شناسهٔ خبر: 42804884 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

یک جریان سیاسی خاص بیشترین دریافت‌کننده املاک شهرداری

تخفیف ۷‌میلیاردی از جیب شهر به یک نفر!

صاحب‌خبر - به گزارش شرق، حالا، اما محمود میرلوحی مدعی است که در این میان با وجود تمام کارشکنی‌ها لیست آماده است و به‌زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و در سامانه شفافیت منتشر می‌شود.
او روز گذشته در مصاحبه‌ای درباره افراد دریافت‌کننده این املاک اعلام کرد «متأسفانه شاهدیم مدتی است هرکسی که می‌خواهد کار خیر یا فرهنگی کند برای گرفتن زمین و ملک به شهرداری مراجعه می‌کند. درحالی‌که همه می‌دانند گرفتن یک دفتر کار در شهر تهران چقدر کار سخت و هزینه‌بری است و به همین دلیل به شهرداری مراجعه می‌کنند تا از املاک استفاده کنند درحالی‌که این افراد باید به توان خود متکی باشند، نه شهرداری تهران! انجام کار فرهنگی و خیریه با امکانات شهرداری هنر نیست و باید تمایل گرفتن ملک از شهرداری تهران را کاهش دهیم، نمی‌شود هرکسی خواست، به اسم کار فرهنگی یا خیریه از شهرداری ملک یا زمین بگیرد. واگذاری‌ها باید در فضای اقتصادی شفاف و روشن باشد. وقتی لیست املاک واگذارشده را نگاه می‌کنید نام تعدادی از افراد غیراصولگرا در این لیست هست، اما عمدتا اصولگرا‌ها از املاک استفاده کردند و باید به آن‌ها گفت هنر نیست که از شهرداری زمین و ملک بگیری و در آن کار خیر انجام دهی».
لیست املاک محرمانه نیست
اما با وجود همه این ادعاها، بیش از سه سال از حضور اصلاح‌طلبان در شورای شهر می‌گذرد و هنوز خبری درباره انتشار اسامی نیست. محمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که آیا فشار از بیرون باعث عدم انتشار این لیست تا کنون شده یا تصمیم خود شورا بر این بوده است، می‌گوید: «اولویت ما استرداد املاک بود. نکته دوم این است که زمانی که آقای نجفی گزارش خود را در آبان سال ۹۶ درباره املاک ارائه کرد، درباره ۶۷۴ ملک سخن گفت، اما امروز بحث هزارو ۹۰۴ ملک است که باز هم پایان ماجرا نیست و این کار باید ادامه پیدا کند و املاک شناسایی شوند. متأسفانه بی‌انضباطی خیلی گسترده بود، بنابراین تا این کار دقیق پیش برود، زمان می‌برد».
او با بیان اینکه ما به دنبال کاری اصولی و نتیجه‌بخش هستیم، تصریح کرد: «شما دیدید که آقای فتاح یک گزارش داد و نهایتا نه‌تن‌ها نتیجه نگرفت، بلکه مجبور به عذرخواهی آن هم به آن شکل شد. ما خواستیم کارمان قانونی، دقیق، منطقی و بدون ایراد باشد. ما دنبال کار تبلیغاتی نبودیم. تلقی‌های عجیب و زیادی درباره املاک شهرداری وجود داشت که ما خواهان برطرف‌کردن‌شان بودیم. یک تلقی این بود که شهردار و شهرداری تهران می‌تواند به هر شکل و به هر فردی ملک با تخفیف زیاد بدهد. تلقی این بود که شهرداری می‌تواند تا ۵۰ درصد قیمت روز یک ملک را تخفیف بدهد. این تلقی خلاف بود و باید اصلاحش می‌کردیم. حتی در موارد جدید این اتفاق نمی‌افتاد، اما یک تلقی وجود داشت که کار مجازی است. ما به دنبال اصلاح نگاه حقوقی همکاران بودیم».
او با اشاره به اینکه کارشکنی در مسیر احقاق حق شهر بسیار است، تصریح کرد: «شما می‌بینید که بخشی از داستان املاک نجومی به این باز‌می‌گردد که این لیست را سازمان بازرسی کل کشور ارائه داده بود و ما هم منتظر نتیجه بودیم و مرتب پیگیر بودیم که کار به کجا می‌رسد. وقتی که بازپرس شعبه ۱۵ در پرونده آقای طبری محکوم به ۱۰ سال حبس و استرداد رشوه‌ها شد، ماجرا تغییر کرد. ما از او سؤال کرده بودیم و او گفته بود که پیگیر کارهاست و متأسفانه دیدیم طرف خودش متهم است. از طرفی حتی برای قضیه آقای عیسی شریفی منتظر اقدام و نتیجه هستیم و هم در قضیه املاک نجومی منتظر اقدام و نتیجه بودیم و در نهایت متوجه شدیم ماجرا برعکس است و هنوز هم قرار نیست این پرونده‌ها نتایج مورد انتظار را بدهند».
