شناسهٔ خبر: 42799838 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به مناسبت هفته دفاع مقدس؛

از اجرای ۴۰ نمایش در بوستان‌های تهران تا مسابقات «چهل بُرد»

تهران-ایرنا-فرهنگسراها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع قدس برنامه‌های متعدد و متنوعی را تدارک دیده‌اند که «راویان مقاومت»؛ اجرای ۴۰ نمایش میدانی در بوستان‌ها، نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» در فرهنگسرای رسانه و برگزاری مسابقات برخط موبایلی «چهل بُرد» از جمله آنهاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اعلام روز دوشنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاونت هنری این سازمان با مشارکت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد هشت سال دفاع مقدس، یادواره تئاتر میدانی «راویان مقاومت» را با ۴۰ نمایش‌‏ میدانی به دبیری مدیریت فرهنگی هنری منطقه پنج، از ۳۱ شهریور تا پنجم مهر در بوستان‏‌های شهر تهران برگزار می‏‌کند.

هدف از برگزاری این ویژه‌برنامه ترویج هنر و فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و آشنایی شهروندان با زندگی و تفکر مفاخر و بزرگان دفاع مقدس و جریان مقاومت و احیای فرهنگ دفاع مقدس و نهضت عاشورا در دهه پنجم انقلاب است.

علاقه‌‏مندان برای اطلاع از زمان، مکان و عنوان نمایش‌های میدانی «راویان مقاومت» می‌توانند به نشانی این نمایش های میدانی مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۱۸۳۷ تماس بگیرند.

نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» در فرهنگسرای رسانه

رئیس فرهنگسرای رسانه با اشاره به برگزاری پنج ویژه برنامه به مناسبت گرامی‌داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: نشست نقد و بررسی کتاب «من و عباس بابایی» خاطرات «حسن دوشن» از «شهیدعباس بابایی» با مشارکت خبرگزاری دفاع مقدس شنبه(پنجم مهرماه) ساعت ۱۸ همزمان با سالگرد عملیات ثامن‌الائمه با حضور راوی، «علی‌اکبر مزدآبادی» نویسنده اثر و با اجرای «میثم رشیدی مهرآبادی» در این فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

«مهدی محمدی» افزود: ویژه برنامه «مادران چشم به راه» که در سطح مناطق تهران با تجلیل از مادران شهیدان گمنام برگزار می‌شود، به همت فرهنگسرای رسانه و با مشارکت باغ‌ موزه دفاع مقدس با تجلیل از خانواده شهید مفقودالاثر «علی امجدی»، سه‌شنبه هشتم مهرماه ساعت ۱۸:۳۰ در مقبره‌الشهدای این باغ موزه برگزار می‌شود.

وی اظهارداشت: همچنین در این ویژه برنامه از «حسین محمودیان» مستندساز برجسته حوزه دفاع مقدس تجلیل می‌شود، ویژه برنامه هم‌عهدی با شهدا و برپایی نمایشگاه کتاب «چهل‌چراغ» در حاشیه این رویداد برگزار خواهد شد.

رئیس فرهنگسرای رسانه بیان کرد: ویژه برنامه «راویان مقاومت» نیز یکشنبه ششم مهرماه ساعت ۱۷ با اجرای نمایش «آرایشگاه صلواتی» به کارگردانی «مسعود ابراهیمی» در فضای باز فرهنگسرای رسانه اجرا می‌شود.

«محمدی» از رونمایی سردیس «شهیدمرتضی آوینی» در فرهنگسرای رسانه خبرداد و افزود: این اثر که به سفارش فرهنگسرا در حال تولید است و آخرین مراحل آماده‌سازی را پشت سر می‌گذارد، در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.

وی گفت: فرهنگسرای رسانه در آستانه هفته دفاع مقدس نمایشگاه «سرو استوار» را با نمایش ۴۰ پوستر از آثار «صابر شیخ‌رضائی» در گالری مجازی رسانگار به نشانی Resaneh.farhangsara.ir برگزار کرد.

به گفته رئیس فرهنگسرای رسانه، ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس با عنوان «شهر پرستاره» در مناطق ۲۲گانه پایتخت برگزار می‌شود.

فرهنگسرای رسانه در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل‌نبی، خیابان شهید ناطق‌نوری، میدان قبا واقع شده است.

مسابقات برخط موبایلی «چهل بُرد»

فرهنگسرای فناوری اطلاعات به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد دفاع مقدس، مسابقات بازی‌های برخط موبایلی «چهل بُرد» را از ۳۱ شهریور به مدت یک هفته برگزار می‌کند.

هدف از برگزاری این مسابقات، آشنایی جوانان و نوجوان با فداکاری‌های رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس، حمایت از تولیدات داخلی در عرصه فناوری اطلاعات و معرفی بازهای داخلی به علاقه‌مندان به بازی‌های موبایلی است.

