شناسهٔ خبر: 42804453 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد:

آموزش دروس عملی و کارگاهی در هنرستان ها حضوری است

مدارس با همه پیش‌بینی ها باز شد و دانش‌آموزان، حضوری یا غیرحضوری در کلاس های درس شان حاضر می شوند تا از آموزش عقب نمانند، اما وضعیت بازگشایی هنرستان ها در این شرایط چگونه است؟ پانته‌آ درّی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران می گوید: آموزش های دروس عملی و کارگاهی در هنرستان ها حضوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری پانا آموزش‌ و پرورش شهرتهران، پانته‌آ دُرّی، معاون آموزش متوسطه شهر تهران،با اشاره به دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش درباره نحوه بازگشایی مدارس می گوید: ‌در تابستان سه راهبرد اصلی برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ پیش‌بینی و ابلاغ شد. حضوری، غیرحضوری و ترکیبی (یعنی تلفیقی از آموزش حضوری و غیر حضوری). برای هر سه این راهبردها، شرایط اجرایی و آنچه مدرسه و معلم باید بداند و آنچه در سبد درسی هفتگی دانش‌آموزان باید قرار بگیرد، همگی در تابستان تدوین و تبیین شد و مدیران مدارس در جریان آن هستند.

برگزاری آموزش های ترکیبی مطابق با مصوبات شورای مدرسه

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران می افزاید: در راهبرد آموزش ترکیبی، اولویت باز بودن مدارس و آموزش حضوری است، بر اساس این گزاره تصمیم گیری در مورد میزان و ساعت عناوین دروس حضوری در اختیار شورای مدرسه است تا بر اساس اهداف، سیاست ها و راهنمای ارسالی و اقتضائات واحد آموزشی از قبیل تعداد دانش آموزان، فضای کالبدی دوره تحصیلی و... برنامه ریزی کند و با همدلی، اقناع مخاطب، ارائه خدمات با کیفیت به حضور بیشتر کمک کند. این عدم اجبار به دلیل انعطافی است که در مقابل بیماری برای دانش آموز دارای بیماری زمینه ای و خطر ابتلای بالا یا در خانواده درگیر با بیماری بروز می کند و مدرسه انعطاف پذیری به خرج داده تا دانش آموزان با اشتیاق و برای یک یادگیری باکیفیت در مدرسه حاضر شوند.

وی افزود: مدیران از ۱۵شهریور تمرین کردند که در شورای مدرسه تصمیم بگیرند با توجه به سبد درسی مصوب چه وزنی از آموزش حضوری باشد و سهم آموزش غیرحضوری چه قدر باشد. همچنین فوق برنامه و برنامه های مکمل چگونه باشد. این گامی در جهت مدرسه محوری است. یعنی مساله مدرسه، درون مدرسه است و درمان و چاره‌اش نیز داخل مدرس باید پیدا شود. ما چند الگوی کلی برای آموزش‌های تلفیقی داده ایم که عموماً با گروهبندی دانش آموزان، متناسب با ظرفیت کلاس ها و فضای کالبدی مدرسه، اهداف دوره های تحصیلی و مصوبات شورای مدرسه اجرایی می شود و تدوین برنامه هفتگی متناسب عملیاتی می شود.

چرا دروس عملی و کارگاهی هنرستان ها حضوری است؟

درُی درباره نحوه حضور دانش آموزان در مدارس می گوید: مقرر شده تا مدارس متناسب با جمعیت دانش آموزی مدرسه و فضای کالبدی و فیزیکی کلاس ها و فضاهای مشترک و فضاهایی که در بین ساعت بچه ها تردد دارند، گروهبندی شوند. اینکه چه درس و چه روزهایی، مدیریتش بر عهده شورای مدرسه است. پس در آموزش ترکیبی پیوند دانش آموز با مدرسه قطع نمی شود، اما در هنرستان چگونه باید باشد؟ آموزش دروس عملی و کارگاهی در هنرستان ها به صورت حضوری انجام می شود که در شاخه فنی و حرفه ای، دروس شایستگی های فنی و در شاخه کاردانش، استانداردهای مهارتی را در بر می گیرد و به عبارت دیگر اگر در شاخه نظری بین فیزیک، شیمی و ریاضی و زمین شناسی مدرسه باید انتخاب کند کدام درس چه مقدار و چگونه حضوری یا غیرحضوری باشد در هنرستان این انتخاب از پیش تعیین شده است و اینکه آموزش دروس عملی و کارگاهی حضوری و ارزشیابی تحصیلی دروس کارگاهی هم به صورت حضوری انجام می شود.

