شناسهٔ خبر: 42804444 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

یادداشت؛

استحکام‌بخشی چل‌ستون انقلاب در چلّه دفاع مقدس

دفاع پرس

چله‌نشینی دفاع مقدس، طفل نحیف دو ساله انقلاب را طی دوران چهل ساله، در برابر تهدیدات دشمن چاق و چله و توانمند کرد و علی‌رغم وجود انواع تحریم‌ها و تهدیدات خارجی و داخلی، چل‌ستون انقلاب را استحکام بخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، شیپور جنگی ظالمانه از سوی رژیم بعث عراق به نیابت و حمایت همه‌جانبه غرب و شرق علیه ملتی تازه رهیده از یوغ نظام ستمشاهی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ نواخته شد، که خسارات مادی و معنوی زیادی را بر ملت و کشور برجای گذاشت، با فرمان امام خمینی (ره) بلافاصله روح مقاومت، ایثار و فداکاری در برابر دشمن شکل گرفت و منشأ تحولات داخلی و بین‌المللی شد، به نحوی که دفاع مقدس در چلّه گذشته خود، چل‌ستون (چهل‌ستون) انقلاب اسلامی را استحکام بخشید و چلچراغ مقاومت را در ظلمات نظام سلطه حاکم بر جهان منور کرده و منشأ تحولات شگرف شد. چله دفاع مقدس به سه مقطع زیر قابل دسته بندی بوده و اجمالا بدین قرار است:

مقطع اول: دوران دفاع در جنگ تحمیلی هشت‌ساله

دفاع جانانه و بی‌نظیر ملت ایران در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷، مراحل زیر را به‌دنبال داشته است:

ایجاد سد دفاعی: به‌دنبال هجوم لشکرهای بعث عراق در غرب و جنوب کشور و اشغال شهرها و روستاها، به‌سرعت بسیج عمومی در برابر دشمن شکل گرفته و در همان روزها و ماه‌های اولیه جنگ، از ادامه پیشروی دشمن متجاوز جلوگیری شد.

بیرون راندن دشمن: پس از شکست طرح‌های لیبرالی «بنی‌صدر» و عملیات کلاسیک ارتش، عملیات‌های ازادسازی مناطق اشغالی طی حدود دو سال، به‌شیوه بدیع توسط سپاه و بسیج صورت گرفته و مناطق اشغالی یکی پس از دیگری ازاد شد.

تعقیب و تنبیه متجاوز: باتوجه به عدم تنبه صدام و عدم محکومیت کشورهای حامی آن، از سال ۱۳۶۱ با عملیات «رمضان»، هدف تنبیه متجاوز به صورت عملی جلوه‌گر شد و با عملیات‌های «خیبر»، «بدر»، «والفجر هشت» و... علیه ماشین جنگی بعث ادامه یافت.

جام زهر: با فتنه وادادگان سیاسی و معدود ورشکستگان نظامی و همچنین خوراندن جام زهر به امام نیکی‌ها، در مرداد سال ۱۳۶۷ پرونده این مقطع باشکوه و بی‌نظیر تاریخ ایران، بسته شد.

مقطع دوم: دوران بازسازی و پیشرفت کشور

دوران بازسازی و ارتقاء توان دفاعی کشور از سال ۱۳۶۷ به شرح زیر آغاز می‌شود:

۱- بازسازی انبوه تخریب‌های صورت‌گرفته به شهرها و زیرساخت‌های کشور در جریان جنگ تحمیلی.

۲- توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری، بهداشت و درمان، زیرساخت‌های کشور و... و کسب رتبه‌های برتر در جهان و منطقه در زمینه سلول‌های بنیادی، نانو، تولید علم و...

۳- ارتقاء توان دفاعی کشور در تجهیرات و فناوری‌های حوزه‌های زمینی، هوایی، دریایی، پدافند هوایی، دفاع سایبری و...

