شناسهٔ خبر: 42805229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نرمش جدید آمریکا در قبال کُرد‌های سوریه

فرستاده ویژه آمریکا که به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارد، در جریان دیدار با شبه‌نظامیان کُرد، به آنان وعده‌های تازه‌ای داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا یکشنبه هفته جاری به صورت غیر قانونی وارد سوریه شد و با عناصر کُرد دیدار کرد.

پایگاه خبری «خبر ۲۴» وابسته به کرد‌های شمال سوریه، گزارش داد، جفری با احزاب موسوم به «اتحادیه میهنی کُرد» و «شورای ملی کُرد‌های سوریه» دیدار و مسائل مربوط به عناصر کُرد را بررسی کردند.

«صالح کدو» دبیر حزب «دموکراتیک کُردستان» در سوریه درباره جزئیات این دیدار به خبر ۲۴ به نقل از جفری گفت که گفت‌وگوی طرف‌های کُرد برای آمریکا حائز اهمیت است.

کدو با بیان اینکه آمریکا از این گفتگو حمایت می‌کند، تصریح کرد، این گفتگو مثبت بود و موضع طرفین کُرد، در جریان این گفتگو واحد بود و باعث شد که «فضای مثبتی برای تسریع این گفتگو و دستیابی به یک توافق زودهنگام» ایجاد شود.

وی ادامه داد، بخش اعظم این دیدار مربوط به تجاوزات ترکیه و گروه‌های تروریستی وابسته به این کشور در مناطق «عفرین»، «تل ابیض» و «رأس العین» بود.

جفری در این دیدار به کُرد‌ها وعده داد که عملیات نظامی ترکیه موسوم به «چشمه صلح» به هیچ عنوان در مناطق کُرد نشین واقع در شمال و شرق سوریه تکرار نخواهد شد.

به گزارش خبر۲۴، این اظهارات، نشانگر «نرمش جدیدی در سیاست آمریکا در قبال کُرد‌ها در سوریه است... در واقع اخیرا، گفتمان آمریکا تغییر کرده است».

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز اخیرا ادعا کرد که واشنگتن خواهد کوشید وضعیت کُرد‌ها را در سوریه بهبود بخشد و نهایت تلاش خود را «برای حفظ درآمد‌ها و سازه‌های نفتی تحت کنترل نیرو‌های دموکراتیک سوریه» به کار خواهد بست.

ترامپ بار‌ها اعلام کرده که هدف آمریکا از حضور در سوریه، تاراج نفت این کشور است. به همین دلیل، از عناصر کُرد که مناطق نفتی سوریه را تحت اشغال خود دارند، حمایت می‌کند. پیشتر هنگام حمله ترکیه به نقاطی در شمال سوریه، آمریکا اعلام کرده بود که از مواضعش عقب‌نشینی می‌کند؛ امری که کرد‌های سوریه آن را خیانت آمریکا به کرد‌ها تلقی کردند.

دولت سوریه تأکید دارد که حضور عناصر کُرد وابسته به آمریکا در خاک سوریه غیر قانونی است و به این حضور اشغالگرانه پایان خواهد داد.

نظر شما