شناسهٔ خبر: 42802800 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

سال‌های دور از مقصد!

روزنامه جوان

جانبازان و معلولان سال‌هاست که چشم‌انتظار سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی هستند. آخرین‌بار مرداد سال ۹۶ و در دوران شهرداری قالیباف بود که ۶۰ خودروی ویژه معلولان به ناوگان حمل و نقل شهری اضافه شد. پس از سال‌ها در نهایت روز گذشته مناقصه‌ای برای خرید خودروی جانبازان و معلولان برگزار شد که آن هم برنده‌ای نداشت.

صاحب‌خبر -
سرویس جامعه جوان آنلاین: سامانه حمل و نقل ویژه معلولان و جانبازان شهر تهران در اسفند ۱۳۹۱ افتتاح شد و ۶۰ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس نیز در این سامانه شروع به ارائه خدمت کردند. این در حالی است که هر سال سیستم‌های حمل و نقل ۱۵ تا ۲۰ درصد ارتقا پیدا می‌کند و ناوگان آن‌ها اضافه می‌شود، اما حداقل سه سال است که سامانه ویژه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران هیچ پیشرفتی نداشته‌است.

تشدید معلولیت با نبود شبکه تردد ویژه

آخرین واکنش شورای شهر تهران به معضلات حمل و نقل جانبازان و معلولان هم به دو سال قبل باز می‌گردد. مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران که ۳۰ مرداد ۹۷ برگزار شد، در تذکر پیش از دستور خود نسبت به ضرورت خدمت‌رسانی سامانه حمل و نقل جانبازان شرکت واحد اتوبوسرانی به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تذکر داد.

فرد دارای معلولیتِ شدید نیاز دارد تحت درمان باشد، در این راستا انجام کاردرمانی و فیزیوتراپی از مهم‌ترین نیاز‌های او برای ادامه زندگی است، اما به دلیل اینکه خانواده از عهده مخارج رفت و آمد برنمی آید، ناچار است از درمان خود بگذرد، اما این گذشتن موجب تشدید معلولیت، گوشه‌گیری و خانه نشینی معلولان می‌شود.

پیگیر هستیم!

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران روز گذشته و در آستانه هفته دفاع مقدس با تأکید بر اینکه جانبازان عزیز، جان خود و سلامتی خویش را برای دفاع از کشور و مردم به خطر انداختند و با خدای خود معامله کردند و پاسخگویی به مطالبات این عزیزان و شهروندان دارای معلولیت همچون سایر شهروندان، کوچک‌ترین دِینی است که خود را به اَدای آن موظف می‌دانیم، گفت: بر این اساس، شرکت واحد وظیفه خود می‌داند که تا جای ممکن، با مناسب‌سازی ناوگان اتوبوسرانی و ارائه خدمات ویژه به افراد دارای معلولیت، امکان حضور این افراد را در جامعه تسهیل کند.»

محمود ترفع با اشاره به اینکه ۵ میلیارد تومان برای خرید خودروی مخصوص جانبازان و معلولان تخصیص داده شده‌است، اما مناقصه برگزار شده برنده‌ای نداشته است، گفت: پیگیر خرید این خودرو‌ها هستیم.»

ترفع با بیان اینکه علاوه بر این، بخش اعظم ایستگاه‌های خطوط تندرو برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده‌اند، تصریح کرد: این اقدام و پیش‌بینی صندلی ویژه توان‌خواهان در اتوبوس‌های بی‌آر‌تی، استفاده از ناوگان اتوبوسرانی را برای این عزیزان امکان‌پذیر کرده‌است.»

سؤال‌های بی‌جواب

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با اعلام اینکه از بیش از ۴ هزار عضو سامانه حمل و نقل ویژه جانبازان و معلولان، تعداد ۳هزارو۲۰۰ نفر از ویلچر و ۳۰۰ نفر نیز از عصا و واکر استفاده می‌کنند و همچنین تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها نیز نابینا هستند، خاطر نشان کرد: سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد از مجموعه‌های منحصر به فرد ناوگان‌های اتوبوسرانی در سطح دنیاست که به صورت اختصاصی صرفاً به شهروندان دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهد.»

