شناسهٔ خبر: 42803821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد:

دانشجویانی که متخصص نشدند، خود را دانش آموخته دانشگاهی معرفی نکنند

مهدیه غلامی زه‌آب

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی گفت: بیشترین دلیل فرار مغزها نبود بستر فعالیت است. در واقع نخبگان از این جهت که بسترهای فعالیت مناسب در شان ایشان فراهم نیست، گلایه دارند.

صاحب‌خبر -

دکتر احمدرضا بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گلایه و شکوه همکاران و دانشجویان ما به جهت نبودن بستر آرامش برای فعالیت است و گاهی اوقات ممکن است با یک ذهن مکدر به فکر مهاجرت باشند. ایجاد بستر آرامش در حوزه توانمندی و اختیارات مسئولانی مانند من نیست. بستر آرامش ایجاد کردن برای یک دانشمند و فرهیخته، برنامه‌ریزی فراسازمانی می‌طلبد و دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موفق باشد. ما در ایام گذشته موفقیت‌هایی در زمینه ایجاد بسترهای فیزیکی و آیین نامه‌ای ایجاد کرده‌ایم.

وی در رابطه با مسئولیت اجتماعی دانشگاه و دانشگاهیان در قبال جامعه بیان کرد: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی دانشگاه، آموزش و ترویج علم در بالاترین سطح است. آموزش تربیت و تعلیم بسیار اهمیت دارد زیرا ما در جامعه باید نمایندگانی داشته باشیم که بدانند چگونه هم در فرهنگ عمومی و هم در تولید ثروت فعالیت داشته باشند.

بهرامی افزود: نکته دوم این است که ما نمی‌توانیم از مطالبات جامعه از دانشگاه غافل باشیم. در خصوص دستیابی به نقطه رهبری جهانی کشور در حوزه علم و دانش باید فعالیت کنیم و جوابگو باشیم. فرهیختگان، نام‌آوران، انتشارات علمی و کتاب‌های فاخر، رتبه‌های علمی و نیز نظریه‌های علمی متفاوتی محصول دانشگاه فردوسی است. همه این موارد در راستای انجام مسئولیت اجتماعی دانشگاه با هدف افزایش نشان علمی ملی است. مسئولیت دیگر دانشگاه این است که در مشکلات مختلف جامعه نظیر تولید ثروت، بحران کرونا، ناهنجاری‌های اجتماعی، مشکلات صنعت، تحریم‌ها و بحران کم‌آبی و خشک‌سالی بی‌تفاوت نباشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی ادامه داد: در راستای ایفای نقش اجتماعی آیین‌نامه‌ها و قوانین خود را تغییر داده‌ایم و اگر کسی در جامعه به حل مشکلی پرداخت، ما در جبران کمبودهای مالی و پشتیبانی از او و برای ترفیع وی آیین‌نامه‌های جدیدی تعریف کرده‌ایم تا روشن شود چگونه همکاران ما در جامعه حضور پیدا کنند و مشکلات جامعه را حل کنند و ما هم از آن‌ها حمایت کنیم. این مساله باید ترویج پیدا کند که اگر مقاله فاخر چاپ می‌کنیم، به این دلیل است که جایگاه علمی کشور را در جهان ارتقا دهیم و جمهوری اسلامی را در جهان مطرح کنیم.

دانشجویان باید خود را مدیون جامعه بدانند

بهرامی خاطرنشان کرد: دانشجویان آینده‌سازان و به نحوی راهبران حوزه‎‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند و آینده ما بستگی به این دارد که دانشجویان در این فرصتی که در دانشگاه بوده‌اند، چه اندوخته‌هایی داشته‌اند. اگر دانشجویان خود را متعهد بدانند، از فرصت دانشگاه اندوخته‌هایی کسب خواهند کرد. دانشجویان باید خود را مدیون جامعه بدانند زیرا جامعه بهای بسیاری پرداخته است تا آن‎ها در محیط امن دانشگاهی حضور پیدا کنند. دانشجویان برای اینکه در آینده کمک‌رسان جامعه باشند، باید خوب یاد بگیرند.

دانشجویانی که متخصص نشدند، خود را دانش آموخته دانشگاهی معرفی نکنند

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید فرهنگ خدمت به جامعه را در خود نهادینه کنند، بیان کرد: دانشجویان باید مهارت‌افزایی داشته باشند تا خود را متخصص بدانند. بنابراین انتظار ما از دانشجویان این است که مطالبه‌گر باشند و خود را آماده پاسخگویی به مطالبات اجتماعی کنند؛ به این معنی که همیشه طلبکار نباشند بلکه این طلبکاری را در زمینه آموزش فنی به کار بگیرند. دانشجویان حتما خود را برای آینده آماده کنند زیرا در اجتماع مدیون هستند و باید آماده باشند که جامعه از آن‌ها مطالبه داشته باشد. اگر دانشجویی به عنوان دانش‌آموخته دانشگاه فردوسی وارد جامعه شد، در صورتی که به جایگاه تخصص دست نیافته، نباید خود را دانش‌آموخته این دانشگاه معرفی کند.

بهرامی اظهار کرد: خسارت‌های وارده به دلیل بحران‌های تحریم و کرونا، ناشی از ضعف در تاب‌آوری بود و موفقیت‌ها و پیشرفت‌های‌مان در این زمان ناشی از تاب‌آوری بالای ملت ما بوده است. فرهیختگان و دانشجویان ما باید برای روزهای سخت تمرین کنند تا بتوانند تاب‌آوری خود و جامعه را افزایش دهند. تاب‌آوری زمانی ارتقا پیدا می‌کند که ما خود را مجهز به دانش و فن کنیم.

