شناسهٔ خبر: 42801980 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

تاد هاوارد: همکاری اکس‌باکس و بتسدا فراتر از “یک سیستم یا صفحه‌ نمایش خاص” خواهد بود

محمد حسین کریمی

صاحب‌خبر - کارگردان سری The Elder Scrolls جزئیاتی در رابطه با تصاحب جدید مایکروسافت به اشتراک می‌گذارد و از همکاری‌های موفق دو شرکت بتسدا و مایکروسافت صحبت می‌کند. آقای فیل اسپنسر (Phil Spencer)، رئیس اکس‌باکس ساعاتی پیش اعلام کرد که شرکت مایکروسافت کمپانی مادر بتسدا سافت‌ورکس (Bethesda Softworks)، یعنی زنی‌مکس مدیا (ZeniMax Media) را تصاحب کرده است. این موضوع بدان معنا است که از این پس تمامی استودیو‌های بازی‌سازی شرکت بتزدا سافت‌ورکز به همراه تمامی فرنچایزهای آن، به کمپانی مایکروسافت تعلق دارد. چنین موضوعی رقابت بر سر محتوا را برای شرکت‌های سونی و مایکروسافت دوچندان خواهد کرد و جالب است که دو بازی Deathloop و GhostWire: Tokyo به صورت زمانی در انحصار پلی‌استیشن ۵ قرار دارد. اما بر اساس صحبت‌های جدید آقای تاد هاوارد (Todd Howard) که برای ساخت سری بازی‌های Fallout و The Elder Scrolls شناخته می‌شود، در سال‌های متمادی دو شرکت مایکروسافت و بتسدا همکاری‌های زیادی داشته‌اند که ممکن است خیلی‌ها ندانند. وی در این باره گفت: از ابتدای شرع کار، ما یک توسعه‌دهنده برای پلتفرم رایانه‌های شخصی بودیم. در سال ۱۹۹۹ دو اتفاق رخ داد. یک، بتسدا به یک شرکت بزرگ‌تر نوپا یعنی زنیمکس مدیا (Zenimax Media) ملحق شد و در آن زمان مایکروسافت کار برروی اولین کنسول بازی خود یعنی اکس‌باکس را آغاز کرد. من سفر خود به ردموند را به یاد دارد که پس از ملاقات با آن‌ها قرار شد عنوان Morrowind را به اکس‌باکس اورجینال بیاوریم. هاوارد شک‌ها و نگرانی‌های زیادی پیرامون اجرا شدن بازی برروی کنسول داشت اما: “مایکروسافت و تیم سازنده‌ی اکس‌باکس یک چشم‌انداز داشتند که با من نیز مطابقت داشت. آیا نباید به همه اجازه دهیم که این عناوین را تجربه کنند؟ چه اهمیتی دارد که برروی چه صفحه‌‌نمایش و یا با چه کنترلری اثری اجرا شود؟ خیلی از مردم وجود دارند که دسترسی یکسان ندارند و ما می‌توانیم آن‌ها را دور هم جمع کنیم. سپس Morrowind پس از Halo، اثری که بعضی‌ها فکر می‌کردند برروی اکس‌باکس اجرایی نباشد، به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ برروی اکس‌باکس بدل گشت. این موفقیت باعث گسترش شرکت ما شد و این موضوع را اثبات کرد که مردم خواهان تجربه‌ی مذکور هستند، جدا از این موضوع که چه دستگاهی خریداری کرده‌اند.” از آن به بعد دو شرکت (مایکروسافت و بتسدا) برروی پروژه‌های زیادی با یکدیگر همکاری کردند از عرضه‌ی Oblivion برروی اکس‌باکس ۳۶۰ گرفته تا قرارگیری ماد‌های مختلف Fallout 4 برروی کنسول‌ها. هاوارد در ادامه توضیح داد: با هر چرخه جدید در کنسول‌ها و آغاز یک نسل تازه، ما با یکدیگر تکامل می‌یابیم. شاهد دانلودهای میلیاردی ماد‌های Fallout 4 برروی کنسول‌ها هستیم و از طرفی تکنولوژی‌های درون اکس‌بامس سری اکس/اس نیز بخشی از تجربه‌های آینده خواهد بود. این سیستم‌های جدید بهینه شده‌اند تا دنیا‌های وسیعی را خلق کنیم نه تنها شاهد پیشرفت گرافیک باشیم بلکه به خوبی انتقال نسل‌ را نیز حس کنیم چرا که پردازنده و انتقال اطلاعات نیز به سطح کاملاََ جدیدی دست پیدا کرده است. تمامی این‌ها باعث شد از زمان Oblivion به بعد ما به بزرگ‌ترین تغییر در تاریخ انجین بتسدا دست پیدا کنیم. تمامی این تکنولوژی‌ها و موتورگرافیکی تازه‌ای که طراحی شده است، ما پس از ۲۵ سال شاهد توسعه‌ی اولین آی‌پی (IP) خود یعنی Starfield هستیم که در کنار The Elder Scrolls 6 از موتورگرافیکی جدید بهره خواهد برد. هاوارد در ادامه تا حدودی قرارداد با مایکروسافت را باز کرد: قرارداد میان ما فراتر از یک سیستم یا یک صفحه‌نمایش خاص شکل گرفت. ما باور عمیقی بر قدرت پایه‌ای بازی‌ها داریم، ما در توانایی آن‌ها در اتصال مردم به یکدیگر و شادی آور بودن آن‌ها باور داریم و ما معتقد هستیم که باید محتویات را برای همه در دسترس قرار دهیم و فرقی ندارد شما چه کسی باشید، کجا زندگی کنید و یا این که چه پلتفرمی در دست داشته باشید. حتی اندازه‌ی صفحه نمایش، کنترلر و یا مهارت نیز نباید محوری باشد برای ارائه‌ی تجربه‌ای خاص. ما نمی‌توانیم در این زمینه گروهی بهتر از اکس‌باکس پیدا کنیم. ما برای سالیان سال با یکدیگر همکاری کرده‌ایم. از زمانی که فیل رهبری پشتیبانی از سازندگان داخلی را بر عهده داشت. آن‌ها تنها در این مورد حرف نمیزنند که بازی‌باز در اولین اولویت قرار دارد بلکه آن را انجام می‌دهند. با توجه به این صحبت‌ها می‌توان فهمید که به احتمال زیاد قرار نیست بازی‌های بتسدا به انحصاری‌های اکس‌باکس بدل گردند چرا که این موضوع نه سیاست اصلی آن‌ها است و نه این که استراتژی سودآوری خواهد بود اما نکته‌ای اساسی این است که باید منتظر عرضه‌ی بازی‌های عظیمی مانند Starfield و The Elder Scrolls 6 برروی اکس‌باکس گیم‌پس (Xbox Game Pass) باشیم. همچنین باید به این نکته توجه کنید که از این پس مایکروسافت تکنولوژی‌های پیشرفتی و پشتیبانی کامل از استودیوهای زنیمکس را فراهم خواهد کرد.

نظر شما