شناسهٔ خبر: 42800802 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

2 تریلیون دلار پولشویی در نظام مالی آمریکا

بر اساس گزارش‌های جدید منتشر شده 2تریلیون دلار پولشویی و تراکنش مفسدانه در نظام مالی آمریکا انجام شده است. آمریکا عضو کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) است!

صاحب‌خبر -


در حالی که برداشت عمومی این است که در کشورهایی که عضو «اف‌ای تی اف» یا همان کارگروه ویژه اقدام مالی هستند «پولشویی رخ نمی‌دهد» اما گزارش‌ها از پولشویی 2 تریلیون دلاری در نظام مالی آمریکا خبر می‌دهند. آمریکا به شدت اصرار دارد که ایران باید عضو این نهاد شود تا بر فعالیت‌های مالی کشورمان نظارت شود!
 نسخه‌ای از این گزارش را که گاردین منتشر کرده نشان می‌دهد هزاران سند مربوط به تراکنش‌های بالقوه مفسدانه به ارزش 2 تریلیون دلار در نظام مالی آمریکا به یک گروه بین‌المللی از خبرنگاران تحقیقی درز کرده است. تمرکز این افشاگری بر بیش از ۲۰۰۰ گزارش فعالیت مشکوک (SAR) ثبت شده نزد شبکه مقابله با جرایم مالی (Fin CEN) در دولت آمریکا است.
 بر اساس گزارش گاردین، بانک‌ها و دیگر نهادهای مالی گزارش‌های فعالیت مشکوک را در زمانی که معتقد باشند یک مشتری از خدمات آنها برای فعالیت‌های بالقوه مجرمانه استفاده می‌کند، ثبت می‌کنند. با این حال ثبت یک گزارش فعالیت مشکوک، بانک را ملزم به قطع تعاملش با مشتری مظنون نمی‌کند. این اسناد در اختیار سایت خبری «بازفید نیوز» گذاشته شده‌اند و این رسانه آنها را در اختیار کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی (ICIJ ) قرار‌داده است.
ایسنا در این باره نوشته، اسناد نشان می‌دهد که بانک‌های بزرگ و مهم، خدمات ملی به افراد دارای ریسک بالا در سراسر جهان ارائه کرده و در مواردی حتی این خدمات را بعد از آنکه این افراد از سوی دولت آمریکا تحریم شده‌اند قطع نکرده است. طبق اعلام کنسرسیوم بین‌المللی خبرنگاران تحقیقی این اسناد مربوط به بیش از 2 تریلیون دلار تراکنشی هستند که تاریخشان به بازه ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷ بر می‌گردد. یکی از افراد نام برده شده در این گزارش‌ها «پل مانافورت»، استراتژیست سیاسی است که چند ماه رئیس‌کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ دونالد ترامپ بوده است. وی بعد از افشای فعالیت‌های مشاوره‌ای برای ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اسبق اوکراین از این سمت کنار رفت و بعدا نیز بابت کلاهبرداری و فرار از پرداخت مالیات محکوم شناخته شد.
 به گزارش پایگاه «هیل»، این اسناد همچنین فعالیت‌های گسترده کره شمالی برای فرار از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور با روی آوردن به پولشویی از طریق بانک‌های آمریکا را نیز فاش می‌سازند. طبق گزارش «ان.ب.سی نیوز»، این گزارش‌ها فاش کردند مقام‌های کره شمالی در تلاشی وسیع دست کم ۱۷۴ میلیون دلار پولشویی را در بازه چند سال از طریق بانک‌های مهم آمریکا و با استفاده از مجموعه‌ای شرکت‌ها انجام داده‌اند و گاهی در این راه شرکت‌های چینی نیز به آنها کمک کرده‌اند. هیو‌گریفینز، رئیس‌سابق کمیته کارشناسان رصد تحریم‌های کره شمالی در سازمان ملل به ان.بی.سی نیوز گفته: «این اسنادی که شما در جلوی خود دارید به نظر من توضیح می‌دهد که چرا کره شمالی آن‌قدر در فرار از تحریم‌ها موفق
بوده است».

نظر شما