شناسهٔ خبر: 42801758 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

برترین طراحان عفاف و حجاب و لباس عاشورایی معرفی شدند

در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی و اولین نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب، برترین طراحان حوزه عفاف و حجاب معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی و اولین نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب، امروز دوشنبه 31 شهریور‌ماه با حضور سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علی غلامی، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع)، غلامرضا حسن‌پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور، حاجی‌پور، نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس کشور در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به رونمایی از لباس عفاف و حجاب مشاغل ویژه بانوان و مجموعه لباس عاشورایی در این مراسم اختتامیه، گفت: در طراحی و تولید لباس عفاف و حجاب ویژه بانوان شاغل از پارچه، نخ و طراحی تمام‌ایرانی استفاده شده که تلاشی در تحقق شعار جهش تولید است.

شفاپور به مشکلات مربوط به تهیه پارچه به ویژه پس از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: برای رفع این مشکل با صنعت‌گران عرصه تولید پارچه مراوداتی داشتیم و قرار است با تعدادی از طراحان و پیشکسوتان عرصه طراحی بازدیدی از صنعت داشته و زمینه تأمین پارچه مورد نیاز طراحان با قیمت مناسب را فراهم کنیم.

در ادامه مراسم، علی غلامی، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه پوشش به عنوان یک رفتار به مقدمه‌ای دو بخشی نیاز دارد که شامل شناخت و گرایش است، گفت: اگر ما معتقد هستیم باید پوشش وجود داشته باشد، باید برای شناخت و گرایش کاری انجام دهیم. یکی از مشکلات ما در جامعه این است که رفتاری انجام می‌دهیم، اما چون شناخت و گرایش نداریم، تحت تأثیر جریان‌های مختلف از آن رفتار صرف‌نظر می‌کنیم. این اتفاق چه در کارهای خیر و چه در کارهای شر رخ می‌دهد.

غلامی با مطرح کردن این پرسش که طراحان در حوزه‌هایی مثل پوشش چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟ گفت: در کتاب‌های متناظر با این موضوع آمده است که مراحل کار  عبارت است از آفرینش، معرفی، تبلیغ، تولید انبوه، فعال‌سازی و جایگزین کردن. یعنی وقتی ایده‌ای آفریده شد و به مرحله خلق رسید، موضوع آغاز می‌شود و بعد معرفی کار، تبلیغ و تولید انبوه و در ادامه ایجاد تقاضا و جایگزینی آن صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما مجموعه‌ای مثل کارگروه ساماندهی مد و لباس و طراحان کجای این چرخه قرار می‌گیرد و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ به نظر می‌رسد شما در شناخت نمی‌توانید فعالیت داشته باشید و نوع کار شما در حوزه شناخت نیست، اما طراحان در حوزه گرایش و رفتار می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، به شرط اینکه دو مسئله مهم رعایت شود.

طراحی مردمی با دو بعد دینی و ملی

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به طراحان اضافه کرد: شما برای اینکه در مردم گرایش به سمت پوشش و پوشاک طراحی خودتان ایجاد کنید، باید مخاطب‌شناسی کنید. باید به این فکر کنید که برای چه کسانی کار تولید و مد ارائه می‌کنید. شما با یک موجود دو قطبی که یک بعد دینی دارد و یک بعد ملی مواجه هستید. ملت ما برخلاف برخی ملل، مردم نوظهوری نیستند که تاریخچه تمدنی و فرهنگی در حوزه‌های مختلف از جمله مد نداشته باشند. اگر اینچنین بود، زمینه ملی و بعد ملی نداشتیم. از سوی دیگر، ما در این حوزه زمینه دینی داریم. مردم ما قبل از اینکه اسلام وارد کشور شود هم دیندار بودند.  

