شناسهٔ خبر: 42800961 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت|

قهقه‌های نسنجیده آقای رئیس‌جمهور؛ بنزین روی آتش خشم ملت

بررسی سخنان و اقدامات رئیس جمهور نشان می‌دهد که عملکرد دولت در کنار سخنان شخص وی سبب شده است تا نارضایتی مردم نسبت به حاکمیت افزایش یابد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- سید پویا هاشمی*؛ دیگر کسی در ایران باقی نمانده که جمله «خودم هم صبح جمعه فهمیدم» حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با آن خنده طعنه آمیز در مورد افزایش قیمت بنزین را نشنیده و یا تصویر آن را به ذهن نداشته باشد.

هر چند از این قبیل سخنان توسط روحانی بارها و بدون توجه به عواقب آن گفته شده است که از جمله آنها می‌توان به «حل 100 روزه مشکلات کشور»، «رفع مشکلات آب خوردن مردم توسط برجام» و «از شنبه همه چیز به حال عادی بازمی‌گردد» اشاره کرد.

اما آنچه این روزها در موضوع اقتصادی کشور شاهد هستیم، هجوم مردم به بازار بورس تحت تبلیغات و دخالت‌های دولت و اصرار شخص رئیس قوه مجریه برای حضور مردم در این بازار است. این روزها حسن روحانی از هر فرصتی استفاده می‌کند و در هر جلسه‌ای از موضوع افتتاح یک طرح گرفته تا جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کند.

در همین حال و به رغم هشدار چندباره کارشناسان اقتصادی، دخالت‌های دولت سبب شده است تا سودهای کذایی در بازار سرمایه برای برخی افراد ایجاد شود و از همین رو مردم عادی با نگاه به این وضعیت، تصمیم به ورود به بورس گرفته‌اند. البته از دیگر دلایلی که مردم را ترغیب به حضور در بازار سرمایه کرده است، تلاش برای حفظ سرمایه خود به دلیل سقوط ارزش پول ملی است که این روزها از شدت فزاینده‌تری برخوردار شده است.

در کنار هشدار اقتصاددان‌ها به رشد حباب گونه بازار بورس و تاثیر آن بر نرخ تورم، برخی جامعه‌شناسان و کارشناسان سیاسی نیز بر تاثیر راکد شدن بازار سرمایه و یا حتی ترکیدن حباب بورس در افزایش میزان بی‌اعتمادی مردم به حکومت و نارضایتی اجتماعی سخن به زبان می‌آورند.

نمونه این مسئله را می‌توان به سقوط چند درصدی ارزش بورس در مرداد و شهریور سال جاری اشاره کرد که ضمن از دست رفتن سرمایه بسیاری از مردم، سبب ایجاد جو نارضایتی از مسئولان کشوری شد. جالب اینجا است که این سقوط شاخص دقیقا در زمانی رخ داد که حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌ها خود از آغاز گشایش‌های اقتصادی در کشور در آینده بسیار نزدیک صحبت به میان آورده بود.

از همین رو است که می‌توان به این نکته رسید که تصمیمات نسنجیده دولت در امر اقتصادی در کنار عدم درک درست جامعه توسط شخص رئیس جمهور سبب شده است تا ضمن عملکرد غلط دولت، سخنان حسن روحانی همچون بنزین در آتش خضم عمومی عمل کرده و دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و مسئولان و به طور کلی نظام را بلندتر کند.

به نظر می‌رسد دولت برای آنکه کسری بودجه خود را پر کند و از پس مخارج عمومی برآید، این بار گزینه دست بردن در جیب مردم را انتخاب کرده و باید گفت که این امر، بسیار خطرناک به نظر می‌رسد و حجم مطالبات زیادی را به دولت آینده واگذار می‌کند.

در این میان اما سخنان شخص رئیس جمهور و وعده‌های توخالی روحانی سبب می‌شود که ناامدی به جامعه پمپاژ شده شکاف بی‌اعتمادی در کشور عمیق‌تر شود.

*دبیر سیاسی خبرگزاری دانشجو

 

نظر شما