شناسهٔ خبر: 42801849 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز جشنواره فیلم مقاومت و یادی از کیارستمی و سینایی

شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با تقدیر از خانواده پنج هنرمند فقید و رونمایی از بانک اطلاعاتی هنرمندان سینمای انقلاب و دفاع مقدس آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم افتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت شامگاه 31 شهریور ماه با حضور مسئولان سینمایی، نظامی و نیز مدیرانی از وزارت بهداشت در سالن همایش باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. این مراسم که به طور زنده هم پخش می‌شد با 45 دقیقه تاخیر همراه بود و بیش از دو ساعت به طول انجامید. 

در بخشی از این مراسم مهدی عظیمی میرآبادی - دبیر جشنواره - در سخنانی بیان کرد: ذیل اهداف انجمن انقلاب و دفاع مقدس یعنی تقویت و تثبیت سینمای انقلاب و حمایت و پشتیبانی از هنرمندان انقلاب و دفاع مقدس، دوره شانزدهم جشنواره جدی‌تر طراحی شد.

او با اشاره به عکس‌های شهدا که یک در میان روی صندلی‌های سالن باغ موزه دفاع مقدس گذاشته شده بود، افزود: شهدا فاصله‌های بین ما را پر کرده‌اند و ما باید قدر شهدا را بدانیم و رابطه‌ها را برای حفظ انقلاب اسلامی صمیمی‌تر و کاربردی‌تر کنیم. برهمین اساس از مسئولان، سینماگران و هنرمندان درخواست می‌کنم آن اختلاف نظرهایی که باعث لَنگی و کندی فعالیت‌های این حوزه می‌شود را اعتبار ندهید. آنچه قرار است اعتبار داده شود خون شهدا و انقلاب اسلامی است.

در بخشی دیگر از این مراسم پس از سخنرانی هنرمندانی همچون حبیب احمدزاده و ناصر شفق، نکوداشت خسرو سینایی، هادی مشکوه، شهید حسین فهیمی، همایون‌رضا عطاردی و غلامرضا جنت‌خواه دوست با حضور مهدی عظیمی، جوا شمقدری و نادری (رییس بنیاد روایت فتح) برگزار و لوح تقدیر به خانواده‌های هنرمندان فقید اهدا شد. 

در این بخش احمد عبداللهیان خطاب به عظیمی بیان کرد:‌ به سینمای ایران بها دهیم. ریل‌گذاری‌ها را کنار بگذارید و این سفره‌ای که پهن است را برای همه باز کنید. 

همچنین حبیب احمدزاده از علاقه‌مندی خسرو سینایی و حمایت عباس کیارستمی برای رساندن صدای مظلومیت جانبازان به جهان گفت و اینکه هر کدام به نحوی برای کار در حوزه دفاع مقدس آماده بودند. 

در این مراسم سردار سپهر - جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین - در بخشی از سخنان خود گفت: امروز رسالت سنگینی برعهده داریم، عده‌ای رزمنده بدون هیچ پشتوانه‌ای و با دست خالی در مقابل دشمنان ایستادند. در دفاع مقدس با تمام فشارها حتی یک وجب را هم از دست ندادیم و ایستادگی و مبارزه کردیم. امروز لایه‌های مختلف نخبگان ما که اصحاب فرهنگ نیز شامل آن هستند تکلیف بزرگی را برعهده دارند. ما باید شهید همت‌ها، باکری‌ها ، صیادها و بابایی‌ها تربیت کنیم و اگر این کار را کردیم این جشنواره‌ها در جهان اثرگذار خواهند شد.

وی افزود: بیش از 132 کشور جهان اثر به دبیرخانه ارسال کردند، این خوب است اما باید بیش از این اثر داشته باشیم و برای مقابله با دشمنان بشریت فیلم تولید کنیم. بزرگ‌ترین پیام فرهنگی و مقاومتی که از این جشنواره بیرون می‌آید امامت و رهبری مردم جهان است. انتظار داریم که همه به ما کمک کنند و فاخرترین محصولات در جمهوری اسلامی تولید شود.

همزمان با برپایی افتتاحیه این جشنواره بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم رونمایی و جایزه «رسول» هم با تقدیر از خانواده زنده یاد رسول ملاقلی‌پور به طور رسمی معرفی شد.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه همزمان با هفته دفاع مقدس در بخش‌های «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنواره‌ها» و انتخاب استانی بخش «فیلمسازان بسیجی» و «نشان رسول» برگزار می‌شود.

این رویداد همچنین از یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» ادامه می‌یابد.

انتهای پیام

نظر شما