در مسابقات «چهل بُرد» سه بازی موبایلی ایرانی به نام‌های «شاهین»، «هشتمین حمله ۲» و «ارتش سرخ» که به صورت برخط بر روی موبایل قابلیت بازی دارند، انتخاب شده‌اند. علاقه‌مندان می‌توانند از ۳۱ شهریور تا ششم مهر در این بازی‌ها شرکت کنند، در پایان به ۴۰ نفر از بازیکنانی که در این مدت بیشترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به قید قرعه جوایز نقدی اهدا می‌شود. همچنین سه نفر اول در هر بازی جایزه ویژه دریافت خواهند کرد.

تمامی مشخصات بازی به همراه راهنما، عکس‌ها و ویدئوها برای راهنمایی بازیکنان و علاقه­مندان در نشانی 40bord.farhangsara.ir بارگذاری شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۶۹۰۲۱۲۵ تماس گرفته یا به صفحه مجای فرهنگسرای فناوری اطلاعات به نشانی itfarhangsara مراجعه کنند.

برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۶ در هفته دفاع مقدس

رئیس فرهنگسرای سرو با اعلام ویژه‌برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۶ به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اظهارداشت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، بخش مهمی از برنامه‌ها در فضای مجازی خواهد بود و برنامه‌هایی که با حضور مخاطبان اجرا شوند، با رعایت کامل توصیه‌های بهداشتی خواهد بود.

«رویا فتحی»، یکی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته دفاع مقدس را برگزاری موسیقی رزمی و حماسی و سرود و نواهای جنگ و مقاومت با مشارکت نیروهای نظامی ارتش و سپاه اعلام کرد که در باغ موزه قصر، فرهنگسراهای اشراق، ملل، رویش و میدان  یا بوستان‌های مناطق پنج و شش اجرا خواهد شد.

وی افزود: برگزاری محافل ادبی و هنری از جمله نمایشنامه‌خوانی آثار منتخب هشت سال دفاع مقدس، شب شعر با موضوع دفاع مقدس و با حضور شاعران نامدار، نمایش و نقد فیلم‌های مطرح دفاع مقدس از برنامه‌های فرهنگسرای سرو در هفته دفاع مقدس است که بسیاری از آنها با مشارکت کانون‌های فرهنگی هنری داوطلب و مردمی برگزار می‌شود.

«فتحی» درباره برنامه‌های مراکز فرهنگی هنری منطقه ۶ در فضای مجازی گفت: برنامه های متنوعی در فضای مجازی در قالب‌های موشن‌گرافی، فتوکلیپ، پادکست و تایپ موشن با موضوع‌های مرتبط با دفاع مقدس تولید و در این هفته از طریق شبکه‌های اجتماعی و صفحات مجازی مراکز در دسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رئیس فرهنگسرای سرو، نمایشگاه عکس‌های حماسه‌سازان ایام دفاع مقدس، موشن تایپ با موضوع دیدگاه زنان به مساله جنگ در آثار حوزه ادبیات مقاومت، انتشار ۴۰ تصویر از مزار شهدای دفاع مقدس با امکان زیارت مجازی برای شهروندان، انتشار ۴۰تصویر از اقامه نماز رزمندگان در میدان جنگ زیر آماج گلوله‌های دشمن و تئاتر مجازی، دفاع مقدس در پرده نقره‌ای؛معرفی آثار شاخص سینمایی با موضوع دفاع مقدس را از تولیدات این مراکز در فضای مجازی عنوان کرد.

وی اظهارداشت: امسال یکی از برنامه‌های ویژه فرهنگسرای سرو تولید پادکست‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد هشت سال دفاع مقدس در فضای مجازی است که در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت و «چهل‌چراغ» تجلیل از خانواده معظم شهدای گمنام خواهد بود.

«فتحی» گفت: معرفی کتاب‌های دفاع مقدس در قالب‌های ویدئوکلیپ، پادکست و اینفوگرافی در راستای کتابشناسی موضوعی و معرفی منابع معتبر این حوزه در فضای مجازی در دستور کار کتابخانه‌های مراکز فرهنگی منطقه ۶ قرار دارد که در هفته دفاع مقدس در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت. علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگسرای سرو می‌توانند به نشانی https://sarv.farhangsara.ir/ مراجعه کنند.

دفاع مقدس در آئینه سینما

فرهنگسرای سرو برنامه «دفاع مقدس درآئینه سینما» را با موضوع معرفی فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس در فضای مجازی برگزار می‌کند، فیلم‌های «ویلایی‌ها»، «تنگه ابوقریب»، «ایستاده در غبار»، «اروند»، «شیار ۱۴۳» و «۲۳ نفر» از جمله فیلم‌های معرفی شده در این برنامه است.

همچنین مسابقه نقد و تحلیل فیلم در فضای مجازی نیز در این برنامه برگزار می‌شود که هدف آن ارتقای اطلاعات شهروندان نسبت به ظرفیت‌های هنر سینما و پرورش توان تحلیل مخاطبان به ویژه نسل جوان و افزایش توان درک فیلم است.علاقه‌مندان می‌توانند تا ۲۷ مهرماه نقدهای خود را به صورت مکتوب به شماره  ۰۹۳۳۵۹۷۹۵۹۴ ارسال کنند.