غلامی تصریح کرد: پس باید به این دو نکته توجه کنیم. اگر توجه نکنیم، طراحی مد ما بروز واداده‌ای خواهد داشت. مسئله دیگری که در طراحی‌ها بسیار مشاهده می‌شود، طراحی پوشش‌های عجیب و غریب است. وقتی می‌خواهید لباسی طراحی کنید، باید به این فکر کنید که آیا پس از طراحی، درصد قابل توجهی از مردم جامعه آن لباس را دیده، پسندیده و استفاده خواهند کرد؟ شما باید فاصله آنچه طراحی می‌کنید را با آنچه مردم می‌پوشند، پر کنید و در طراحی لباس از خود بپرسید چند درصد جامعه شبیه این طرح‌ها هستند؟ چند درصد می‌خواهند شبیه این مدل‌ها باشند و آیا دو ماه دیگر در جامعه می‌توان این لباس را پوشید؟

وی با متذکر شدن این مسئله که اقتصاد اول منطقه در اختیار شما است، گفت: آنچه می‌تواند در این خصوص اثرگذار باشد، بخش شناخت ملیت و دین مخاطبان شما و نقطه دوم واقعیت‌گرایی است که نقطه مقابل افراط و تفریط در حوزه طراحی است و این مسئله را نیز به خاطر داشته باشید که کار فرهنگی با عجله و اقدامات شتاب‌زده هماهنگ نیست. البته نباید ناامید هم شوید. نوع کار شما به اعتقاد نیاز دارد و بدون اعتقاد موفق نمی‌شوید.

غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور نیز طی سخنانی با خاطرنشان کردن این مسئله که بحث صبر و حوصله در عرصه کار فرهنگی را قبول دارد، اما در عرصه تولید باید به سرعت حرکت کرد، گفت: پیشنهاد انجام کار عملیاتی و همکاری با کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و طراحان مطرح شد که ما آن را پذیرفتیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم بازار را برای طراحان فراهم کنیم، تمام اقدامات در حوزه طراحی‌ها محکوم به شکست است. شکست‌هایی که در دوره‌های قبل هم شاهد آن بودیم و یکی از دلایل آن شکست‌ها عدم موفقیت در بازارسازی است و قیمت لباس‌های طراحی شده قابل هضم برای اقشار مختلف جامعه نیست.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با اعلام این مطلب که باید سکوی فروش برای محصولات طراحی شده فراهم کنیم، گفت: بیشتر مردم ما معتقد به پوشش هستند. البته نحوه و نوع پوشش مردم متنوع است، اما ما نتوانسته‌ایم این مسئله را مدیریت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش صادرات بحث جدی ما است و باید در این زمینه نیز فعالیت کرد. بسیج در مسئله کرونا و تولید و توزیع ماسک بسیار موفق بود و با وجود اینکه قیمت همه اقلام در حال افزایش است، قیمت ماسک در حال کاهش است، چون همدلی در این حوزه رخ داده است.

حسن‌پور به این مسئله که برای تولید ماسک با 577 تولیدی لباس ارتباط و از آنها حمایت شده است، به نحوی که اکنون ارتباط بسیار خوبی با بسیج اصناف ایجاد کرده‌اند، پیشنهاد کرد پروژه‌ای طراحی و برای آن بودجه اجرایی در نظر گرفته شود که در حوزه تولید پوشاک طراحی شده از سوی طراحان کشور نیز همکاری کنیم. 

پایان بخش این مراسم، صحبت‌های حاجی‌پور، نماینده مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه عاشورا و تقدیر از فعالان عرصه تولیدات عاشورایی و تقدیر از برگزیدگان پنجمین نمایشگاه لباس عاشورایی، اولین نمایشگاه تخصصی عفاف و حجاب و برگزیدگان مسابقه طراحی ماسک بود.

بر اساس این گزارش، در بخش چادر از نرگس رحیمی و معینی‌یار؛ در بخش مانتو از مهنوش تیمورزاده، سحر تلقانی و غزاله معظی؛ در بخش پوشش سر از نرگس بامداد؛ در بخش مسابقه زنده استانی از حمیده ایرانی، صدیقه اصفهانی و سودابه میرزائی؛ در طراحی ماسک از خاطره حسینی، زهرا سلیمانی و بهاره نهرمونی، در بخش طراحی لباس عاشورایی مسابقه زنده مانتو اجتماع از اشرف سادات میرباقری و در بخش مسابقه زنده لباس مردان از فاطمه شریفی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

نظر شما