شناسهٔ خبر: 42804755 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

شمشیر دو لبه موج دوم‌ اعتراضات به نژادپرستی در آمریکا

موج دوم خشم و ناآرامی‌ها در سراسر آمریکا در اعتراض به تکرار اقدامات نژادپرستانه دولت آمریکا و تهدیدات دونالد ترامپ به مقابله نظامی با معترضان در شهرهای مختلف این کشور رو به گسترش است و نیروهای پلیس و ارتش برای سرکوب اعتراض‌های مردمی به صحنه آمده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خود را با دو بحران، همه‌گیری ویروس کرونا که باعث لطمه دیدن اقتصاد آمریکا شده و نیز اعتراض‌های عدالت‌خواهانه و جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» روبرو می‌بینید و برای مقابله با آن، با روش‌های تهدیدآمیز، مرتباً معترضان آمریکایی را به برخورد وحشتناک نیروهای گارد ملی تهدید می‌کند.

به همین علت کارشناسان و تحلیلگران عملکرد دولت وی را در هر دو زمینه مبارزه با کرونا و مواجهه با اعتراضات ضد نژادپرستی ضعیف دانسته و با توجه به اینکه در نظرسنجی‌ها نیز از حمایت چندانی نزد افکار عمومی در مواجه با این دو مساله برخوردار نیست، شانس وی را در انتخابات پیش رو بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنند.

شروع موج دوم اعتراضات عدالت‌خواهانه در ایالات‌های آمریکا که با برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شهروندان در سراسر کشور به خصوص در شهرهای نیویورک و واشنگتن دی‌سی، پایتخت این کشور وارد مرحله جدیدی شده است موجب شد تا بار دیگر توجه اکثر رسانه‌ها به نحوه مدیریت این کشور توسط دولت و اعتراضات جلب شد.

اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا باعث شده مابقی اقلیت‌های نژادی و مذهبی این کشور که پیش‌تر قربانی سیاست‌های تبعیض نژادی ترامپ شده بودند، به صف مخالفان ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بپیوندند.

اکنون بیش از سه ماه متوالی از آغاز اعتراضات مردم در آمریکا می‌گذرد و در پی آغاز موج دوم اعتراضات در آمریکا اقامات دونالد ترامپ برای سرکوب معترضان شدت گرفت و به مأموران فدرال کاخ سفید دستور داد که برای سرکوب اعتراضات به میدان بیاید، اما انتقاد شدید از نحوه سرکوب معترضان موجب شد دولت ترامپ دستور دهد مأموران فدرال خیابان‌ها را ترک کنند. با وجود این ترامپ تهدید کرد در صورتی که مقامات محلی نتوانند به این اعتراضات خاتمه دهند، بار دیگر مأموران فدرال را به خیابان‌های ایالات آمریکا گسیل خواهد کرد.

از دید بسیاری کارشناسان، ادامه اعتراض‌های سراسری آمریکا در کنار همه‌گیری ویروس کرونا بر روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور که تنها حدود ۴۰ روز به برگزاری آن باقی مانده، تأثیر خواهد گذاشت؛ البته احتمال دیگری هم مطرح است؛ اینکه آتش خشم سفیدپوستان افراطی از ادامه این اعتراضات بالا بگیرد و برای رفع آن به سمت رأی‌دهی به ترامپ گام بردارند.

اعتراضات آمریکا یک شمشیر دو لبه است

فرهاد درویشی، کارشناس روابط بین‌الملل معتقد است در حال حاضر کمتر از ۴۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی است و قطعاً هرگونه اقدامی از سوی دولت ترامپ علیه موج دوم اعتراضات علیه نژادپرستی، در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا مانند شمشیری دو لبه است؛ زیرا ممکن است باعث تحریک احساسات برخی سفیدپوستان شده و آنها را به جمع مخالفان ترامپ اضافه کند؛ از طرف دیگر حمایت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا از سیاست‌های تبعیض نژادی، باعث مصمم‌تر شدن برخی سفیدپوستان در حمایت از ترامپ می‌شود.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل، گسترش نارضایتی‌ها در آمریکا باعث شده که دونالد ترامپ در آخرین سخنرانی خود مدعی شود که آرای پستی در انتخابات ریاست جمهوری را نخواهد پذیرفت و احتمال تقلب در انتخابات را مطرح کند.

ترامپ از آغاز موج دوم تظاهرات آمریکا نگران نیست‌

ابوذر گوهری، کارشناس مسائل آمریکا می‌گوید در حال حاضر آمریکا به دلیل گسترش ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی روبرو شده و تداوم اعتراضات علیه نژادپرستی تا زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در نتیجه انتخابات داشته باشد.

به گفته وی، جمهوری خواهان و ترامپ حامی تبعیض نژادی هستند که این موضوعات در مناظرات انتخاباتی از سوی دموکرات‌ها به شدت مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد این کارشناس مسائل آمریکا، مردم ایالات متحده، به ویژه رنگین پوستان و اقلیت‌های مذهبی از "جو بایدن" حمایت خواهند کرد، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که ایجاد فضای دو قطبی می‌تواند به برگ برنده ترامپ تبدیل شود؛ زیرا در این صورت آرای سفیدپوستان افراطی به سبد وی ریخته خواهد شد.

به گفته گوهری، تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا می‌تواند تهدید بزرگی برای دونالد ترامپ باشد و از سوی دیگر با ورود ملی‌گرایان سفیدپوست در عرضه انتخابات می‌تواند پیروز کارزار انتخاباتی آمریکا شود؛ بنابراین دونالد ترامپ از آغاز موج دوم تظاهرات آمریکا نگران نیست و به خوبی از نهادینه شدن نژادپرستی در کشورش آگاه است.

وی خاطرنشان می‌کند: اعتراضات معطوف به ساختار این کشور نیست و بعید است که این تحرکات با هدف انقلاب در آمریکا آغاز شده باشد، اما تأثیر سیاسی آن تا سال‌ها در این کشور احساس خواهد شد و به مرور زمان، دولت‌های محلی اعتراضات مردمی را کنترل خواهند کرد، اما چهره پلیس آمریکا و ادعاهای حقوق بشری مقامات این کشور با حک شدن صحنه‌های تلخ برخورد خشونت بار با معترضان در ذهن جهانیان زیر سوال خواهد رفت.

نظر شما