این مدیر شهری، اما اشاره‌ای نکرد که این مجموعه منحصر به فرد ناوگان اتوبوسرانی! چرا توان برگزاری یک مناقصه را ندارد؟ چرا حداقل سه سال است که هیچ خبری از افزایش ظرفیت سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد وجود ندارد؟

مناسب‌سازی به جای ظرفیت سازی

آذر ماه سال قبل هم معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، با اشاره به اهمیت نیاز‌های افراد دارای معلولیت و نامگذاری سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت مدعی شد که با هدف تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و به منظور تلاش در زمینه مناسب‌سازی معابر برای افراد دارای معلولیت اقداماتی صورت گرفته‌است.

معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، اختصاص فضای پارک ویژه، تخفیف ۹۰ درصدی طرح ترافیک برای معلولان، مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای دسترسی معلولان و مناسب‌سازی پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای معلولان را از مهم‌ترین اقدامات برای معلولان اعلام کرد.

یعنی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به‌جای ظرفیت‌سازی برای حمل و نقل عمومی جانبازان و معلولان به مناسب‌سازی پایانه‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی برای این قشر اکتفا کرد.

سکوت شورای شهر

مجید فراهانی تنها عضو شورای شهر تهران است که آخرین‌بار دو سال قبل با بیان اینکه عدم تحقق دسترس پذیری شهر برای جانبازان و معلولان سبب‌شده تا آن‌ها از حق زندگی در شهر به طور کامل برخوردار نشوند، گفت: در این شرایط هر چه میزان معلولیت جسمی بیشتر باشد، مشکلات برای رفت و آمد افراد بیشتر خواهد شد.»

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه در ایران شرایط فراهم کردن دسترسی حمل و نقل آسان برای امور این افراد کمترین خدمتی است که شهرداری از طریق سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان باید ارائه دهد، تصریح کرد: متأسفانه در ماه‌های اخیر با لغو سرویس از سوی سامانه، خدمت رسانی به این قشر مختل شده و فقدان ارائه دلیل شفاف برای لغو سرویس رزرو شده سبب‌شده تا در پیگیری‌های تلفنی شهروندان اپراتور‌های سامانه به جای پاسخ درست به بداخلاقی و در مواردی توهین به شهروندان مبادرت کنند که این رفتار ناشایست سبب دلگیری و طرح شکایت معلولان در سامانه ۱۸۸۸ شهرداری تهران شده‌است.» فراهانی با ابراز تأسف از اینکه نمی‌توانیم انتظار بحق این قشر را پاسخگو باشیم، گفت: در این شرایط شاهدیم که یک کارمند خاطی با بی‌ادبی به جای عذرخواهی با رفتاری توهین‌آمیز زمینه نارضایتی و احساس تبعیض نسبت به این افراد را فراهم می‌سازد.»

تجدیدنظر در حمل و نقل شهری

نه فقط در پایتخت که در بیشتر کلانشهر‌ها سیستم‌های حمل و نقل اصلاً پذیرای رفت‌وآمد جانبازان و معلولان نیست. بسیاری از ایستگاه‌های حمل ونقل مناسب‌سازی نشده و در بسیاری از نقاط نیز آسانسور درنظر گرفته‌نشده‌است و اگر آسانسور هم در نظر گرفته شده در اکثر مواقع خاموش و قفل است که این موارد آزار‌دهنده است.

فعالیت‌های فرهنگی در رابطه با افراد دارای معلولیت در حوزه وسایل حمل و نقل عمومی هم بسیار کم است. در همه دنیا تبلیغاتی را در نظر می‌گیرند تا سالمندان و معلولان وقتی وارد سیستم حمل‌و نقل می‌شوند، کسی در جایی که آن‌ها باید مستقر شوند، نباشد، اما شرکت‌های واحد اتوبوسرانی، قطار‌های ریلی و حمل و نقل شهری در ارتباط با رعایت حقوق افراد دارای معلولیت هم کاری انجام نمی‌دهند و باید تجدیدنظر صورت گیرد.

نظر شما