اجرا و داوری مسابقه برعهده «افشین فکوری» کارشناس سینما است و از ۳۱ شهریور به نشانی @farhangsara_sarv قابل مشاهده است و به نفرات اول تا سوم هدایایی تعلق خواهد گرفت.

برگزاری برنامه «موسم فتح»

«موسم فتح» عنوان ویژه برنامه‌های فرهنگسرای امام (ره) به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس است که در دو بخش مجازی و حضوری از ۳۱ شهریور تا هفتم مهر برگزار می‌شود.

در «انعکاس» گفت و گوی تصویری با «حجت الاسلام محمدعلی رحمانی» از مسئولان بسیج دفاع مقدس انجام می‌شود، «رصد» به تولید موشن گرافی بررسی دیدگاه امام (ره) و رهبر معظم انقلاب به دفاع مقدس اختصاص دارد.

«سینما نظر» به معرفی و مرور فیلم‌های ژانر دفاع مقدس می‌پردازد و در «۴۰ برگ» بسته کتاب های مرتبط با دفاع مقدس در قالب پادکست معرفی می‌شود.«مصاف» به عکس‌نگاشت بیانات امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از وقایع دفاع مقدس اختصاص دارد و «روایت پرواز» عکس‌نگاشت روایت دفاع و دیدگاه های شهیدآوینی است.

در «خاکریز» فضاسازی محیطی فرهنگسرا مدنظر است و کارگاه خوشنویسی از وصایای شهدا برپا خواهد شد، «چهل چراغ» نیز به بزرگداشت خانواده شهدای مفقودالاثر در کهف الشهدا اختصاص دارد.

اکران فیلم‌های ژانر دفاع مقدس در سالن فرهنگسرای امام (ره) همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری از دیگر برنامه‌های این هفته است. انجمن عکاسان دفاع مقدس، مرکز ترویج نام، یاد و اندیشه امام شهرداری تهران و شهرداری منطقه یک در اجرای این برنامه‌ها مشارکت دارند.

علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگسرای امام(ره) می‌توانند به نشانی https://imam.farhangsara.ir/ و imam.farhangsara مراجعه کنند.

برپایی فرهنگسرای دفاع مقدس در فرودگاه مهرآباد

فرهنگسرای رویش برای گرامیداشت یاد و نام شهدا، به مناسبت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه‌ فرهنگسرای دفاع مقدس را با مشارکت سپاه حفاظت هواپیمایی فرودگاه مهرآباد و اداره کل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ساعت ۱۳ تا ۱۸ در ترمینال شماره چهار این فرودگاه برگزار می‌کند.

برنامه‌های این فرهنگسرا شامل نمایشگاه عکس قتیل العبرات، اجرای نمایش چهل نما، تک‌خوانی، ایستگاه عکس یادگاری، اجرای موسیقی حماسی – نظامی (گروه مارش)، ایستگاه قرآن بخوانید هدیه بگیرید، کارگاه‌های هنری، نگار گذر، نمایشگاه عکس، سرود دانش‌آموزی، هم‌عهدی با شهدا، ایجاد دکورهای حجمی با موضوع دفاع مقدس است.

برنامه‌های فرهنگسرای هنگام در هفته دفاع مقدس

فرهنگسرای هنگام همزمان با چهلمین ساگرد دفاع مقدس ویژه برنامه‌هایی را با عنوان «شهر پرستاره» در دو بخش میدانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در فضای مجازی برگزار می‌کند.

ویژه برنامه «چهل چراغ» روز سه‌شنبه(یکم مهر) با هدف تقدیر از مادران چشم به راه بر مزار شهدای گمنام بوستان الغدیر برگزار می‌شود. در این مراسم همزمان با اجرای روایتگری، تاریخ شناسی دفاع مقدس و مداحی از مادر شهیدان «مهرداد و بهروز ترامشلو» تجلیل می‌شود.

هفته دفاع مقدس نمایشگاه عکسی با عنوان «بصیرت در گذر از فتنه» برگرفته از تصاویر نقش روحانیت در دفاع مقدس، جریان‌شناسی دفاع مقدس از دیدگاه رهبری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برپا می‌شود.

در ادامه برنامه‌های این هفته برنامه چهارپایه‌خوانی با عنوان «بلندا» در محلات منطقه چهار و درب منزل مادران بزرگوار شهید برگزار می‌شود، در این برنامه مداحان نوجوان به اجرای چهارپایه خوانی می پردازند.

علاقه‌مندان برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگسرای هنگام می‌توانند به صفحه مجازی این فرهنگسرا به نشانی @farhangsarahengam و یا به وب‌سایت https://hengam.farhangsara.ir/مراجعه کنند.

۳۱ شهریور ۱۳۵۹ سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده و امسال چهلمین سالگرد این دفاع منجر به پیروزی است.

نظر شما