شناسهٔ خبر: 42805210 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

بسته خبری «صبحانه با پارسینه» از شامگاه تا بامداد؛

از نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به روحانی برای انتقال پایتخت تا مرگ ۱۶۶ کولبر در یک سال گذشته

مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، پارسینه تلاش می‌کند صبح هر روز مهم‌ترین این رویداد‌ها را که گاهی از نظر‌ها دور افتاده و کمتر به آن پرداخته می‌شود به اطلاع مخاطبانش برساند.

صاحب‌خبر -
تحریریه پارسینه| درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، پارسینه تلاش می‌کند هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. پارسینه هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی ندارد و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.
 
پایان داستان سعید مرتضوی

دفاعیه سعید مرتضوی در دادگاه اعاده دادرسی پرونده موسوم به پرونده بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک با نظر اکثریت قضات رد شده است. میرمجید طاهری، وکیل عبدالحسین روح‌الامینی و زهره حقیقی، والدین محسن روح‌الامینی از رد دفاعیه سعید مرتضوی در دادگاه اعاده دادرسی پرونده بازداشتگاه کهریزک خبر داده است.

از روزی که در پرونده کهریزک از قضاوت تعلیق و مجبور به ترک دادستانی شد، روز‌های بسیاری را در قامت یک متهم پله‌های دادگستری را بالا و پایین رفت و در نهایت هم راهی زندان اوین شد که سال ۸۸ بسیاری با حکم او پشت میله‌های همان روزگار را سپری کرده بودند. البته آن‌ها متهمان سیاسی بودند و معترض به نتیجه انتخابات و مرتضوی محکوم پرونده قتل سه نفر از همان معترضان. دنیا کوچک‌تر از آن بود که مرتضوی تصور می‌کرد.

پا‌پس‌نکشیدن شاکیان پرونده قتل کهریزک و پرونده تأمین اجتماعی، مرتضوی را بالاخره با رأی محکومیت مواجه کرد و مرتضوی آذر ۱۳۹۶ به دو سال حبس محکوم شد.

با وجود صدور این حکم مرتضوی خود را برای اجرای حکم معرفی نکرد تا در تاریخ دوم اردیبهشت ۹۷ در شمال کشور بازداشت شد. هرچند او در ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ پس از تحمل دو‌سوم از مدت محکومیت خود از زندان آزاد شد. بعد از آزادی به دنبال اعاده دادرسی رفت و درخواست رسیدگی مجدد پذیرفته شد؛ اما در مرحله رسیدگی در نهایت دادگاه کیفری رأی به محکومیت مرتضوی داد.

به گفته میرمجید طاهری اسفندماه سال گذشته شعبه اول دیوان عالی کشور با استناد به ماده ۴۷۴ با درخواست سعید مرتضوی برای اعاده دادرسی موافقت کرد و بررسی این درخواست را به شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع داد. اواسط مرداد گذشته خبر‌هایی مبنی بر درخواست اعاده دادرسی از سوی سعید مرتضوی شنیده شد تا اینکه صبح سه‌شنبه، ۲۱مرداد، ساعت ۱۰ صبح در شعبه ۸ دادگاه کیفری استان تهران اولین جلسه رسیدگی مجدد به پرونده سعید مرتضوی برگزار شد. همان زمان وکیل خانواده روح‌الامینی گفت: او و موکلش در جریان این جلسه نبوده‌اند و گویا مرتضوی به دلیل پرونده بازداشت غیرقانونی که منجر به صدور حکم انفصال از خدمت برای او شده، درخواست اعاده دادرسی داشته است که اولین جلسه آن ۲۱ مرداد برگزار شد.
 
فرد مظنون ارسال کننده نامه سمی به ترامپ بازداشت شد

یک مقام اجرای قانون فدرال آمریکا بامداد دوشنبه اعلام کرد که فرد مظنون ارسال کننده نامه سمی به ترامپ بازداشت شده است. یک مقام اجرای قانون فدرال به شبکه ان بی سی نیوز گفت: یک فرد ناشناس در زمان ورود به آمریکا از کانادا توسط نیرو‌های حفاظت از مرز‌ها بازداشت شده است.