وی می افزاید: تجربه اسفند تا خرداد هم همین را نشان داد. 27 اردیبهشت که مدارس برای تمرین و یادگیری بیشتر به مدت یک ماه باز شد هنرستان ها مکلف شدند تا مردادماه آموزش دروس عملی و کارگاهی را حضوری ارائه دهند و ارزشیابی تحصیلی را هم حضوری برگزار کردند. زیرا خیلی از رشته های هنرستانی اصلا امکان آموزش غیر حضوری ندارند و با دست ورزی و آموزش عملی همراه هستند. اما برای دروس عمومی، شایستگی های غیر فنی و پایه، تئوری دروس عملی و... به اختیار شورای مدرسه است که چه سهمی حضوری یا غیرحضوری باشند.

دری می گوید: طبیعتا حضور دانش آموزان هنرستان با شرایط قبل از کرونا در کارگاه ها متفاوت است. زیرا مدرسه باید آنها را بر اساس وسعت کارگاه گروه بندی کند و همچنین تهویه کارگاه و فاصله دستگاه ها و رعایت فاصله دو متر و همچنین ضد عفونی ابزارآلات مورد استفاده در این گروه بندی اثر دارند. در واقع پروتکل های بهداشتی در هنرستان ها سختگیرانه تر از آن‌چیزی است که در سایر مدارس است؛ زیرا تماس افراد با ابزار بیشتر است.

وی ادامه: هنرستان ها در زمینه های صنعت، هنر، خدمات و کشاوزی رشته ها را می شناسند. پیشنهاد می شود برای دروس عملی و کارگاهی ۴زنگ ۳۵ دقیقه در کارگاه با رعایت پروتکل های بهداشتی حاضر شوند و بعد از اینکه دانش آموزان از کارگاه خارج شدند، سطوح وسایل و ماشین آلات ضد عفونی شود. بنابراین انتظار این است، با علم به اینکه دروس عملی و کارگاهی دانش آموزان هنرستانی حضوری است، خانواده ها کمک کنند و البته شرایط بهداشتی هم برای آنها اعتماد بیشتر ایجاد کرده و بچه ها در کلاس عملی حاضر شوند.

درّی با اشاره به اینکه برخی از دروس هنرستانی در بخش تئوری قابلیت آموزش مجازی دارند، می گوید: برخی رشته های هنرستانی به ویژه بخش تئوری کارگاه قابلیت تعاملی شدن در بستر شاد را دارد، مثلا رشته حسابداری یا کامپیوتر را می شود تولید محتوا کرد. همچنین برای دانش آموزانی که ازفضای مجازی بی بهره اند با استفاده از جزوه، درسنامه، بسته های آموزشی، cd ،DVD و حضور بیشتر، موقعیت یادگیری فراهم می شود.

دغدغه سلامت همکاران هنرستانی مان را داریم

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران از دغدغه مهم دیگری سخن گفت. وی درباره وضعیت سلامت معلمان و مخصوصا هنرآموزان می گوید: قطعا سرمایه ارزشمند آموزش و پرورش نیروی انسانی است و قطعا به اندازه دانش آموزان سلامت کادر آموزشی و اجرایی مدارس اهمیت دارد. با توجه به اینکه هنرآموزان در ارتباط مستقیم و نزدیک با دانش آموزان هستند خوشبختانه در پروتکل های بهداشتی همه موارد پیش بینی شده است. در رشته های اینچنینی فرد با رعایت دقیق پروتکل بهداشتی می تواند از سلامتی اش نگهداری کند و البته با خلاقیت می توان برخی نیازها را برطرف کرد. ناگفته نماند اگر همکاری بیماری زمینه ای دارد و بر مدیر مسلم است، قاعدتا تدبیر می کند و انعطاف پذیری دارد.

وی می افزاید: اگر دانش آموزی در کلاس های عملی و کارگاهی حضور پیدا نکرد، بداند که ارزشیابی مستمر و پایانی نیمسال اول و دوم در دروس عملی به صورت حضوری است.

نظر شما