شناسهٔ خبر: 42802691 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

آیین گشایش جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد؛

عباس کیارستمی در کلاس‌های درس خارجی‌اش از خاطرات جانبازان می‌گفت/ ادای دین سینایی به شهدای جنگ همه را به گریه انداخت/ باید اختلاف‌ها را کنار بگذاریم و به سینما فکر کنیم

آیین گشایش شانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت شامگاه دوشنبه ۳۱ شهریور و در نخستین روز از هفته دفاع مقدس برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین گشایش شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در سالن خلیج فارس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، سردار محمدحسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، کیانوش جهانپور رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،  محمدیاشار نادری مدیر عامل بنیاد روایت فتح، انسیه شاه حسینی، ناصر شفق حضور داشتند.

محمد رحمان نظام اسلامی مجری این مراسم است.

با دست خالی مقابل دشمن ایستاده‌ایم

در ابتدای این مراسم سردار محمد حسین سپهر جانشین رئیس سازمان بسیج سخنران نخست مراسم افتتاحیه بود، او سخنانش را با یاد خدا آغاز کرد و گفت: از همه دوستان و حاضرانی که در جشنواره فیلم مقاومت ما را همراهی کردند سپاسگزارم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد چند رویداد مهم در جهان بودیم که سرنوشت جهان را تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: فروپاشی شوروی و تک قطبی شدن جهان، وقوع انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی از اتفاق های مهم این دوران است. واقعه یازده سپتامبر هم رویداد بعدی بود که بر جهان اثر داشت. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مهمترین این رویدادهاست.

وی گفت: انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شرایطی رخ داد که همه دشمنان ما در همه جای جهان همراه شدند و علیه ما ایستادند.

سردار سپهر  ادامه داد: در چهل سال اخیر دشمنان رو در روی ما بوده‌اند. ما چهل سال است در حال مبارزه و مقاومت هستیم.

سردار سپهر افزود: دفاع مقدس ما بر ستون‌هایی چون شریعت، امامت و ملت استوار بود. یکی از بزرگترین سرمایه های دفاع مقدس ما تبیین مفاهیم دینی و جهادی ما و صدور آن به جهان بود.

سردار سپهر گفت: گنج دفاع مقدس امروز به ما رسیده است، ما و همه ملت‌های آزاده جهان می‌توانیم از این گنجینه استفاده کرده و پیام مقاومت را به مردم جهان برسانیم.

وی گفت: ما با دست خالی مقابل همه جهان ایستادیم، هیچ حادثه‌ای در دویست سال اخیر به اهمیت سال های دفاع مقدس نبوده. سال ها پاره های وطن با شیوه‌های مختلف از کشور جدا شد اما در دفاع مقدس ایستادگی کردیم و یک وجب از خاک وطن از دست نرفت.

سپهر ادامه داد: ما باید پیام فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی و مقاومت را به همه جهان برسانیم. ما باید بهترین آثار فرهنگی را در جمهوری اسلامی بسازیم، سینمای ما باید زبان مقاومت و حماسه و ایثار شهدا باشد.

اختلاف سلیقه را کنار بگذاریم

در ادامه این مراسم، مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت گفت: ما اهداف اجرایی مختلفی برای این جشنواره طراحی کردیم و امروز در آیین افتتاحیه و همزمان با آغاز دفاع مقدس میزبان شماییم.

وی ادامه داد: تماشای تصاویر محترم شهدا حس ما را عوض می‌کند. امیدوارم در روزهایی که حساب و کتاب هست، ما شرمنده شهدا نشویم. مسئولان محترم شما را به خون شهدا قسم می دهم که قدر شهدا را بدانیم، به وحدت برسیم و به حفظ انقلاب اسلامی فکر کنیم.

photo_2020-09-21_20-57-47

وی ادامه داد: ما باید اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم، آنچه معتبر است خون شهدا و انقلاب اسلامی است. باقی اعتبار دنیایی و زودگذر است.

عظیمی میرآبادی در پایان از همراهی و همکاری محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت، صدا و سیما، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد و ... برای بهتر برگزار شدن شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت قدردانی کرد.

عباس کیارستمی و حمایت‌هایش از جانبازان

آیین نکوداشت‌های شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با پخش تیزر این بخش شروع شد. 

سپس قاسم قلی پور، محمدحسین حقیقی، ناصر شفق برای این بخش همراه حبیب احمدزاده روی صحنه رفتند.

حبیب احمدزاده نویسنده و فیلمنامه‌نویس درباره خسرو سینایی گفت: ایشان، همسرشان و دخترشان به کودکان محروم آموزش هنر می‌دادند. ایشان پای کار کمک و دفاع از مملکت بودند.