تا کنون جزئیات بیشتری در مورد هویت و ملیت فرد مظنون گزارش نشده است. پیش از این مقامات امنیتی آمریکا گفته بودند که آن‌ها بر این باورند که نامه سمی ارسال شده به ترامپ از کانادا پست شده و به دنبال یک زن کانادایی در ارتباط با این نامه‌ها هستند.

یک مقام امنیتی آمریکا روز شنبه از کشف یک نامه حاوی ماده سمی ریسین که برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارسال شده بود، خبر داد.

این مقام به آسوشیتدپرس گفت که این نامه سمی در تاسیسات دولتی که نامه‌های ارسالی به رییس جمهوری آمریکا را پیش از رسیدن به مقصد مورد بازرسی قرار می‌دهد، کشف شد.
 
نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به رئیس جمهور برای انتقال پایتخت
 
ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با خانه ملت، در خصوص اولویت‌های شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران، اظهار داشت: همکاری خوبی با مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری داشته‌ا‍یم و فرایند‌های خوبی طی شده است. عضو ناظر مجلس در شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران با بیان اینکه جانمایی و همه موارد در زمینه انتقال پایتخت مشخص شده است، بیان کرد: قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) نیز نامه‌ای را رسماً به رئیس جمهور ارسال کرده و بدون اینکه پولی از دولت بخواهد عنوان کرده که ساماندهی تهران را انجام می‌دهد و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را نیز به سرانجام می‌رساند. ابوترابی ادامه داد: اگر در بحث انتقال پایتخت سیاسی و اداری خوب عمل کنیم، مدیریت جمعیت و ساماندهی تهران به نتیجه می‌رسد.
 
ترامپ: شاید با دستور اجرایی جلوی رییس‌جمهور شدن بایدن را بگیرم!
 
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شنبه در یک سخنرانی گسترده در یک گردهمایی انتخاباتی حملات علیه رقیب خود، جو بایدن را گسترش داد و بایدن را "احمق‌ترین نامزد ها" خواند و تا آنجا پیش رفت که اعلام کرد "شاید من یک دستور اجرایی امضا کنم که نتوانید او را به عنوان رئیس جمهور خود داشته باشید ترامپ درباره بایدن معاون رئیس جمهور سابق گفت: "او بدترین نامزد است. احمق‌ترین نامزد‌ها است.
 
ظریف: نخست برادری خود را ثابت کن

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را طرف نقض کننده برجام دانست و گفت: ایران هرگز تردیدی برای مذاکره ندارد، اما برای آنچه که مذاکره شده است، دوباره گفتگو نخواهد کرد.

ظریف در نشستی با اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره شرایط اقتصادی ایران و بازگشت به مذاکره ادعایی بایدن، گفت: هیچ کسی در موضعی قرار ندارد که شرطی را قرار دهد. ایران هرگز برای مذاکره تردید نداشته است، اما درباره آنچه که پیش از این مذاکره شده است، دوباره گفتگو نمی‌کنیم.

وزیر امور خارجه ایران افزود: اکنون آن‌ها نمی‌توانند بازگردند و بگویند من باید هرچه را که می‌خواهم به دست آورم چرا که نتوانستم آن را در دور نخست بگیرم. این حسن نیت نیست، حسن نیت اساس هر توافق بین‌المللی است. از این رو، آمریکا باید بپذیرد که به عنوان یک عضو قانونمند جامعه بین‌المللی بازگردد، تعهدات خود (تحت برجام) را آغاز کند و سپس درباره موضوعات دیگر توافق صحبت کند.

ظریف ادامه داد: ما در فارسی می‌گوییم «نخست برادری خود را ثابت کن بعد ادعای میراث داشته باش».
 
خط فقر ۱۰میلیون تومان شد و حقوق کارگران همچنان دو میلیون تومان
 
هادی ابوی، دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، درباره مشکلات معیشتی کارگران گفت: یکی از مهمترین مشکلات کارگران بحث معیشتی است. در حال حاضر خط فقر ۱۰ میلیون تومان است. کارگران هنوز ۲ میلیون و خورده‌ای دریافت می‌کند. ابوی با بیان اینکه هزینه کارگران به غیر از تأمین معاش در بحث بهداشتی افزوده شده است گفت:قبل از معیشت کارگران دغدغه امنیت شغلی داشتند، عمده کارگرانی که در بخش خدمات فعالیت داشتند با مشکلات متعدد بیکاری و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند. زندگی کارگران با این میزان درآمد نمی‌گردد.
 
