شناسهٔ خبر: 42800152 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

یک مسئول تشریح کرد

پشت‌پرده حواشی اخیر درباره کارت‌های بازرگانی

مدیر سامانه اعتبارسنجی کارت‌های بازرگانی سامانه جامع تجارت تأکید کرد: اتاق بازرگانی از فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی حذف نشده است.

صاحب‌خبر -




مهدی فسنقری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با‌ اشاره به اخبار منتشرشده از اتاق تهران مبنی بر گرفته شدن امکان صدور کارت‌های بازرگانی از اتاق بازرگانی و پس از آن انتشار خبر دیگری مبنی بر بازگشت فرآیند صدور کارت بازرگانی به اتاق، گفت: از حدود 650 درخواست تأیید شده از سوی وزارت صمت تنها 48 مورد توسط اتاق تأیید و منجر به چاپ کارت شده است، البته تا پایان شهریور ماه فرآیند صدور سرعت بهتری گرفت و رقم مذکور به حدود 150 کارت بازرگانی رسیده است.
وی بیان کرد: مطرح شدن مواردی از این دست تنها شانه خالی کردن از مسئولیت و تلاش برای انحراف افکار عمومی از سرعت پایین فرآیند بررسی درخواست‌ها در اتاق بازرگانی است و مطالبه جدی بازرگانان و وزارت صمت نیز تسریع در بررسی پرونده‌ها در اتاق بازرگانی جهت جلوگیری از ضرر و زیان بازرگانان است.
این مسئول با بیان اینکه به هیچ عنوان اتاق بازرگانی از فرآیند صدور کارتهای بازرگانی حذف نشده است، افزود: بر اساس ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات وظیفه تأیید کارت‌های بازرگانی با وزارت صمت و صدور کارت بازرگانی به‌عهده اتاق بازرگانی است.
فسنقری توضیح داد: در فرآیند جدید نیز تنها ثبت درخواست‌های مرتبط با کارت بازرگانی بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به سامانه جامع تجارت منتقل شده و متقاضیان به‌جای جابه‌جایی بین درگاه‌های مختلف، تمام فرآیندهای تجاری خود را ذیل سامانه جامع تجارت به‌عنوان پنجره واحد تجاری کشور انجام می‌دهند که این فرآیند در تسهیل صدور مجوزها نیز بسیار مؤثر بوده است و هیچ‌گاه صدور کارت‌های بازرگانی از اتاق گرفته نشده است و همچنان تأییدیه‌های کارشناسان اتاق بازرگانی و صدور کارت در سامانه اتاق بازرگانی انجام می‌شود. گفتنی است، اتاق بازرگانی نیز که به‌ازای تمدید کارت بازرگانی، سه در هزار مجموع ارزش مبادلات و برای عضویت، چهار در هزار مبلغ مذکور یعنی در مجموع هفت در هزار ارزش کل مبادلات فرد را دریافت می‌کند، معتقد است طی پنج روز فرآیند صدور یا تمدید نهایی می‌شود، این درحالی است که تا زمانی که اهرم تأیید با تعهدنامه وجود داشته باشد عملاًً فقط استعلام‌های مربوط به مفاصاحساب مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی به‌صورت دقیق انجام می‌شده است. وی یادآور شد: چندی قبل در رسانه‌ها مطرح شد که به‌واسطه کارت بازرگانی متعلق به یک خانم مسن در یکی از روستاهای کشور 700 خودروی لوکس (پورشه) وارد شده است. نکته جالب توجه اینکه اصلاً این فرد مدرک تحصیلی نداشت و در صورتی که استعلامهای واقعی انجام می‌شد اساساًً طی این فرآیند نمی‌توانست کارت بازرگانی دریافت کند.

برچسب‌ها:

نظر شما