شناسهٔ خبر: 42802068 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

کیفیت خودروهای روسی بهتر است یا چینی؟

صاحب‌خبر -

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو مطرح کرد: این که شرکت‌ها به صورت ناگهانی بخواهند تولید را در ایران شروع کنند کمی غیرعادی است چون سنجشی از فرکانس‌های بازار ندارند.

این روزها صحبت هایی درباره تولید خودروهای روسی در کشور می‌شود. اما سوالی که مطرح است این است که آیا این خودروها کیفیت مناسبی دارند و شرایطشان نسبت به مدل‌های چینی چگونه است؟ برای بحث بیشتر درباره این موضوع گفت‌وگویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

دادفر

وی ابتدا اظهار کرد: با توجه به این که یکی دو سال است واردات خودرو به کشور ممنوع شده و تولیدات نیز نیمه تعطیل است. هر تولیدکننده‌ای که بتواند خودرو عرضه کند بدون بحث قیمت رقابتی موفق خواهد بود. این موضوع شامل تولیدکنندگان خودروهای روسی نیز می‌شود. این که خودروهای روسی دارای چه فناوری هایی هستند و توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را دارند یا خیر یک بحث جداگانه است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: اگر قرار است قطعات این خودروها وارد کشور شود و در داخل تولید آن صورت گیرد باید ۲۰ درصد داخلی‌سازی نیز انجام شود. آنچه که تجربه نشان داده رسیدن به این ۲۰ درصد داخلی‌سازی بسیار زمان بر است. تا زمانی که تولید این خودروها بخواهد اجرایی شود احتمالا حداقل یک سال طول می‌کشد.

کیفیت خودروهای روسی نسبت به چینی

دادفر اظهار کرد: خودروسازان روس یک جوینت با مالکان و سهامداران خودروسازان امریکایی داشتند و خیلی تلاش کردند شبیه به آنها شوند. به نظر می‌رسد که کیفیت این خودروها بهتر از نمونه‌های چینی موجود در کشور باشد. چینی‌های نیز خودروهای با کیفیت دارند اما آنچه که وارد کشور می‌شود اینگونه نیست. به نظر می‌رسد خودروهای روسی قیمت بالاتری نیز نسبت به نمونه‌های چینی داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: این امکان قطعا وجود دارد که ایران بتواند با کشورهای مختلفی در زمینه خودروسازی همکاری کند. البته بحث تحریم‌ها آسیب سخت و سنگینی به صنعت خودروسازی ما زد. تحریم این ضربه را وارد کرد و در مقابل بی‌تدبیری و نداشتن استراتژی دقیق در خصوص خودرو ضربه مهلک تر زد. شرکت‌های خارجی از مباحث تحریم می‌ترسند لذا بعید می‌دانم با این شرایط بتوان شرکت‌های کره‌ای و اروپایی را سر میز همکاری با ایران آورد.

وی در خصوص همکاری شرکت‌های خودروسازی با ایران گفت: این نکته را باید گفت شرکت هایی که بدون بازارشناسی به بازار خودروی ایران وارد می‌شوند مانند همین روس‌ها جای سوال دارد. چگونه اقبال مردم نسبت به خرید این محصولات سنجش شده و حاضر شده شروع به تولید کند. معمولا وقتی یک برند می‌خواهد به کشوری وارد شود ابتدا از طریق واردات محصول است و سپس به مبحث تولید می‌پردازد. ما تجربه خودروهای روسی را نیز در ایران داریم که شکست خورده است.

عبور از سد قوانین و مقررات

وی اظهار کرد: کشور ما در زمینه خودرو آنقدر قوانین و مقررات زیاد داریم و عبور از آن سد بسیار سخت است. به عنوان مثال شرکت ایران خودرو هایما را عرضه کرد و اقبالی نیز نداشت. دلیل نیز این بود که خودروهای چینی قبل از آن به شدت کم کیفیت بودند و لذت سواری نداشتند. مردم به همین دلیل سمت محصولات هایما نرفتند. اما با گذشت زمان و استفاده مردم از این خودروها بازار این محصولات سکه شد و خرید و فروش آن نیز به خوبی انجام می‌شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان اشاره کرد: این که شرکت‌های به صورت ناگهانی بخواهند تولید را در ایران شروع کنند کمی غیرعادی است چون سنجشی از فرکانس‌های بازار ندارند. این نکته را باید گفت که آیا ما قصد داریم کشورمان را از کالاهایی پر کنیم که دوام و کیفیت بالایی ندارند. این در تضاد با تفکر کلان ملی است و اگر قرار باشد خودرو به کشور وارد شود چرا بهترین‌ها و با کیفیت ترین‌ها نیاید.

نظر شما