاف نشده است.

این عدم شفافیت باعث می‌شود در افکارعمومی آن مزایایی هم که به حق به نمایندگان داده می‌شود ناحق تلقی شود و نمایندگان بابت آنها هم شماتت شوند.

حداقل انتظار از مجلس انقلابی این است که دریافتی حقوق و مزایای نمایندگان را شفاف به مردم ارائه کند و درباره آنها توضیح دهد.

*در ایام تبلیغات انتخابات پویش مجلس شفاف و ضدفساد فعال بود که ۹۲ نفر از نمایندگان کنونی مجلس در زمان تبلیغات انتخابات آن را امضا کردند. در ماده ۵ این تعهدنامه آمده است: «از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی، حکم ماده ۲۹  قانون برنامه ششم را داوطلبانه اجرا و همه حقوق و همه مزایای دریافتی‌ام از بیت‌المال را برای اطلاع عموم مردم منتشر کنم.»

از این ۹۲ نماینده عزیزی که این تعهدنامه را امضا کردند می‌پرسیم آیا در این چهارماه این بند را اجرا کرده‌اند؟ اگر ایشان به امضای خویش متعهدند باید حقوق و مزایای خویش را شفاف اعلام کنند. متاسفانه در این مدت که امضای خویش را مراعات نکردنه‌اند اما خواهشمندیم در ادامه حداقل این بند از این تعهدنامه را اجرا کنند تا رعیت از میزان حقوق ایشان آگاه شوند.

*در انتها باید از آقای ایزدخواه تشکر کنیم که تحویل خودرو به نمایندگان را به اطلاع مردم رساندند و در نهایت خودشان هم آن را به مجلس عودت دادند.

نظر شما