شناسهٔ خبر: 42803414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

کشمکش ارزی واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور

موضوع تخصیص سهمیه ارزی، این روزها به موضوعی برای کشمکش بین متقاضیان آن تبدیل شده و تشکل‌های مرتبط نیز بخشی از فرآیند این سهم‌خواهی هستند که هر کدام تلاش دارند با تاکید بر جایگاه خود در تامین محصولات دام و طیور و همچنین اشتغال، از منابع ارزی تخصیص یافته برای این بخش، سهم‌ خود را تعریف کنند.

صاحب‌خبر -

 برخی به راحتی ارز می‌گیرند

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک با بیان اینکه اتحادیه‌های تولید ۶ ماه است در صف تخصیص ارز برای واردات خوراک دام مانده‌اند، گفت: اما واردکنندگانی هستند که ارز آنها به سرعت اختصاص می‌یابد.

 فضل خرم مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک، دیروز در نشست خبری از مشکلات تامین نهاده‌های دامی و اختصاص ارز برای واردات این محصولات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه طی ماه‌های گذشته، دامداران با مشکلات زیادی در تامین خوراک مواجه هستند.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در توزیع و واردات وجود دارد،‌ گفت: ارز برای واردات تخصیص نمی‌دهند، به‌عنوان مثال؛ برای واردات ۹ هزار تن، شش ماه است در صف اختصاص ارز مانده‌ایم اما واسطه‌هایی هستند که به راحتی فرآیند اختصاص ارز را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه دلالی و واسطه‌گری در بدنه تامین و توزیع نهاده وجود دارد، گفت: این واسطه‌ها پیشنهادهایی به واردکنندگان می‌دهند که در ازای آن، روند اختصاص ارز را تسهیل کنند.

خرم با سخت خواندن شرایط تامین نهاده برای دامداران گفت: عدم تامین نهاده، قیمت تمام شده تولید را افزایش داده است. در شرایط فعلی، قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده تا ۴۲ هزار تومان افزایش یافته و اگر دامداران نتوانند دام خود را به این قیمت بفروشند، ورشکسته می‌شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک تاکید کرد: ‌اگر دولت می‌خواهد از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند، باید نهاده‌ها را به قیمت مناسبی به دست دامداران برساند و در این صورت آنها هم می‌توانند به نرخی که دولت تعیین کرده، گوشت دراختیار آنها بگذارند.

خرم در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز آیا منجر به قاچاق دام شده است، گفت: اعتقاد دارم که قاچاق دام زنده وجود ندارد، چرا که برای دام‌ها پلاک صادر شده و قاچاق به این راحتی نمی‌تواند انجام بگیرد و شاید بخشی از کاهش قیمت گوشت هم به این دلیل است که قاچاق دام متوقف شده است.

 مذاکره برای فرآوری گیاهان دارویی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایری دامداران متحرک همچنین از مذاکره با جهاد دانشگاهی برای فرآوری گیاهان دارویی و عرضه آنها به بازار خبر داد و گفت: با این اقدام می‌توان از ظرفیت‌های فراموش‌شده در این بخش بهره‌های زیادی برد.

خرم همچنین از راه‌اندازی یک سایت برای عرضه دام و صنایع دستی عشایر خبر داد و گفت: عشایر می‌توانند به‌طور مستقیم کالاهای خود را در این سایت عرضه کنند.

خرم همچنین تاکید کرد که طی سال‌های گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافته و اخیرا نیز ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر برای این طرح اختصاص یافته که ۴۰۰ میلیارد تومان آن جذب شده و توزیع ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز آغاز شده است.

این مسوول تاکید کرد که عشایر ۳ درصد سهم در تولید ناخالص داخلی را دارند،‌ درحالی‌که جمعیت آنها کمتر از یک‌ونیم درصد جمعیت کشور است.

 فروش نهاده‌های دولتی در بازار غیررسمی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان با اشاره به اینکه وقتی واردات و تولید داخلی کنجاله سویا کاهش یابد دیگر کنجاله سویا با قیمت ۲۷۰۰تومان به دست تولیدکننده نمی‌رسد، گفت: برخی از تولیدکنندگان به‌رغم داشتن مجوز تولید و به‌دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت دولتی و بازار غیررسمی انگیزه‌ای برای تولید واقعی ندارند و نهاده دولتی را در بخش تولید استفاده نکرده و سهمیه تخصیصی نهاده دولتی را در بازار غیررسمی می‌فروشند.

مجید موافق قدیری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه متوسط ۸۵ درصد از نهاده‌های دامی مصرفی در داخل کشور وارداتی و تنها ۱۵ درصد تولید داخل است، اظهار کرد: در ذرت دامی ۹۵ درصد، سویا بیش از ۶۰ درصد و در جو دامی نیز بیش از ۵۰ درصد واردات داریم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولیدکنندگان در صنعت دام و طیور کشور نسبت به افزایش قیمت نهاده‌های دامی تولید داخل گله‌مندند، گفت: براساس اعلام ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب کنجاله سویای تولید داخل و وارداتی ۲۷۰۰تومان است. اما متاسفانه کنجاله علاوه بر اینکه با این قیمت به‌دست تولید‌کننده نمی‌رسد، در زمان مناسب نیز به دست آنها نمی‌رسد. براساس آماری که وزارت جهاد هم اعلام کرده از ابتدای سال تاکنون از ۴/ ۲ میلیون تن نیاز کنجاله سویا تنها ۵۵ درصد توسط دولت تامین شده است. یعنی عرضه به‌طور کل کم بوده و زمانی که عرضه در بازار به میزان کافی نباشد بازار غیررسمی رونق پیدا می‌کند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان اضافه کرد: مانند روز روشن است وقتی واردات و تولید داخلی کنجاله سویا کاهش یابد دیگر کنجاله سویا با قیمت ۲۷۰۰تومان به‌دست تولیدکننده نمی‌رسد.

موافق قدیری تصریح کرد: البته موضوعی دیگری هم مطرح است. برخی از تولیدکنندگان شیر و گوشت و تخم مرغ نیز گاهی تعادل بازار را بر هم می‌زنند؛ به‌طوری که برخی از آنها به‌رغم داشتن مجوز جوجه‌ریزی و تولید به‌دلیل اختلاف بسیار زیاد قیمت دولتی و بازار غیررسمی انگیزه‌ای برای تولید واقعی ندارند و نهاده دولتی را در بخش تولید استفاده نکرده و سهمیه تخصیصی نهاده دولتی را در بازار غیررسمی به فروش می‌رسانند که البته تاکید می‌کنم تعداد آنها نیز کم بوده که باعث بدنامی بخش تولید نیز شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تاکنون چه میزان کنجاله سویا در کشور تولید شده است، گفت: از ابتدای سال تاکنون از ۴/ ۲ میلیون تن نیاز کشور به کنجاله سویا حداکثر ۶۰۰ هزار تن از کنجاله سویای تولید داخلی از محل استحصال دانه سویای وارداتی تامین و ۴۱۵ هزار تن نیز از محل واردات تامین شده است.

 این فعال اقتصادی تاکید کرد: از ابتدای سال تا ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ میزان واردات ذرت ۴میلیون و ۸۵۳ هزارتن، کنجاله سویا ۴۱۵هزار و ۲۳۲ تن، دانه سویا ۸۹۴ هزار و ۶۸۹تن و جوی دامی نیز ۹۹۲ هزار و ۱۵۶تن بوده است.

نظر شما