شناسهٔ خبر: 42804393 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در گفتگو با خبرگزاری حوزه تبیین شد:

بهترین فیلم ها و سریال های دفاع مقدسی از نگاه خبرنگاران قمی

تنی چند از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان قم به مناسبت هفته دفاع مقدس از فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود در این حوزه سخن گفته و به تشریح دلایل انتخاب های خود در این باره پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، در هفته ای قرار داریم که نام و عنوانش، یادآور بی نظیرترین رشادت های یک ملت امام حسینی است؛ ملتی که در طول دفاع مقدس و در جنگ حق علیه باطل، بیش از ۲۱۳ هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرد اما ثابت قدم و استوار در برابر همه مستکبران عالم ایستاد و دشمن بعثی به نمایندگی همه زورگویان شرق و غرب را به عقب راند و حقانیت خود را به اثبات رساند و به تعبیر امام راحل ما در این جنگ توانستیم انقلاب خود را به جهان صادر کنیم.

به مناسبت هفته دفاع مقدس از تنی چند از خبرنگاران و فعالان رسانه ای استان پرسیده ایم که بهترین فیلم ها و سریال های دفاع مقدسی از نگاه شما چیست و دلیلتان برای این انتخاب چه می باشد. آن چه در ادامه می آید، دربردارنده همین دیدگاه و نظرات است .

آثار شاخصی در ژانر سینمای دفاع مقدس داریم

فخرالدین یوسف پور، سرپرست خبرگزاری تابناک استان قم با بیان این که در بین فیلم های تولید شده در حوزه دفاع مقدس یا به عبارتی جنگی، آثار قابل قبول و شاخصی وجود دارد، اظهار داشت: چه در دهه های ۶۰ و ۷۰ و با کارگردان هایی که جنگ را از نزدیک دیده و حس کرده اند یعنی سازندگان آثاری چون دوئل، دیده بان، پرواز در شب، روبان قرمز، کیمیا و چه در دهه های ۸۰ و ۹۰ و با کارگردانان جوانی که آن دوران را با گوشت و پوست خود حس نکرده اند اما در عین حال آثاری چون ویلایی ها، شیار ۱۴۳، ایستاده در غبار، تنگه ابوقریب و ... را خلق کرده اند، ما در مجموع آثار قابل قبول و شاخصی در این ژانر در گنجینه سینمایی خود داریم.

وی افزود: با این حال به نظر بنده آژانس شیشه ای و لیلی با من است با فاصله بسیار در صدر جدول بهترین فیلم های دفاع مقدس قرار دارند.

"آژانس شیشه ای" و "لیلی با من است"؛ همچنان درخشان و تماشایی

وی گفت: آژانس شیشه ای، فیلمی است که به نظرم متفاوت ترین اثر تولید شده در ژانر دفاع مقدس است و همچنان برای مخاطب نسل قدیم و جدید حرف برای گفتن دارد. این اثر نه تنها یکی از بهترین فیلم های دفاع مقدس بلکه یک فیلم تراژیک‌ تاریخ سینمای ایران نیز است.

یوسف پور ادامه داد: آژانس شیشه ای، مخاطب را تا پایان فیلم با خود همراه و درگیر می کند تا جایی که مخاطب مثل حاج کاظم به خوبی درد و رنج و غصه را با تمام وجود احساس می کند. این فیلم در بین فیلم های تولید شده در حوزه دفاع مقدس، با شهامت و جسارت کافی توانسته با حرف های تیز و کنایه دارش، شکاف میان نسل قبل و بعد از جنگ را به تصویر بکشد و بیننده را بعد تماشای فیلم برای مدت ها درگیر این واقعیت تلخ کند.

وی اضافه کرد: لیلی با من است نیز فیلمی است که با استقبال مخاطبان توانست جزو آثار محبوب قرار بگیرد. قهرمان این فیلم برخلاف شخصیت های فیلم های ژانر دفاع مقدس که اخلاقی و مثبت هستند، شباهت زیادی به مردم عادی کوچه و بازار داشته و جان دوستی شخصیت این فیلم مخاطب را بیش از پیش جذب و درگیر اثر می کند، ضمن آن که در کنار بازی روان و خوب و مخاطب پذیر پرویز پرستویی، فیلم نامه بسیار عالی از نقاط مثبت این فیلم می باشد.

این خبرنگار قمی همچنین بیان داشت: در حوزه سریال سازی بدون اغراق، تلویزیون آثار فاخر و مخاطب پسند بسیاری در کارنامه خود دارد مثل در چشم باد، سیمرغ، شوق پرواز، خاک سرخ و ... اما در این میان سریال سفر به چزابه، نگاه متفاوت به مقوله دفاع مقدس داشت؛ سریالی که آدم هایی را روایت می کند که دنیایی متفاوت داشته و نوع نگاه شان به جنگ متفاوت بوده است.

