شناسهٔ خبر: 42804388 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شهردار کاشان به ایلنا خبر داد؛

زیباترین خانه‌های ایران در کاشان ساخته شده/ ثبت جهانی برند «خانه» در یونسکو به نام کاشان/ آغاز آزادسازی اطراف تپه باستانی سیلک/ موزه‌ای که فرش‌هایش از سراسر جهان جمع‌آوری شده

شهردار کاشان اظهار کرد: زیباترین خانه‌ها در کاشان ساخته شده است. بناهای مسکونی این شهر به حدی شاخص و نادر هستند که شاید حتا در پایتخت هم شاهد چنین خانه‌هایی نباشیم از این رو به زودی شاهد ثبت برند «خانه» در یونسکو به نام کاشان خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید ابریشمی‌راد (شهردار کاشان) با اشاره به آنکه کاشان به عنوان قطب گردشگری تاریخی ایران مطرح است، گفت: کاشان، سالانه حدود یک و نیم میلیون گردشگر دارد که بخش زیادی از آنها گردشگران خارجی هستند که به بحث تاریخ و تمدن علاقه‌مند هستند. وجود تپه‌های سیلک به عنوان نخستین خواستگاه زندگی اجتماعی بشر که بیانگر بیش از هفت هزار سال شهرنشینی در فلات ایران است نیز سبب بوجود آمدن جاذبه‌های متعدد برای حضور گردشگران شده است.

او ادامه داد: پایگاه پژوهشی ویژه سیلک ایجاد شده و با همکاری شهرداری و سایر ارگان‌ها درصدد هستیم با راه‌اندازی یک صندوق و اختصاص مبلغ قابل توجهی از سوی شهرداری به آن صندوق، شاهد آزادسازی اطراف سیلک باشیم. متاسفانه طی ۴۰ سال گذشته شاهد ساخت و سازهای متعدد غیراصولی در اطراف سیلک و تعرض به این میراث ملی بوده‌ایم از این رو نیاز است تا این ساخت و سازها تخریب و اطراف سیلک آزادسازی شود. کار دشوار است اما اراده‌ای در شهر کاشان وجود دارد که امیدواریم به زودی شاهد تحقق این آزادسازی باشیم. چنانکه درحال حاضر نیز کار آغاز شده و تخریب و تملک تعدادی از بناهای غیرمجاز نامناسب را شاهد هستیم. این محوطه ۱۰۵ هکتار است و نیازمند ارائه ملی است.

ابریشمی‌راد در حوزه بناها و آثار تاریخی کاشان نیز یادآور شد: شهر کاشان، ۶۰۰ خانه تاریخی ارزشمند دارد. بیش از ۲۵۰ خانه بازسازی شده‌اند که بخشی از آن شاید کمتر از ۲۰ خانه توسط شهرداری و ارگان‌های دولتی بوده اما عمدتا توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی بازسازی شده‌اند. بیشتر آنها نیز تبدیل به مراکز اقامتی و پذیرایی شده‌اند و برخی تبدیل به مراکز فرهنگی و کتابخانه شده‌اند. این بناها مورد توجه گردشگران قرار گرفته‌اند و بسیاری از کاشانی‌هایی که از کاشان رفته‌اند علاقه‌مند هستند دوباره به کاشان بازگردند و خانه‌ها را بازسازی و در آن زندگی کنند. از آنجا که خانه‌ دیگری که در مالکیت شهرداری باشد نداریم از این رو بسته‌های تشویقی برای مالکان خصوصی درنظر گرفته‌ایم تا در این حوزه ورود کنند. 

او گفت: به دلیل علاقه‌ای که در مردم برای بازسازی خانه‌های قدیمی دیدیم در بودجه و برنامه‌های آتی شهرداری، عدد قابل توجهی را به احیای مرکز محلات در کاشان اختصاص داده‌ایم تا بتوانیم در حوزه بازآفرینی شهری محلات قدیم را احیا کنیم. به دنبال آن هستیم تا برند جهانی «خانه» را برای کاشان بگیریم. درحالی که هیچگاه کاشان مرکز حکومت نبوده، زیباترین خانه‌ها در کاشان ساخته شده و بناهای مسکونی به حدی شاخص و نادر هستند که شاید حتا در پایتخت هم شاهد چنین خانه‌هایی نباشیم از این رو به زودی شاهد ثبت برند «خانه» در یونسکو به نام کاشان خواهیم بود. 

شهردار کاشان در ادامه از بازسازی و احیای چندین محله در شهر کاشان خبر داد و گفت: تلاشمان آن است که صرفا مرمت کالبدی انجام ندهیم بلکه با برنامه‌هایی که اجرا می‌کنیم، آن را به مراکز تعاملات اجتماعی تبدیل کنیم. حتا آب‌انبارها احیا شده‌اند و بسیاری از آنها به عنوان آب انبار مورد استفاده مجدد قرار گرفته‌اند و تغییر کاربری داده نشده‌اند. البته بخشی از این بناها نیز برای فعالیت‌های نگارخانه‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این امر مورد استقبال گردشگران قرار گرفته. حتا برخی از محوطه‌های اطراف آب انبارها به آمفی تئاترهای روباز تبدیل شده که می‌توانند مرکز برنامه‌های هنری باشند. 

او همچنین به بازار کاشان به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار این شهر اشاره کرد و گفت: کالبد بازار متعلق به کسبه است اما ساماندهی راه‌های منتهی به بازار و فضای شهری که بازار را در خود جای داده ازجمله وظایف ماست. در دو سال گذشته تمام معابر منتهی به بازار کاشان بهسازی شده و این ارتباط با میراث‌فرهنگی تنگاتنگ است.

به گفته ابریشمی‌راد، فرش دستبافت کاشان شهرت جهانی دارد از این رو آقای مرشدی که هنرمند این حوزه است درصدد بازسازی یک خانه برای تبدیل آن به موزه فرش است. آثاری که او از سراسر جهان جمع‌آوری کرده قرار است در این موزه به نمایش درآید.

20200921_121345

نظر شما