زیباکلام: رویابافی نمی‌کنیم ۸۰ هزار رای هم در تهران نداریم

کیهان در ویژه‌های خود نوشت: صادق زیباکلام در گفتگو با نامه‌نیوز و درباره اظهار تمایل برخی اعضای حزب کارگزاران به نامزدی علی لاریجانی اظهار داشت: حزب کارگزاران نمی‌خواهد حقایق و واقعیت‌های سیاسی امروز کشور را بپذیرد و قبول کند.

وی با اشاره به عملکرد ناامیدکننده دولت روحانی افزود: نه کارگزاران و نه سایر مجموعه‌های اصلاح‌طلب ظرف سه سال گذشته هیچ تلاشی نکردند بدنه اجتماعی را درباره دلایل این اتفاق مجاب کنند.

زیباکلام تأکید کرد: علی لاریجانی، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و محمدرضا عارف که جای خود دارند، حتی اگر شخص آقای خاتمی هم تأیید صلاحیت شود دیگر آن ۲۴ میلیونی که در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ پای صندوق‌های رأی حاضر شدند و به حسن روحانی رأی دادند، انگیزه‌ای ندارند.

وی افزود: حزب کارگزاران این واقعیت تلخ، اما ساده را نمی‌خواهد قبول کند، چون امیدوار است در ماه آخر منتهی به انتخابات ریاست جمهوری تغییر و تحولاتی به وجود آید، قبض و بسط‌هایی رخ دهد و یکدفعه ستاره بخت و اقبال علی لاریجانی بشکفد. آن‌ها نمی‌خواهند قبول کنند که ما مشکل داریم.

وی خاطرنشان کرد: کارگزاران در اسفندماه سال ۹۸ نیز حقیقت را نپذیرفت و اصرار داشت که باید اصلاح‌طلبان پای صندوق رأی بیایند، اما در تهرانی که ۴ سال قبل یک و نیم میلیون نفر در انتخابات مجلس دهم به آقای محمدرضا عارف رأی داده بودند، کمتر از ۸۰ هزار نفر به سرلیست کارگزاران رأی دادند.

زیباکلام افزود: کارگزاران فقط امیدوار است که اگر علی لاریجانی به صحنه بیاید و روحانیت مبارز و دانشگاهیان از او حمایت کنند شاید معادلات انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ تغییر کند. در واقع کارگزاران دنبال رویا‌ها و فکر و خیال‌هایی هستند که نتیجه‌اش را در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم.
 
هدف قرار گرفتن یک کاروان لجستیکی آمریکا در شمال عراق

کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، در واپسین ساعات امروز (دوشنبه)، از هدف قرار گرفتن یک کاروان آمریکا در استان «صلاح الدین» در شمال عراق خبر داد.

طبق گزارش صابرین نیوز، یک کاروان لجستیکی آمریکا در شهر «الدجیل» در استان صلاح الدین واقع در شمال عراق هدف قرار است.

در ادامه این گزارش آمده است که کاروان یادشده در نزدیکی ایست بازرسی «جاسم القیس» در پنج کیلومتری الدجیل به سمت سامراء هدف حمله قرار گرفته است.

صابرین نیوز همچنین به نقل از برخی منابع خبر داد که این کاروان حامل مواد «بسیار حساسی» بوده است؛ با این حال، این کانال جزئیاتی درباره تلفات جانی این حمله گزارش نداد.
 
روایت کرباسچی از دیدار با کروبی

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این که پیرامون بحث انتخابات چه گفت: وگویی با کروبی داشتید، بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است. شب گذشته، یکی از کانال‌های خبری تلگرام از دیدار غلامحسین کرباسچی و محمد قوچانی با حجت الاسلام کروبی خبر داد. در عکسی که از این دیدار منتشر شد، علاوه بر کرباسچی و قوچانی، یکی از پسران کروبی و قدرت الله علیخانی هم دیده می‌شوند.

«غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفتگو با برنا در رابطه با این دیدار گفت: در این دیدار کروبی با وجود کسالت جسمی که داشت، از روحیه و حال خوبی برخوردار بود. او ادامه داد: بحث‌های مختلفی در این دیدار مطرح شد، وضعیت گذشته، حال و آینده را مورد بحث قرار دادیم. او بیش از هر چیزی نگران مشکلات مردم و کشور است و نگرانی‌هایی را در این خصوص بیان کرد.
 
کرباسچی در خصوص دغدغه‌های مطرح کروبی در این دیدار گفت: همیشه دغدغه او مردم و انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و منافع کشور بوده و همه عمرش را به پای این دغدغه گذاشته است. او در پاسخ به این که پیرامون بحث انتخابات چه گفت: وگویی با آقای کروبی داشتید، بیان کرد: فعلا او در حال بررسی اوضاع، احوال و شرایط انتخابات است. کرباسچی گفت: امیدوارم شاهد خبر‌های خوبی بیش از این باشیم.
 
سرلشکر سلامی: مردم آمریکا اکنون «مرگ بر آمریکا» می‌گویند

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: در جنگ تحمیلی موازنه قوا یکسان نبود؛ اما توانستیم نتیجه شگفت انگیزی را رقم بزنیم. سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین تجلیل و تکریم از یک میلیون پیشکسوت دفاع مقدس و در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما توانستیم موازنه جنگ را معکوس کنیم؛ یعنی دشمنان ما بسیار قوی بودند و ما هنوز قوی نبودیم. اما نتیجه جنگ عکس موازنه اتفاق افتاد و این نتیجه یک رکورد بسیار شگفت‌انگیز است. وی ادامه داد: آمریکا نمادهایش را از دست داده است و حتی مردم آمریکا، اکنون مرگ بر آمریکا می‌گویند و مجسمه‌های نمادین را در آمریکا به زیر کشیده و پرچم آمریکا را به آتش می‌کشند. آمریکا از درون پوسیده و در بیرون هم منزوی است. ملت ایران عزیز هستند؛ و هیچ نگران نباشند و با آرامش زندگی کنند.
 
در یک سال گذشته، ۱۶۶ کولبر کشته یا زخمی شده اند

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس: دولت باید تعریفی برای کولبری داشته باشد، چون این شغل سخت در شأن یک ایرانی نیست که دنیا هم ببینند جوانی ۲۰۰ کیلو بار را بر کولش گذاشته و از راه‌های سخت عبور می‌کند. در یک سال گذشته ۱۶۶ تن کشته و زخمی شدند. این کولبران جوانان ایرانی و فرزندان این مرز و بوم هستند و عادلانه نیست که با گلوله ایرانی، جوانان ایران کشته و خانواده هایشان آواره شوند. این امر تبعاتی دارد و از نظر امنیتی هم به نفع نظام نیست. به دنبال ارائه طرحی هستیم که استفاده نیروی انتظامی از سلاح گرم در مناطق مرزی نسبت به کولبران را ساماندهی می‌کند. کولبران گروهی و از مسیر باریکه‌ای به صورت چند هزار نفری حرکت می‌کنند؛ بنابراین، اگر کسی در این شرایط به آن‌ها شلیک کند جرمش سنگین خواهد بود و مشمول دیه می‌شود.
 
نماینده تهران: دولت ۱۴۰۰ کابینه جنگ می‌خواهد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده‌تر از جنگ نظامی ۴۰ سال قبل است.
مالک شریعتی نیاسر در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به فرا رسیدن هفته دفاع مقدس نوشت؛
«هفته دفاع مقدس گرامی باد!
امروز ‎جنگ اقتصادی به مراتب پیچیده‌تر از جنگ نظامی چهل سال قبل است.
خون و آتش و گلوله ندارد، اما خون جگر، آتشفشان و ترکش بسیار. خانه‌ای ویران نمی‌کند، اما خانواده بسیار.
پدر‌ها را نمی‌کشد، اما غرور پدر‌ها بسیار.
تحریم‌ها سال‌ها می‌مانند.
دولت ۱۴۰۰ ‎کابینه جنگ می‌خواهد»
 
 

نظر شما