حماسه غیرت رزمندگان در تنگه ابوقریب

سید سجاد اسماعیلی، سردبیر سایت قم نما نیز با اشاره به این که فیلم های شاخص سینمایی در حوزه دفاع مقدس از نگاه وی، تنگه ابوقُرَیب و نیز شیار ۱۴۳ است، گفت: تنگه ابوقریب با بهره گیری از سکانس- پلان های طولانی با دوربین های استوار، جلوه های ویژه بصری، پروداکشن های حماسی و نیز باز سازی حرفه ای صحنه های جنگ سخت و دفاع مقدس توانسته در قامت یکی از برترین آثار سینمای دفاع مقدس در ژانری متفاوت قرار گیرد که با در نظر گرفتن جزئیات، نمایش پرشتاب و ریتمیک با یک خط آتش مشخص در تک‌تک المان‌های فیلم از قاب‌بندی و دکوپاژ و میزانسن تا آهنگسازی و تیتراژ کار مشاهده می شود.

وی افزود: در این فیلم با استفاده از المان های ترکیبی حماسی و غیرت و رشادت و مقاومت تا آخرین نفس و درگیری یکسان کاراکترها وشخصیت ها در یک مواجهه همه گیر با خط داستانی، همچنین شاهد دفاع از یک تنگه برای جلوگیری از تعرض دشمن هستیم، ضمن آن که فیلمساز بر ویران کنندگی جنگ تأکید دارد.

این فعال رسانه ای همچنین بیان داشت: این فیلم به دور از شعار زدگی و دریک فضای واقعی ملموس وبه دور از قهرمان سازی فرا ذهنی حماسه ناگفته بخشی از تاریخ دفاع مقدس یعنی مقاومت رزمندگان گردان عمار یاسر لشگر ۲۷ محمد رسول الله  را در روزهای قبل از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران روایت می کند که در دفاع از کیان ملت و مرزو بوم خود با وجود کمبود امکانات و عدم دسترسی کافی به آب، عمار گونه، جلوه واقعی از اراده ملی را به نمایش گذاشته و حماسه ماندگاری از مقاومت در آن تنگه در اذهان مردم و نسل جدید سرزمین خود به یادگار گذاشتند که از وقایع مهم آن روز می‌توان به شهادت غلامرضا صالحی، قائم مقام لشکر ۲۷ محمد رسول‌ا...(ص) در  روز ۲۲ تیر اشاره کرد.

"شیار ۱۴۳"؛ روایتی ماندگار از صبوری مادران شهدا

وی گفت: شیار ۱۴۳ یک فیلم دراماتیک سینمایی است که بر اساس اقتباس از کتاب "اختر وروزهای تلواسی"نوشته نرگس آبیار(برگرفته از زندگی مادر شهید محمد جواد رضایی و صبر ۱۵ ساله در فراق فرزندش)   پرده جدیدی از روایت دفاع مقدس را درموضوع زنانه با نگاه بومی و اقلیمی و با استفاده از موسیقی نواحی و فولکلوریک  به دور از دیالوگ های زائد در یک سیر تاریخی سلسله وار،   از شروع جنگ و عملیات والفجر مقدماتی تا ماجرای تفحص پس از جنگ را در یک شمایل روشن به  تصویر می کشد.

وی افزود: در واقع فیلم روایتی از احساسات پاک مادران شهیدی است که صبورانه انتظار سخت و جانکاه در فراق فرزندان خویش متحمل شده و چشم به راه هستند که این واقعیت ملموس برای قاطبه بدنه اجتماعی جامعه باور پذیر بوده و با اذعان به تقدس جایگاه واژه مادر ارتباط راحت و بی پرده ای را برای مخاطب به همراه دارد، چه آن که این فیلم توانسته تحسین رهبر معظم انقلاب را نیز نسبت به این مجموعه بر انگیزد و از آن به عنوان رویش های انقلاب یاد شود.

شیار ۱۴۳ و تنگه ابوقریب

فاطمه جمالزاده، خبرنگار خبرگزاری فارس نیز در بین فیلم های سینمایی دفاع مقدس به دو فیلم شیار ۱۴۳ و تنگه ابوقریب اشاره کرد و البته در بین سریال ها نیز به سریال شوق پرواز به عنوان یک اثر شاخص و ممتاز اشاره کرد.

وی در تشریح دلایل انتخاب های خود گفت: فیلم شیار ۱۴۳، رنجی که خانواده های شهدا و ایثارگران و به ویژه مادران آنان متحمل شده اند را به خوبی به تصویر کشیده است؛ برخی فکر می کنند مادری که فرزندش را راهی نبرد با دشمنان این خاک کرده، چندان علاقه ای به فرزند خود نداشته ولی این فیلم به خوبی نشان می دهد که مادران شهدا چه بی قراری ها و چشم انتظاری ها و دلتنگی ها و خون دل ها در فراق عزیزانشان متحمل شده اند. بازی خوب بازیگران، فیلمنامه قوی، کارگردانی ماهرانه و تصویربرداری مطلوب این فیلم، مخاطب را غرق خود می کند و ضریب همزادپنداری با کاراکتر اصلی را برای مخاطب بالا می برد.

