شناسهٔ خبر: 42803106 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

تکرار چرخه معیوب شکاف آموزشی با قانون!

آموزش و پرورش یکی از زیربنایی‌ترین نهاد‌ها در هر کشوری است که مسئولیت تربیت نیروی انسانی و رشد و تعالی اجتماعی را به عهده دارد. به همین دلیل این ساختار در همه دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و آسیب‌های آن می‌تواند چندین نسل یک جامعه را با چالش مواجه سازد. از این‌رو هم در تمام دنیا بر مسئله دسترسی به آموزش همگانی تأکید ویژه‌ای وجود دارد و هم اساس بحث آموزش و پرورش رایگان برای در دسترس قرار دادن آموزش و تربیت برای همگان از اولویت‌هاست. شخصیت افراد در سنین کودکی شکل می‌گیرد و برخورداری از آموزش و تربیت مناسب در کودکی می‌تواند موثر باشد.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: در ایران هم طبق قانون اساسی باید همه آحاد جامعه از دسترسی رایگان به آموزش و پرورش برخوردار باشند. بنابراین عدالت آموزشی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند به شناسایی استعداد‌های درخشان منتهی و مانع از این شود که فقر و طبقه اجتماعی سرنوشت و آینده افراد را رقم بزند. با تمام اینها، اما نظام آموزشی ما از برخی چالش‌های زیربنایی رنج می‌برد. مهد‌های کودک و پیش دبستانی با تمام اهمیتی که در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد و به رغم داشتن دو متولی به حال خود رها شده و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با وجود تأکیدات چند باره رهبر انقلاب هنوز اجرایی نشده است و در این خلأ، اسناد غیر بومی و در تضاد با فرهنگ و ارزش‌های ایرانی – اسلامی همچون سند ۲۰۳۰ جای آن را گرفته‌اند. از همه این‌ها مهم‌تر بحث نابرابری‌های آموزشی گسترده‌ای است که با رشد و توسعه مدارس غیر دولتی و ویژه در جامعه شکل گرفته است؛ مدارسی که اصلی‌ترین شرط راه‌یابی به آن‌ها توانایی پرداخت شهریه است و همین مسئله هم موجب شده است تنها طبقات بالای اجتماع و ساکنان مناطق مرفه در کلانشهر‌ها بتوانند فرزندانشان را به مدارس غیر دولتی بفرستند. خروجی این بی‌عدالتی آموزشی آمار قابل تأمل پذیرفته‌شدگان کنکور‌های سراسری دانشگاه‌هاست که دانش‌آموزان مدارس دولتی هیچ سهمی در رتبه‌های برتر آن ندارند و این یعنی در درازمدت طبقات متوسط و ضعیف جامعه هیچ سهمی از دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر نخواهند داشت. بر این اساس هم رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با رؤسا و مدیران آموزش و پرورش بر موضوع عدالت آموزشی تأکید کردند. ایشان تصریح کردند: «مراقب باشیم مدارس دولتی جوری نباشد که دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل می‌کند، احساس کند که مثلاً فرض کنید امکان قبولی‌اش در کنکور کمتر است؛ این [طور]نباید باشد. یعنی باید ما سطح مدارس دولتی را هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، طوری بالا بیاوریم که خود آن دانش‌آموز احساس اعتماد کند، خانواده او هم که می‌خواهند این فرزند را بفرستند به مدرسه دولتی، احساس نکنند که دارند او را به جایی بی‌پناه می‌فرستند و رها می‌کنند؛ این جوری نباید باشد.

باید به مدارس دولتی به معنای واقعی کلمه رسیدگی بشود.» لزوم شناسایی استعداد‌های درخشان و جدی گرفتن المپیادها، واگذاری مهد‌های کودک به آموزش و پرورش و هشدار درباره اجرای سند ۲۰۳۰ و لزوم اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از دیگر محور‌های این دیدار بود. در این ویژه‌نامه بنا داریم مطالبات رهبری را در این محور‌ها مورد واکاوی قرار دهیم.

نظر شما