اعلام آمادگی کامل دانشگاه فردوسی برای همکاری با بنیاد ملی نخبگان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی در رابطه با برنامه‌های بنیاد نخبگان و نحوه فعالیت آن‎ها تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان برنامه‌های مدون خود را ادامه می‌دهد و از دانشگاه‌های مختلف به ویژه دانشگاه‌های تراز اول انتظار دارد برای پیشبرد فعالیت‌های خود با این سازمان همکاری کنند. در این راستا دانشگاه فردوسی نیز به صورت تمام و کمال آمادگی خود جهت همکاری با این نهاد را اعلام کرده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مشترک دانشگاه فردوسی و بنیاد نخبگان افزود: برنامه‌های مختلفی در رابطه با پژوهش، آموزش و کاربست دانشگاه با بنیاد ملی نخبگان مدنظر داریم. همچنین برنامه‌های ارتقای پژوهش‌ها در قالب دوره‌های پسادکتری با بنیاد ملی نخبگان طرح‌ریزی شده و حمایت‌هایی از جانب این نهاد داشته‌ایم. بر همین اساس نخبگانی که توسط ما غربال‌گری و هدایت شدند، حمایت‌هایی از سوی بنیاد نخبگان دریافت کرده‌اند. در تصویب پروژه‌های ویژه دانشگاه فردوسی که نیازمند حمایت‌هایی از خارج دانشگاه بود نیز روابطی با بنیاد نخبگان برقرار شده که کاملا هم‌سو و هم‌جهت با اهداف بنیاد فعالیت بوده است.

بنیاد ملی نخبگان را جزو دارایی‌های ملی می‌دانیم

بهرامی گفت: در راستای جذب نخبگان خارج از کشور با بنیاد ملی نخبگان همکاری‌های بسیاری داشته‌ایم و از این طریق برای تعدادی از همکاران ایرانی ما در خارج از کشور فرصت‌های مطالعاتی ایجاد شد که بعضا خیلی کارساز بوده است. ما بنیاد ملی نخبگان را جزو دارایی‌های ملی می‌دانیم و این نهاد نیز دانشگاه‌ها را به عنوان دارایی‌هایی می‌داند که موجب همکاری و پشتیبانی می‌شود. علاوه بر بنیاد نخبگان، با صندوق پژوهشگران نیز همکاری‌هایی داشته‌ایم و پروژه‌های فاخری را برای آن‌ها ارسال کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد خاطر نشان کرد: اعضای هیات علمی و دانشجویان، دو بال اصلی حوزه پژوهش و فناوری هستند اما آنچه که ما دانشگاهیان نسبت به آن گلایه داریم، بستر مناسب فعالیت است. ما همواره تلاش کرده‌ایم تسهیل‌گر باشیم و این بستر فعالیت را هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ روحی، روانی و آرامشی ایجاد کنیم. در ایجاد بستر فیزیکی تا حدودی موفق بوده‌ایم ولی هنوز در ایجاد بستر آرامش موفق نشده‌ایم.

بهرامی با اشاره به پایه‌های ایجاد بستر آرامش برای اساتید و فرهیختگان، ادامه داد: جامعه ما هنوز به باور لازم برای سپردن مشکلات به دانشگاه نرسیده است. تصور این است که مسائل و مشکلات می‌تواند جدای از محیط‌های کلینیکی حل شود. ارزشی که در دهه‌های گذشته برای علم وجود داشت، امروز وجود ندارد؛ بنابراین باید این ارزش‌دهی و باور به علم به جامعه بازگردانده شود. نکته‌ای که به همکاران دانشگاهی عدم اعتماد به نفس و مفید بودن را القا کرده، این است که شان آن‌ها در جامعه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی لطمه دیده است. همکاران ما مقایسه می‌کنند که همان کاری که در ایران انجام می‌دهند، اگر در یک کشور خارجی انجام دهند، چقدر اهمیت و حقوق و مزایای‌شان رعایت می‌شود.

دولت باید دانشگاه را در بدنه خود به رسمیت بشناسد

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فردوسی اظهار کرد: مجلس باید در مشکلاتی که ما در حوزه قوانین داریم، ورود کند. دولت نیز حتما باید دانشگاه را در بدنه خویش به رسمیت بشناسد؛ همانطور که در برخی کشورها در بدنه هیات دولت ریاست دانشگاه اول کشور نیز حضور دارد. بنابراین ما نمی‌توانیم صرفا با حرف و شعار شان دانشگاه را بازگردانیم؛ مگر اینکه در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دانشگاه را دخالت دهیم. برای مثال این سوال وجود دارد که در افتتاح یک پروژه فنی یا علمی، در میان سخنرانان و صف مقدم افتتاح پروژه چه تعداد از دانشمندان اثبات شده همان حوزه حضور دارند؟ مسئولان تراز اول باید در این زمینه‌ها خود را عقب بکشند و به لحاظ شکلی هم که شده نشان دهند که اگر به علم و فناوری بها می‌دهند، به صاحبان علم و فناوری هم احترام می‌گذارند. متاسفانه در کشوری که ما ادعای فرهنگ و علم داریم، نه محیط‌های علمی و نه صاحبان علم و فناوری مقدس تلقی نمی‌شوند.

انتهای پیام

نظر شما