شناسهٔ خبر: 42803299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

میشل عون خواستار انعطاف پذیری احزاب شد

لبنان در بن بست سیاسی

رئیس‌جمهوری لبنان اشاره کرد: امروز در بحران تشکیل دولت هستیم که نباید چنین معضلی را داشتیم؛ زیرا شرایطی که لبنان دارد اجازه حتی از دست دادن یک دقیقه را هم نمی‌دهد. میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: با مواضع سفت و سخت به نظر هیچ راه‌حلی در آینده نزدیک در افق دیده نمی‌شود. زیرا تمام راه‌حل‌های مطرح شده به‌صورت غالب و مغلوب است.

صاحب‌خبر -

وی گفت، برای تشکیل دولت راه‌حل‌های منطقی و میانه‌ای ارائه کردیم، اما از سوی دو گروه مورد قبول واقع نشد و تنها راه‌حل باقیمانده رجوع به قانون اساسی و احترام به آن بود؛ چرا که در این راه‌حل بازنده و پیروزی وجود ندارد. عون ادامه داد، چهار مرتبه با نخست‌وزیر مکلف دیدار شد و او نتوانست ترکیب کابینه یا اسامی را ارائه دهد و مشکلات حل نشده باقی مانده‌اند. رئیس‌جمهوری لبنان گفت، نخست‌وزیر مکلف نمی‌خواهد درخصوص توزیع مناصب و انتخاب وزیران نظر روسای فراکسیون‌ها را جویا شود و گفت‌وگوها و بررسی‌های فراگیر را مطرح می‌کند و نخست‌وزیران سابق در این موضع با او توافق دارند. در همین حال نخست‌وزیر لبنان نیز در سخنانی بر تلاش برای اجرای فوری و موفقیت‌آمیز ابتکار عمل فرانسه و تسهیل روند تشکیل دولت کشورش تا‌کید کرد. مصطفی ادیب، نخست‌وزیر مکلف لبنان در سخنانی تا‌کید کرد: لبنان در بحبوحه بحران‌های بی‌سابقه‌ای که از نظر مالی، پولی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی تجربه می‌کند، فرصتی برای اتلاف وقت ندارد.

وی با انتشار پیامی در توییتر نوشته بود: برطرف کردن درد و مشقت لبنانی‌ها مستلزم همکاری تمامی طرف‌ها برای تسهیل تشکیل دولتی مهم و دارای برنامه‌های مشخص است. پیش از این طرف‌های مختلف متعهد به حمایت از دولتی متشکل از افراد متخصص شدند که قادر به بیرون کشیدن کشور از بحران و بازگرداندن اعتماد به مردم باشد. مصطفی ادیب در ادامه تصریح کرد که برای تحقق این هدف با همکاری میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد و از همه خواست که برای اجرای موفقیت‌آمیز و فوری ابتکار عمل فرانسه تلاش کنند؛ چراکه این ابتکار عمل راه نجات را در مقابل لبنان قرار می‌دهد. وی ادامه داد: هر گونه تا‌خیر در این زمینه بحران را پیچیده‌تر، ملت لبنان را فقیرتر و دولت را ناتوان‌تر خواهد کرد. در همین حال، منابع خبری از نشست میشل عون و حسان دیاب، نخست‌وزیر برای پیشبرد امور در لبنان خبر دادند. طبق این گزارش، این نشست به ریاست عون و با حضور وزیر دارایی، رئیس دیوان محاسبات و دبیرکل شورای وزیران لبنان انجام شد.

نظر شما