این بانوی روزنامه نگار همچنین ادامه داد: فیلم تنگه ابوقریب، با بازی خوب بازیگران آن از جمله امیر جدیدی و همچنین با دارا بودن میزانسن های جذاب و فیلمنامه ای مخاطب را از آغاز تا پایان با اشتیاق با خود همراه می کند و این فیلم قطعاً جزو یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است که به شایستگی ۶ سیمرغ بلورین در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر را به خود اختصاص داد.

"شوق پرواز"؛ سریالی که حماسه شهید بابایی را به تصویر کشید

وی با اشاره به این که سریال شوق پرواز، به خوبی ابعاد مختلف زندگی شهید خلبان عباس بابایی را روایت می کند، افزود: زندگی خصوصی، زندگی کاری، رافت او در قبال پرنده کوچکی که زخمی شده و در عین حال سختی او در برابر دشمنانی که قصد خاک ایران را کرده اند، همچنین تلاش برای مبارزه با نفس و ... در این فیلم با هنرمندی شهاب حسینی آن را به یکی از بهترین و پرمخاطب ترین سریال های دفاع مقدس تبدیل کرده است.

در بیان واقعیت های جنگ تحمیلی، ضعف و کم کاری داشته ایم

سعید آقایی، سردبیر سایت نسیم قم نیز با بیان این که ارتباط هنر و واقعیت های موجود یکی از راهبردهای هنر سینما برای بیان و عمق دادن به نمود اجتماعی و فرهنگی یک جامعه است، ابراز داشت: بر این اساس فیلم سینمایی آژانس شیشه ای و فیلم سینمایی حمله به اچ ۳ در دهه ۷۰ بیانگر واقعیتی از جنگ است که تازه پس از تولید آنها شاهد ضعف و به عبارتی کم کاری مشهود در این باره بوده ایم.

وی افزود: توجه به سوژه های نظامی ۸ سال جنگ تحمیلی از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب نیز بر اهتمام اهالی هنر در این حوزه تاکیدات چند باره داشته اند؛ از این منظر فیلم سینمایی حمله به اچ ۳ با توجه به استفاده از بیانی ساده و غرورانگیز از رشادت آقایی همچنین گفت: در دهه ۹۰ به نظرم تا به امروز فیلم سینمایی فیلم شیار ۱۴۳ با اختلاف قابل تاملی در جذب مخاطب در صدر رای مردمی باشد، دلیل این مهم نیز درک بیشتری از بی تابی های خانواده هایی است که هنوز چشم انتظار بازگشت عزیزان خود هستند و این مهم برای نسل جدید انقلاب که جنگ و ایثار عاشقانه جوانان نسل قبل خود را ندیده و گاهاً درک نمی کنند، مورد توجه بیشتری است.

"نبردی دیگر"؛ سریالی در تراز دفاع مقدس

وی بیان داشت: در میان سریال ها باید به " نبردی دیگر" اشاره کنم که این سریال برای نسل حاضر شاید ناآشنا باشد که این مهم با تکرار چندباره بعضی سریال ها در رسانه ملی باید مطالبه گردد و بازپخش آن در دستور کار باشد. سریالی که در زمان خود خیابان ها را خلوت می کرد و مورد توجه خاص مردم بود.

این سریال در سال ۷۳ و مدتی پس از آمدن آزادگان سرافراز به کارگردانی عبدالله باکیده در شبکه یک سیما پخش شد. در واقع این سریال در زمان پخش خود به دلیل مستند بودن داستان سریال که بر اساس چندین کتاب، خاطره و گفتگوی حضوری و تلفنی نگاشته شده بود، مورد توجه واقع شد.

"ایستاده در غبار"؛ فیلمی متفاوت و موفق در جذب مخاطب

احمد نامداری، روزنامه نگار پیشکسوت قمی که خود البته در سال های اخیر چندین مستند تولید کرده نیز اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فیلم های بسیار خوبی در ژانر دفاع مقدس ساخته شده اند که در زمان خود توانستند ارتباط معنایی خوبی با نسل های اول انقلاب و دفاع مقدس برقرار کنند که به نوعی یک اعلام هنری موفق آماده باش برای تهییج و فراخوان هم بودند ولی در زمان حاضر و با توجه به هجوم سنگین فرهنگی و رسانه ای نیاز به آثاری است که بتوانند با نسل جوان ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: در این میان به نظرم فیلم ایستاده در غبار، ساخته محمدحسین مهدویان را می‌توان یکی از متفاوت ترین آثار سینمایی دفاع مقدس در سالهای اخیر دانست که به وسیله بکارگیری هنرمندانه از روایت مستندگونه و نمایش واقع گرایانه صحنه ها و سکانس ها، باور پذیری بسیار بالایی را در مخاطب به وجود آورده و تاثیر بسیار زیادی را در بین نسل جوان به جای گذاشته است.