حبیب احمدزاده گفت: من از آقای عظیمی تشکر می‌کنم که دایره را باز کردند. هنرمندان زیادی هستند که می‌توانند تقدیر و تجلیل شوند. آقای کیارستمی هر بار به خارج می‌رفت خاطرات جانبازهای جنگ را با خود می‌برد و در کارگاه‌هایش درس می‌داد.

photo_2020-09-21_21-22-08

در ادامه این مراسم محمدحسین حقیقی درباره غلامرضا جنت خواه دوست گفت: من افتخار داشتم در واحد جنگ تلویزیون در خدمت ایشان بودم. ایشان همراه و همگام ما بودند. آقای جنت خواه دوست کلیپی ساخته بود به نام نینوا که کاش می شد اینجا آن را پخش کنیم. او جسور و باشهامت بود، فیلم‌های زیادی ساخت. مطالعات زیادی درباره شهید مطهری داشت.

حقیقی ادامه داد: دوست نداشت نقاط ضعفش را نشان بدهد. برای همین وقتی چشمش را از دست داد عینک تیره می‌زد. در یکی از عملیات‌ها جنت خواه دوست در منطقه سفره هفت سین انداخته بود. او می‌گفت عید است و ما باید پیروزی را با شیرینی عید عجین کنیم.

حضور یک فیلم جنگی در قلب اروپا

حقیقی درباره فیلم در کوچه‌های عشق خسرو سینایی نیز  گفت: این فیلم به فستیوال کن رفت، از تیتراژ آغاز فیلم همه ما در کن گریه می‌کردیم. ما توانستیم فیلمی جنگی را به قلب اروپا ببریم. مثل حضور در جام جهانی بود. آقای سینایی هم در فستیوال سخنرانی کرد و همه را متوجه حقانیت این مردم و سرزمین کرد. روحش شاد.

حقیقی ادامه داد: کاش محدوده‌های تنگ را بشکنیم، نگاه‌مان را عوض کنیم. ما باید برای قهرمانان بزرگمان سریال بسازیم. سال‌ها از جنگ گذشته و هنوز جای قهرمانان جنگ در تلویزیون و سینما خالی است.

سپس عبدالهیان درباره هادی مشکوه گفت: مشکوه نه به چپ وصل بود نه به راست. نه اصلاح طلب بود، نه اصولگرا. او تهیه کننده و سینماگر بود. نخستین تهیه کننده سینمای بعد از انقلاب بود.

وی ادامه داد: او فیلم‌های خوبی مثل مرز و ترن را تهیه کرد. فیلم‌هایی که هنوز بی رقیب هستند.

عبدالهیان افزود: هر مدیری به دنبال ریل‌گذاری است. اختلاف‌ها را کنار بگذارید، به سینمای ایران فکر کنید. او رانت خوار نبود. خانه اش را فروخت و فیلم میرزا کوچک خان را ساخت، باغش را فروخت و ترن را ساخت. اما این پیرمرد در ریل‌گذاری‌ها پشت درهای بنیاد فارابی جا ماند.

 در ادامه این مراسم ناصر شفق درباره همایون رضا عطاردی گفت:در این روزها که شرایط زندگی مردم سخت است. اگر مردم بخواهند درختی بکارند باید مشت مشت آب پای آن درخت بریزند تا بارور شود.

photo_2020-09-21_22-24-16

وی ادامه داد:اولین فیلم همایون عزیز یک شب و یک غریبه را من تهیه کردم. او دنیایی از معرفت و انسانیت بود. هنوز باور نمی‌کنم او را از دست داده‌ایم.

شفق در پایان گفت: همایون عزیز را به خاطر کرونا از دست دادیم، اگر او زنده می‌ماند بیشتر از او می‌شنیدیم. اما به سینمای باارزش کمتر بها می‌بینند.

قاسم قلی پور تهیه کننده عروس آتش سخنران بعدی این مراسم بود، قلی پور گفت: من شاگرد بی‌استعدادی برای استاد خسرو سینایی بودم. من بخت شاگردی استادان زیادی را داشتم. با تاکید می‌گویم خسرو سینایی، چرا که بزرگان نیازی به پیشوند و پسوند ندارند.

وی ادامه داد: شاگرد آقایان بهرام بیضایی، حمید سمندریان، محمدرضا اصلانی علی نصیریان و ناصر تقوایی بوده‌ام که همه از بزرگان عرصه فرهنگ هستند. آنچه در همه آنها مشهود بود، نگاه انسانی است. خسرو سینایی در این زمینه سرآمد بود.

در ادامه این مراسم با حضور محمدیاشار نادری؛ مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح و مهدی عظیمی میرآبادی لوح یادبود خسرو سینایی به حبیب احمدزاده به نمایندگی از خانواده این هنرمند فقید اهدا شد.

برادر همایون رضا عطاردی لوح یادبود را دریافت کرد.

