شناسهٔ خبر: 42802056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

نگاه دنیا به محصولات ایرانی چگونه است؟

صاحب‌خبر -

ابراهیم جمیلی گفت: امروزه صادرات را نباید صرفاً به عنوان یک شغل نگاه کرد بلکه باید به این باور رسید که صادرات یک تخصص است.

شرایط صادرات و مبادلات تجاری ایران با سایر کشورهای دنیا به علت تحریم های ناجوانمردانه آمریکا علیه کشور و گاها سیاست های اشتباه مبادی قانون گذار با مشکلات و کاهش روبرو شده بود که شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرز های کشورها با یکدیگر نیز این رکود و کاهش را دو چندان کرد.

کرونا موجب شد تا صادرکنندگان کشور نیز با مشکلات فراوانی مواجه شوند و بار بزرگی از مشکلات به مشکلات و موانع قبلی اضافه شود.

اما آیا مشکلات صادرکنندگان در تحریم و کرونا خلاصه می شود یا مشکلات و چالش های دیگری نیز در این مسیر وجود دارد؟

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با ابراهیم جمیلی عضو هئیت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که گزیده ای از این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با صمت همراه باشید:

ابراهیم جمیلی در ابتدای این گفت‌ و گو اظهار داشت: همه می‌ دانیم که شیوع ویروس کرونا اثرات مخرب و زیان باری بر تجارت کشور گذاشته است. شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر تمام بخش‌های اقتصادی و تجاری کشورها اثرگذاربوده و روند فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را مختل کرده است. حال و بعد از بازگشایی مرز ها کشورهای مقصد نیز مقرراتی دارند که این امر به تبع خود موجب بروز برخی محدودیت‌ ها در روند تجارت خارجی کشور می‌ شود. برخی مواقع نیز موضوعات سیاسی بر واردات و صادرات کشور تاثیرگذار است. نحوه تسویه ارزی نیز از دیگر مشکلاتی است که روند تجارت ما را با اختلال روبرو می کند در همین خصوص عده ای با گرفتن کارت بازرگانی اقدام به اخذ ارز دولتی به منظور صادرات کردند ولی ارزی به کشور بازنگرداندند که به عقیده من به طور جدی باید با آنها برخورد قانونی شود.

ابراهیم-جمیلی

رئیس خانه اقتصاد ایران افزود: امروزه صادرکنندگان ما نیاز دارند که سیاست دیپلماسی کشور نیز حامی و پشتیبان آنها باشد ولی به عقیده من باید این سختی‌ها را نیز تحمل کرد و پا پس نکشید. تولید کنندگان می توانند با تولید محصولات با کیفیت شرایط صادرات کشور را تا حدودی تسهیل کنند. به عنوان مثال برخی شرکت‌ های تولیدکننده زعفران به قدری در بازارهای صادراتی معروف هستند که هیچگاه با تولید زعفران بی‌کیفیت برند خود را خراب نمیکند و طبیعتا صادرات چنین محصولاتی نسبت به محصولات دیگر که عمدتا بی کیفیت هستند از روند آسان تری برخوردار خواهد بود. البته تعدادی از صادر‌کنندگان نیز هستند که به موضوع کیفیت اهمیتی نمی‌ دهند که این امر موجب خواهد شد که دنیا نگاه خوبی به محصولات تولیدی ایران نداشته باشد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه با بیان اینکه امر صادرات را باید به عنوان یک تخصص دید، گفت: امروزه صادرات را نباید صرفاً به عنوان یک شغل نگاه کرد بلکه باید به این باور رسید که صادرات یک تخصص است اگر نگاه تخصص گرایی در صادرات ما حکمفرما شود قطعاً وضعیت صادرات و به پیروی از آن وضعیت اقتصاد کشور بهتر خواهد شد. ما باید بررسی کنیم و ببینیم که چند درصد از صادرکنندگان ما صادرکنندگان پایدار هستند و برای گروهی که به امر صادرات آشنایی ندارند باید آموزش داد و این دسته را با اصول حرفه‌ ای صادرات آشنا کرد.

استفاده از ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه

جمیلی در بخش پایانی صحبت‌ های خود عنوان کرد: ما سابق بر این در استفاده از ظرفیت های صادراتی کشورهای همسایه موفق عمل کرده بودیم ولی امروزه میزان استفاده از این ظرفیت مانند گذشته نیست. البته نباید از تاثیری که شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ ها بر این موضوع گذاشت غافل بود. مقررات و صدور بخشنامه‌ های خلق الساعه و بعضا دست و پا گیر توسط دولت نیز معضل بزرگی است که راه را بر صادرکنندگان بسته است.

نظر شما