میرلوحی تأکید کرد: «می‌شود گفت در مسیر آنچه سست نشد، اراده شورا و مدیریت شهری و پیگیری مستمر بود. اما اینکه شما اگر بخواهید بدانید از نقطه شروع تا امروز چه اتفاقاتی افتاده خواهید دید که مسائل گسترده اتفاق افتاده است».
تخفیف ۷‌میلیاردی از جیب شهر به یک نفر
او با بیان اینکه لیست املاک نجومی به صورت رسمی یک ماه است به دست من رسیده، بیان کرد: «البته من آن را داشتم و مرتبا پیگیری‌اش می‌کردم، با مدیرکل حقوقی دو مرتبه برای پیگیری قضیه به دادسرا رفتم. اما تازه این لیست مشخص و ارزیابی شده و معلوم شده است این ۲۲۰ نفری که املاک را گرفته‌اند، به قیمت امروز چقدر تخفیف شامل حالشان شده است.
به نظرم می‌شود گفت که تعلل شورا اتفاق نیفتاده، بلکه شورا مشخصا پیگیری کرده و سه تحقیق و تفحص را تصویب کرده و به صورت مرتب آن را دنبال می‌کند. مهم‌تر از آن اینکه تعداد درخور‌توجهی از املاک را پس گرفته است. من از آقای حناچی خواستم که املاک، مورد محاسبه و ممیزی قرار بگیرد و اگر این اتفاق نیفتد، ظلمی بزرگ در حق همکارانی است که به دنبال این کار بودند. اگر گفته نشود که ما چقدر ملک پس گرفتیم (در مناطق ۲۲، ۳، ۱، ۲ و...) به نظرم زحمات نادیده گرفته شده است.
ما در بودجه امسال حتی افشای املاک را هم تصویب کردیم و هم مشخص کردیم که اسامی افراد در سایت شفافیت بیاید و هم یک ردیفی در بخش فرهنگی آمده که اجاره‌بهای املاکی که مشمول بند ۶ ماده ۵۵ می‌شوند باید ارزیابی شود و در ردیف ثبت و ضبط شوند. ردیفی هم در املاک آوردیم که باید اجاره‌های معوقه از املاکی که در اختیار افراد بوده دریافت شود، به نظرم کار‌های درخور‌توجهی صورت گرفته و دوستان باید به اطلاع عموم برسانند. ما خودمان را موفق می‌دانیم گرچه این مسیر هنوز کامل نشده و باید با دقت و همت و جدیت مسئولیت بیشتر دنبال شود».
میرلوحی در پاسخ به این سؤال که شما امروز در مصاحبه‌ای ادعا کرده‌اید عمده کسانی که املاک را گرفته‌اند اصولگرا بودند، این‌ها نهاد بودند یا شخص، گفت: «هم شخص و هم نهاد. همه هستند. متأسفانه وقتی حساب‌و‌کتاب نباشد کار به اینجا می‌رسد. شهرداری ۶۸ هزار ملک تا اینجای کار دارد. متأسفانه تا الان اسناد این املاک جمع‌آوری نشده بوده و تازه دارد این کار انجام می‌شود. تازه با ثبت اسناد توافق‌نامه‌ای امضا شده تا املاک کددار شوند. روز گذشته من در کارتابل دیدم که یک نفر مدعی شده که ۱۰ سال پیش در نقطه‌ای ملکی داشته و پولش را نگرفته است. یا شما می‌بینید برای برج آزادی واقع در زمین‌های طرشت دو بار مطالبه پول زمین، از شهرداری شده که یک مورد آن در سال ۸۴ اتفاق افتاده است.
وقتی می‌گوییم باید مسئولانه و با انضباط املاک ثبت و ضبط شود، منظورمان دقیقا همین است. تا کسی بعدِ ۲۰ سال نیاید و بگوید پول ملکی را که داده‌ام، بدهید. همه این فجایع به دلیل بی‌انضباطی‌های رخ‌داده است که اتفاقا در برنامه دوم بر آن تأکید کردیم.
میرلوحی در پایان تصریح کرد: «اگر ما حالا به شهرداری فشار می‌آوریم به این دلیل است که این املاک در همین دوره پس گرفته شود و آن‌هایی که باید اجاره داده شوند، برای‌شان اجاره‌نامه تنظیم شود. پارک‌ها فقط ۸۰۰ هزار متر مربع امکانات اقتصادی دارند، این‌ها قرارداد نداشتند و حالا دارند نظم می‌گیرند. این اتفاقات که اکنون در شهرداری در حال وقوع است اقداماتی گسترده است و از نظر ریالی هم حجم و کار گسترده‌ای است و از آن جهت که با قوانین و ضوابط تطبیق داده می‌شود، هم کار مهمی است و ان‌شاءالله بتوانیم زودتر گزارشی به افکار عمومی بدهیم؛ برای مثال ما فقط در این لیست املاک نجومی فردی را می‌بینیم که به قیمت امروز هفت میلیارد باید به شهرداری پول بدهد.
در این شرایط اقتصادی بر کدام اساس و مجوز و مصلحتی کسی مجاز است به یک نفر از منابع شهر به این حجم تخفیف بدهد؟ باز هم تأکید می‌کنم لیست املاکی که شهرداری تهیه کرده، مهر محرمانگی ندارد و همه لیست بدون کم‌و‌کاست و سانسور منتشر می‌شود».

نظر شما