مدیر مسئول سایت شهر کریمه ادامه داد: همچنین فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی که بر اساس یک روایت واقعی ساخته شده علاوه بر آن که با استفاده از تکنیک های روز و خیره کننده سینمایی باعث جذب مخاطبان جوان بسیاری شد، کمک شایان توجهی به تثبیت خاطرات بر جای مانده از زمان دفاع مقدس و مظلومیت رزمندگان جنگ تحمیلی کرد زیرا نسل جدید داستان های زیادی از ایثار و از خودگذشتگی آن زمان را می خواند که با توجه به سیل تشکیک ها و جنگ روانی دشمن و همچنین عدم پرداخت و توجه مناسب بعضاً باور پذیری مناسب و درخور توجهی ندارند و این فیلم موجب شد مخاطب جوان فعلی بداند مقاومت تا آخرین لحظه و ایثار به چه معناست.

" سیمرغ"؛ سریالی همچنان جذاب و خاطره انگیز

وی همچنین گفت: در بخش سریال ها هم به نظرم سریال سیمرغ به کارگردانی حسین قاسمی جامی که توانست در زمان خود و در ساعات پخش خیابان ها را خلوت و  مخاطبین بی شماری را در داخل و خارج پای تلویزیون بنشاند، قطعاً یکی از موفق‌ترین سریال‌های سیما بوده که توانسته واکاوی و بازنمایی درستی از ایثار رزمندگان جان برکف دوران دفاع مقدس  را در زمین و آسمان داشته باشد و به نوعی شهیدان کشوری و شیرودی را به آحاد مردم معرفی کند.

"از کرخه تا راین" و "رد خون"

سمانه سادات فقیه سبزواری، خبرنگار خبرگزاری مهر نیز در این باره گفت : در طول سال های اخیر کمتر فیلمی در شأن دفاع مقدس روی پرده رفته است اما اگر بخواهیم فیلمی را به مخاطبان به عنوان فیلم شاخص معرفی کنیم می توانیم فیلم سینمایی از کرخه تا راین و فیلم رد خون اشاره کنم که این دو فیلم در دو زمان مختلف دفاع مقدس را به تصویر کشیده است.

وی افزود: در فیلم نخست با بازی هما روستا و علی دهکردی می توانیم آسیب هایی که جنگ وارد شده را ببینیم به خصوص که این فیلم به قربانیان بمب های شیمیایی پرداخته است و این موضوع کمتر مورد توجه فیلمسازان بوده است. مورد دوم که عملیات مرصاد را به تصویر می‌کشد جوانان نسل امروز را با خیانتی که گروه مجاهدین یا گروه منافقین در حق ملت ایران مرتکب شده اند بیشتر آشنا می کند که پرداختن به این موضوع خاص بسیار شجاعانه صورت گرفته است.

از میان سریالهای ماندگار که در راستای دفاع مقدس به تصویر کشیده شده می توان به سریال گل پامچال اشاره کرد که ۲۸ سال پیش تولید شده است و همچنان جذابیت خود را برای مخاطبان حفظ کرده و بینندگان را با داستان دختری که در زمان بمباران آواره شده به تصویر می کشد.

"حمله به اچ ۳ "و "افق"؛ غرورآمیز و همچنان دیدنی

سید محمد ابراهیم جنابان، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان این که فیلم های سینمایی حمله به اچ ۳ و افق به دلیل نمایش موفق توانمندی های رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلی و شکست سختی که به دشمن تحمیل کردند، آثار شاخص و ماندگار از نگاه وی به شمار می روند، ابراز داشت: علاوه بر این دو فیلم  به نظرم، سریال شوق پرواز به دلیل پرداختن جذاب به شخصیت شهید بابایی به عنوان الگویی موفق از جوانان انقلابی که تا پای جان تعهد و تخصص را در کنار هم به کار بستند و موجب سربلندی و پیروزی اسلام شدند، یک سریال بسیار مهم و کلیدی در حوزه دفاع مقدس است.

سید جواد اشرفی، سرپرست خبرگزاری فارس نیز در میان فیلم های سینمایی به دو فیلم "درخت گردو" ساخته محمد حسین مهدویان و نیز فیلم "چ" ساخته حاتمی کیا اشاره کرد و در بین سریال ها از محصول ماندگار کمال تبریزی یعنی "لیلی با من است"، یاد کرد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

نظر شما