شناسهٔ خبر: 42803586 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

استقلال و پرسپولیس در چه شرایطی صعود می‌کنند؟

محسن اخلاقی

سرخابی‌های تهران برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا در بازی آخر نیاز به پیروزی دارند

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری - در پایان روز پنجم مسابقات مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دو نماینده کشورمان به شکل قطعی از دور مسابقات کنار رفتند و دو نماینده دیگر ایران هم برای صعود به دور بعد با شرایطی پیچیده روبرو هستند.

قوانین AFC در لیگ قهرمانان آسیا

بر اساس قوانین AFC در صورت تساوی دو یا چند تیم در تعداد امتیازات ملاک‌های زیر به ترتیب برای تعیین تیم‌های برتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت:

  1. امتیازات کسب شده در مسابقات بین تیم‌هایی که امتیاز مساوی دارند
  2. تفاضل گل در مسابقات بین تیم‌هایی که امتیاز مساوی دارند
  3. تعداد گل زده در مسابقات بین تیم‌هایی که امتیاز مساوی دارند
  4. اگر بعد از اعمال مراحل قبل، دو یا چند تیم با شرایط برابر باقی ماندند، مراحل قبل از ابتدا بین همان تیم‌ها اعمال خواهد شد
  5. تفاضل گل در تمام مسابقات
  6. تعداد گل زده در تمام مسابقات
  7. زدن ضربات پنالتی تنها در صورتی که دو تیم در روز آخر مسابقات با هم رقابت می‌کردند
  8. امتیازات انضباطی (داشتن کارت زرد و قرمز کمتر)
  9. رنکینگ لیگ هر کشور

لازم به توضیح است که قانون شماره 4 به این معنی است که اگر بر فرض مثال 3 تیم امتیاز مشابهی داشتند و پس از اعمال قوانین 1 تا 3، یکی از این سه تیم به دلیل شرایط بهتر بالاتر از سایرین قرار گرفت، بین دو تیم باقی مانده بار دیگر به بازی رو در رو (فقط بین همین دو تیم) رجوع خواهد شد.

قوانین کامل لیگ قهرمانان آسیا 2020 در شرایط امتیاز مساوی

امتیازات انضباطی چگونه محاسبه می‌شوند؟

امتیازات انضباطی هر تیم مربوط به کارت‌های زرد و قرمزی است که در مسابقات توسط بازیکنان این تیم گرفته شده است. طبق قانون هر کارت زرد 1 امتیاز منفی و هر کارت قرمز مستقیم 3 امتیاز منفی دارند، در صورتی که یک بازیکن با گرفتن دو کارت زرد از مسابقه اخراج شود نیز در مجموع 3 امتیاز منفی دریافت می‌کند. ضمنا بازیکنی که علی‌رغم داشتن کارت زرد، با کارت قرمز مستقیم روبرو شود 4 امتیاز منفی می‌گیرد.

استقلال، 1-0 با اخطار کم یا برد با نتیجه‌ای بهتر

در گروه A بعد از حذف نتایج تیم الوحده امارات رقابت بین سه تیم برای صعود ادامه پیدا کرد، در شرایط فعلی گروه استقلال با دو امتیاز در رده سوم جدول است اما استقلال در مسابقه آخر دقیقا به چه نتیجه‌ای برای صعود نیاز دارد؟

در صورت پیروزی استقلال در مسابقه آخر مقابل الاهلی عربستان امتیازات نماینده کشورمان با الشرطه عراق برابر خواهد شد اما استقلال در هر دو مسابقه رفت و برگشت مقابل الشرطه عراق به تساوی 1-1 رسیده است تا بازی مستقیم این دو تیم برابر محسوب شود، در صورت پیروزی استقلال با هر نتیجه‌ای به جز 1-0، این تیم به دلیل داشتن تفاضل گل یا گل زده بیشتر به دور بعد صعود می‌کند اما در صورت برد 1-0 استقلال در جدول مسابقات در تمام فاکتورها با نماینده عراق برابر خواهد بود، با توجه به اینکه استقلال و الشرطه در روز آخر با یکدیگر روبرو نمی‌شوند، زدن ضربات پنالتی ممکن نیست بنابر این ملاک بعدی امتیازات انضباطی دو تیم است.

