شناسهٔ خبر: 42804790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول در خراسان شمالی مطرح کرد:

آموزش خود مراقبتی، مهمترین اصل در پیشگیری از خودکشی

اعظم قهرمانی

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: افکار خودکشی در بسیاری از اقشار مردم در مواقع بحران دیده می شود بنابراین مهمترین اصل در پیشگیری از خودکشی آموزش خود مراقبتی به عموم مردم است.

صاحب‌خبر -

شهین لنگری در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: با اشاره به این که خودکشی یک رفتار پیچیده و نتیجه تعامل عوامل متعدد ارثی، ژنتیک، روانی، فرهنگی، محیطی و اجتماعی است، افزود: خودکشی نتیجه غیر طبیعی افراد در پاسخ به مشکلات است.

وی با بیان این که افکار خودکشی در بسیاری از اقشار مردم از جمله جوانان، مردان و زنان مسن در مواقع بحران دیده می شود، ادامه داد: توجه نکردن کافی به افکار خودکشی دیگران ممکن است اقدام به خودکشی در فرد را به همراه داشته باشد.

لنگری سپس به باورهای اشتباه خودکشی اشاره کرد و گفت: عبارت «افرادی که راجع به خودکشی صحبت می کنند، خودکشی نمی کنند» یکی از باورهای اشتباه است؛ در حقیقت بیشتر افرادی که اقدام به خودکشی می کنند، در مورد تصمیم خود به یکی از اعضای خانواده و حتی پزشک هشدار داده اند.

وی ادامه داد: بسیاری از خودکشی ها توسط افراد خانواده، مشاورین مدارس و دوستان قابل شناسایی و پیشگیری است بنابراین خانواده ها و متخصصین باید حساسیت بیشتری نسبت به موضوع خودکشی داشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما