شناسهٔ خبر: 42801143 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پنالتی الدحیل درست بود؟

نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار پرسپولیس و الدحیل

سه کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار امشب پرسپولیس و الدحیل قطر پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پرسپولیس از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در دوحه به مصاف الدحیل رفتند که این دیدار با تک گل معز علی از روی نقطه پنالتی به سود نماینده قطر به پایان رسید تا کار صعود سرخ‌پوشان به هفته پایانی موکول شود. قضاوت این دیدار را دیلان پری را سریلانکایی بر عهده داشت و در نیمه دوم روی برخوردی میان مهاجم قطری و مدافع پرسپولیس در اقدامی بحث برانگیز نقطه پنالتی را نشان داد تا بازی به گونه دیگری رقم بخورد. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط نوذر رودنیل و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا و همچنین نوید مطفری‌زاده بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

پنالتی الدحیل

دقیقه ۶۰ پاس رو به جلو هوایی معز علی به درون محوطه جریمه پرسپولیس باعث شد تا شجاع خلیل زاده همراه با ادمیلسون برزیلی برای زدن ضربه نخست در نزدیکی خط جدا کننده محوطه هجده قدم به هوا بلند شود که مهاجم الدحیل سرنگون شد و داور سریلانکایی بی‌درنگ خطا پنالتی را اعلام کرد.

رودنیل: این صحنه برخورد طبیعی هوایی میان دو بازیکن بود و داور مستقیم به روی نقطه پنالتی رفت که تصمیمی سخت‌گیرانه بود. در حالی که اصلاً خطایی نیز رخ نداد.

سلیمانی: پنالتی اعلام شده صحیح بود. شجاع خلیل زاده با دست چپ مهاجم الدحیل را هل داد و داور به درستی اعلام پنالتی کرد.

مظفری‌زاده: در دقیقه ۵۸ مهم‌ترین اتفاق بازی رخ داد جایی که شجاع خلیل زاده با بی‌احتیاطی موجب سرنگونی مهاجم الدحیل در داخل محوطه جریمه شد که در این صحنه تصمیم داور برای اعلام ضربه پنالتی صحیح بود و بازیکنان ما باید دقت کنند که در برخوردهای داخل محوطه جریمه اگر با بی‌احتیاطی توأم باشد و این موجب سرنگونی مهاجم حریف شود طبق قانون می‌تواند خطا باشد و تصمیم داور در این صحنه دقیقاً مطابق قانون بود.

پنالتی معز علی باید تکرار می‌شد؟

به نظر پیش از زدن ضربه پنالتی توسط معز علی بازیکن الدحیل وارد محوطه جریمه پرسپولیس شدند.

رودنیل: پنالتی باید تجدید می‌شد چرا که قبل از زدن سوت داور بازیکنان الدحیل وارد محوطه جریمه شده و قانون می‌گوید چنانچه توپ به گل تبدیل شد پنالتی تکرار شود و در صورتی که توپ به بیرون رود، ضربه دروازه و یا آزاد غیر مستقیم به نفع حریف اعلام شود که متأسفانه این اتفاق نیافتاد.

سلیمانی: پنالتی باید تکرار می‌شد.

صحنه مشکوک وقت‌های اضافه در محوطه الدحیل

در وقت‌های اضافی نیمه دوم و در حالی پرسپولیس به دنبال زدن گل تساوی بود، روی کاشته ایستگاهی توپ را به محوطه جریمه نماینده قطر ریخت و در شلوغی‌های جلو دروازه الدحیل، آرمان رمضانی به زمین افتاد و به نظر می‌رسید معز علی او را هل داده باشد اما داور اعتقادی به خطا نداشت و ادامه بازی را نشان داد که با اعتراض نیمکت سرخ‌ها همراه شد.

رودنیل: تلویزیون قطر صحنه را اصلاً نشان داد که ببینیم بازیکن پرسپولیس را هل داده‌اند یا نه و نمی‌توانیم ندیده و به صورت حدسی نظر بدهیم.

سلیمانی: در این صحنه توپ ابتدا به سر معز علی و سپس به دستش برخورد کرد که پرسپولیسی‌ها اعتقاد داشتند باید خطا پنالتی گرفته می‌شد. با این حال قانون می‌گوید اگر توپ به بدن بازیکن مدافع و سپس به دستش بخورد، خطا نیست اما اگر در این وضعیت به دست مهاجم برخورد کند، پنالتی است و ادامه بازی از سوی داور درست بود.

اخطارها در جریان مسابقه

کارت‌های رنگی‌ای که داور سریلانکایی از جیب خود در دیدار امشب خارج کرد، با اعتراض فراوان بازیکنان دو تیم همراه بود.

رودنیل: شاید بالای ۵ یا ۶ خطا را به نفع پرسپولیس نگرفت و بیش از ۴-۵ اخطار را باید به بازیکنان الدحیل نشان می‌داد اما این کار را نکرد. دقیقه ۶۲ نیز داور باید به دروازبان الدحیل کارت زرد نشان می‌داد تا در دقیقه ۹۰+۴ او را با اخطار دوم از زمین بازی اخراج می‌کرد و ببینید چقدر داور به این تیم کمک کرد!

سلیمانی: دقیقه ۴ بازیکنان الدحیل به خاطر بازی خطرناکی که انجام دادند باید اخطار گرفته که داور این کار را نکرد. در ۱۵ دقیقه ابتدایی داور کاملاً گیج و در بازی گم بود. شاید درگیری دقیقه ۲۶ میان بازیکنان دو تیم ناشی از همین تصمیمات داور بود که منجر به کارت زرد برای شجاع خلیل زاده شد.‌

عملکرد کلی تیم داوری

رودنیل: داور سریلانکایی، داور باسابقه‌ای است اکنون در نزدیکی بازنشستگی قرار دارد و روز خوبی نداشت و در تشخیص خطاها دچار اشتباه شده و بسیار ضعیف عمل کرد. ۵ دقیقه وقت اضافه کم بود و علاوه بر آن، وقت تلف شده دیگری نیز در همان زمان وقت‌های اضافه داشتیم و باید حداقل ۷ دقیقه اعلام می‌شد. می‌توانیم بگوییم عامل باخت پرسپولیس ایران، داور بود!

سلیمانی: اتفاقی که در AFC افتاد و بخشیده شدن کارت قرمز بن عطیه باعث شد تا روی تصمیمات داور، عملکرد تیم پرسپولیس و تیم الدحیل بگذارد. پرسپولیس با توجه به این تصمیم نسبت به خطاها ترسو و الدحیل نیز بی‌پروا بازی و حس کرد پشتوانه قوی‌ای پشتش هست! نمی‌دانم به استناد کدام بند در AFC بن عطیه بخشیده شد اما وقتی تصمیمی به این سرعت عوض می‌شود نشان می‌دهد روی بازی نیز می‌تواند اثر گذاشته و آن را تغییر دهد. نیمه اول بسیار ضعیفی را از داور دیدیم و بسیاری از خطاها را نگرفته و یا به اشتباه به نفع تیم دیگری اعلام کرد.

مظفری‌زاده: در مجموع داور قضاوت بدی نداشت و من اشتباه تأثیرگذاری را از این داور در بازی ندیدم هر چند در یکی دو مورد در میانه میدان سوت‌های اشتباهی زد که این اتفاق برای هر دو تیم رخ داد ولی می‌توانم بگویم تیم داوری اشتباه تأثیرگذاری در این مسابقه نداشت.

نظر شما