۴- همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: «(انقلاب اسلامی) موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی شد که تا اکنون ثمرات بالنده آن روز به روز فراگیرتر می‌شود. هزاران شرکت دانش‌بنیان، هزاران طرح زیرساختی و ضروری برای کشور در حوزه‌های عمران و حمل‌ونقل و صنعت و نیرو و معدن و سلامت و کشاورزی و آب و غیره، میلیون‌ها تحصیل‌کرده دانشگاهی یا در حال تحصیل، هزاران واحد دانشگاهی در سراسر کشور، ده‌ها طرح بزرگ از قبیل چرخه سوخت هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، فناوری نانو، زیست‌فنّاوری و ... با رتبه‌های نخستین در کلّ جهان، ۶۰ برابر شدن صادرات غیرنفتی، نزدیک به ۱۰ برابر شدن واحدهای صنعتی، ده‌ها برابر شدن صنایع از نظر کیفی، تبدیل صنعت مونتاژ به فنّاوری بومی، برجستگی محسوس در رشته‌های گوناگون مهندسی از جمله در صنایع دفاعی، درخشش در رشته‌های مهم و حسّاس پزشکی و جایگاه مرجعیّت در آن و ده‌ها نمونه دیگر از پیشرفت، محصول آن روحیه و آن حضور و آن احساس جمعی است که انقلاب برای کشور به ارمغان آورد».

۵- همچنین امام خامنه‌ای در بیانیه گام دوم انقلابف توصیه فرموده‌اند: «اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود ــ یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان ــ به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نو پدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.

مقطع سوم؛ دوران اقتدار در منطقه

دوران اقتدار برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹، علی‌رغم عدم همراهی دستگاه دیپلماسی به‌علت فرصت‌سوزی‌های ناشی از «برجام»، موجب حضور مقتدرانه ایران در منطقه شد و علاوه‌بر اقتدار دفاعی، بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان، قابلیت توانمندی احقاق حقوق تضییع شده مسلمانان مظلوم و دستیابی به آرمان‌های بلند اسلامی را به ارمغان آورد که عبارت است از:

۱- فرماندهی عملیات مدافعان حرم در دفع و نابودی حکومت داعش در عراق و سوریه.

۲- صدور خدمات دفاعی و مستشاری به مقاومت اسلامی و محوریت یافتن ایران اسلامی.

۳- تقویت بنیه دفاعی بسیج جهانی محورمقاومت با ایجاد و گسترش حشدالشعبی، دفاع وطنی، انصاراالله، حزب‌الله لبنان و...؛ همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب فرموده‌اند: «انقلاب اسلامی ملّت ایران... از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان و گردن‌کشان ایستاده و از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است. این جوانمردی و مروّت انقلابی، این صداقت و صراحت و اقتدار، این دامنه عمل جهانی و منطقه‌ای در کنار مظلومان جهان، مایه سربلندی ایران و ایرانی است، و همواره چنین باد».

۴- ایجاد آمادگی‌های لازم برای آزادی قدس شریف در وعده ۲۵ ساله رهبر انقلاب اسلامی.

سخن پایانی

چله‌نشینی دفاع مقدس، طفل نحیف ۲ ساله انقلاب را طی دوران چهل ساله، در برابر تهدیدات دشمن چاق و چله و توانمند کرد و علی‌رغم وجود انواع تحریم‌ها و تهدیدات خارجی و فتنه‌های داخلی نفوذی‌ها و همچنین سوءمدیریت و ضعف‌های افراد نالایق و مشکلات پیش آمده، تجارب و عبرت‌های دفاع مقدس در چله‌نشینی آن، چل‌ستون انقلاب را استحکام بخشید؛ بنابراین، اینک با روحیه و توان مضاعف، آماده و در انتظار فرمان آزادی قدس است، تا وعده قرآنی امام‌المسلمین را در نابودی اسراییل غاصب و شکستن استخوان‌های نظام سلطه را بزودی جامه عمل پوشاند.

حُسن ختام مطلب، این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرموده‌اند: عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه خود یا گوش سپردن به تجربه دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آن‌چه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. (بیانیه گام دوم انقلاب)

*سید جواد هاشمی فشارکی

نظر شما