فرزند هادی مشکوه لوح یادبود این سینماگر فقید را دریافت کرد.

محمدرضا جنت خواه دوست لوح یادبود برادرش را دریافت کرد.

در آخرین بخش از آیین نکوداشت، مادر شهید حسین فهیمی لوح یادبود دریافت کرد و حاضران در سالن ایستاده، خانم رحیم پور مادر شهید حسین فهیمی را تشویق کردند.

محمد یاشار نادری مدیر عامل بنیاد فرهنگی روایت فتح سخنران بعدی این مراسم بود؛  نادری گفت: سینما با سرمایه آغاز به کار کرد، با هنر پیوند خورد و در نهایت صنعت شد. اما آنچه امروز است فراتر از همه اینهاست و ظرفیتی برای بیان فرهنگ و عقاید مردم هاست.

وی ادامه داد: ما برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی باید به این سوال پاسخ بدهیم که چگونه از این ظرفیت استفاده کردیم.

نادری در بخش دیگری از سخنانش گفت: سینمای ایران زلال است، اگر چه آثار سرگرم کننده و تجاری هم در آن وجود دارد. فراخوان جشنواره فیلم مقاومت مورد توجه فیلمسازان جهان قرار گرفته. این واقعیت کتمان ناپذیر است.

وی گفت: استقبال بیش از ۱۲۰ کشور از بخش مدافعان سلامت و استقبال از سینمای سامری قابل توجه و امیدوارکننده است.

در ادامه این مراسم از بانک جامع اطلاعاتی سینماگران انقلاب د دفاع مقدس رونمایی شد.

ملاقلی پور نماد یک هنرمند متعهد

پایان بخش این مراسم رونمایی از یادنامه رسول ملاقلی‌پور و تقدیر از خانواده وی بود.

photo_2020-09-21_22-49-06

پرویز فارسیجانی دبیر این بخش گفت: رسول ملاقلی‌پور از جمله هنرمندانی است که از دریای شوق خویش سیراب شده بود و از خرمن هنر انقلابی آنقدر لبریز بود که با تلاش مومنانه خود در سینمای دفاع مقدس اثاری ماندگار به جا گذاشت که هرچه زمان می‌گذرد جای خالی او بیشتر احساس می‌شود. 

او عشق و حماسه را با جامعه و زمانه خود پیوندی زیبا زد و با ساخت «سفر به چزابه»، «مزرعه پدری» و «هیوا» زمان گذشته را با حال و آینده پیوندی دیگر داد. 

او ادامه داد: رسول این پیوند را مبتکرانه رقم زد. چون جویباری در سرزمین انقلاب جاری بود. جسارت و حساسیت و دقت او در جلوه‌گری‌های هنری کم نظیر است و به راستی چرا هنرمند متعهد و سینماگر انقلابی و جهادی نباید اینگونه باشد. باید رسول‌ها را تربیت و افزون کرد تا جای خالی او تا حدی پر شود. بخشی از این رسالت در جایگاه نشان رسول جلوه‌گر شده است. به همین دلیل است که انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سال گذشته به فکر شکل‌گیری نشانی شد که با مشورت با صاحب نظران وسینماگران برجسته به رسول ملاقلی پور رسید.

وی افزود: گرچه دوست داشتیم از شهید بزرگوار شهید آوینی نیز نشانی داشته باشیم اما چون قبلا جایزه‌ای به نام او در طول سال اختصاص یافته است، نام رسول را بر روی این نشان گذاشتیم که در هر سال به یک هنرمند اختصاص خواهد یافت. 

دبیر بخش نشان رسول افزود: بنا بود در سالروز درگذشت او این مراسم انجام شود که متاسفانه با وجود کرونا این اتفاق به تاخیر افتاد و توفیق یافتیم در دل جشنواره شانزدهم این مراسم برگزار شود و با تشکیل شورایی منتخب از صاحب نظران، سینماگر این بخش مشخص شود که در این زمینه با در نظر گرفتن چهار محور و معیار اصلی نوآوری درتمامی رشته‌های سینمایی از پژوهش و نویسندگی تا کارگردانی و فیلمبرداری و حتی مدیریت سینمایی که خلاقیتی در آن باشد تقدیر کنیم. این گامی است که می‌تواند شوق وانگیزه سینماگر عزیزی را که امروز بسیار مظلوم و مهجور است افزایش دهد. 

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، نادری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت فتح، امیرسرتیپ شاهین تقی خانی معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و مهدی عظیمی میرآبادی دبیر این دوره از جشنواره از خانواده مرحوم رسول ملاقلی پور تقدیر و از یادنامه رسول ملاقلی‌پور رونمایی کردند.

این مراسم پس از سه ساعت اجرا، شامگاه دوشنبه به کار خود پایان داد.

نظر شما