استقلال در سه مسابقه‌ای که تا اینجا برگزار کرده به ترتیب 1، 1 و 3 کارت زرد دریافت کرده است تا فعلا 5 امتیاز منفی انضباطی به نام خود ثبت کرده باشد. تیم الشرطه عراق که مسابقاتش به پایان رسیده در مسابقه اول اخطاری نگرفت، تیم عراقی در مسابقه دوم علاوه بر داشتن 1 بازیکن اخطاری با یک کارت قرمز بر اثر دو کارت زرد هم روبرو شده است، الشرطه در دو مسابقه نهایی خود هم به ترتیب 1 و 3 کارت زرد گرفته، مجموع امتیازات منفی این تیم عدد 8 است که حاصل 5 کارت زرد و 1 قرمز می‌باشد. در صورت تساوی دو تیم در امتیازات انضباطی هم نماینده ایران به دلیل امتیاز بالاتر لیگ ایران به دور بعد صعود خواهد گرفت، بنابر این می‌توان گفت که استقلال در صورت پیروزی 1-0 در حالتی به دور بعد راه پیدا می‌کند که بیشتر از 3 امتیاز منفی انضباطی دریافت نکند. این یعنی گرفتن حداکثر سه کارت زرد یا یک کارت قرمز.

پرسپولیس فقط در صورت برد صعود می‌کند

تا قبل از مسابقات روز پایانی گروه C، دو تیم پرسپولیس ایران و الشارجه امارات هر دو با 7 امتیاز در رده‌های دوم و سوم این گروه قرار دارند، اهمیت موقعیت کنونی جدول به این دلیل است که دو تیم در روز پایانی به مصاف یکدیگر خواهند رفت. برنده این مسابقه به دور بعد صعود می‌کند اما در صورت تساوی چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر اساس قوانین همیشگی AFC، پرسپولیس که در دور رفت در خانه حریف اماراتی به تساوی 2-2 دست یافته بود، در صورت تساوی 0-0 یا 1-1 می‌توانست به دلیل برتری در مسابقه رودررو به دلیل گل زده بیشتر در خانه حریف به دور بعد صعود کند اما کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل جاری لیگ قهرمانان به دلیل شرایط خاص این مسابقات قوانین را تغییر داده است! بر اساس قوانین این فصل به دلیل اینکه مسابقات به شکل مجتمع برگزار می‌شود، قانون گل زده در خانه حریف حذف شده و پرسپولیس در صورت تساوی با هر نتیجه‌ای به دلیل تفاضل گل کمتر از دور مسابقات کنار خواهد رفت.

عکس زیر از قوانین AFC برای لیگ قهرمانان آسیا سال 2020 برداشته شده، بند 10.5.2.4 که مربوط به گل زده در خانه حریف بود از قوانین مسابقات سال 2020 حذف شده است.

مقایسه قوانین قبلی و اصلاح‌شده لیگ قهرمانان 2020

این در حالی است که سایت AFC پس از پایان بازی پنجم در جدول خود پرسپولیس را در رده دوم جدول گروه C نمایش می‌دهد، نکته‌ای که به نظر می‌رسد به دلیل اشتباه اپراتور سایت AFC باشد، یا اینکه سیستم به شکلی اتوماتیک بر اساس قوانین همیشگی فوتبال آسیا جدول را بر اساس نتایج بازی رودررو و احتساب گل زده در حانه حریف تنظیم کرده باشد، در حالی که قوانین سال 2020 به شکل استثنایی به دلیل بیماری کووید 19 با سالیان قبل متفاوت است و قانون گل زده در خانه حریف از قوانین مسابقات حذف شده است.

جدول فعلی و اشتباه گروه C در سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا

نظر شما