شناسهٔ خبر: 42797734 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

«الهام چرخنده» از اقامتش در کربلا می‌گوید/آخرین وضعیت سینمای دفاع مقدس

خبرگزاری میزان-سی و یکمین روز از شهریور ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات «الهام چرخنده» درباره اقامتش در کشور عراق اشاره کرد. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - سی و یکمین روز از شهریور ماه ۹۹ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به اظهارات «الهام چرخنده» درباره اقامتش در کشور عراق اشاره کرد.

نگاهی به سینمای دفاع مقدس در گذر زمان

خبرگزاری میزان - سینمای دفاع مقدس از سال ۱۳۶۰ به طور رسمی آغاز به کار کرد و این دوران بستری بود تا برخی از بهترین آثار سینمای ایران بعد از انقلاب به وجود آیند.

در همان سال‌های اولیه، دو فیلم به نام «مرز» در سال ۱۳۶۰ و «برزخی‌ها» در سال ۱۳۶۱ ساخته شدند. مرز ساخته «جمشید حیدری» روایت دفاع یکی از اهالی روستای مرزی در برابر هجوم ارتش دشمن بود.

***سینمای دفاع مقدس در دوران جنگ تحمیلی

بسیاری از سینماگران، سینما را با جنگ تجربه کردند و فیلم‌هایی که در بستر جنگ ساخته شده هیجان و حادثه را با حالات عرفانی و عدالت طلبی افراد را در بطن جنگ پیوند می‌زند که می‌توان به فیلم‌های نینوا (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۳)، آوای غیب (سعید حاجی‌میری ۱۳۶۳)، پرواز در شب (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۵)، انسان و اسلحه (مجتبی راعی ۱۳۶۸) در مسلخ عشق (کمال تبریزی ۱۳۷۰) اشاره کرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

در طرف دیگر جنگ تحمیلی به مدد جلوه‌های ویژه تحرک بیشتری می‌یابد ولی موضوع داستان و پایان آن کاملا مشخص است. فیلم‌هایی مانند بلمی به سوی ساحل (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۴)، کانی مانگا (سیف الله داد ۱۳۶۷)، عقاب‌ها (ساموئل خاچیکیان ۱۳۶۴) و افق (رسول ملاقلی پور ۱۳۶۷) نمونه‌های موفق این نوع سبک‌ها در زمان جنگ هستند.

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

دچار فقر در سینمای دفاع مقدس شده‌ایم

عباس رافعی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس طی سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: در دهه شصت و همزمان با دوران دفاع مقدس آثار سینمایی موفقی ساخته شد، این موفقیت در سینما به حدی بود که این نوع از فیلمسازی تبدیل به یک ژانر به نام سینمای دفتع مقدس شد و ما از آن زمان به دلیل محبوبیت این دسته از آثار شاهد ظهور ژانر دفاع مقدس بودیم. 

وی در همین راستا ادامه داد: در همان سالهای دوران دفاع مقدس آثاری جذاب ساخته می‌شد، موفقیت این آثار تا حدی بود که حتی بخش خصوصی با هزینه خود اینگونه از آثار همچون «عقاب‌ها» را تولید می کرد و نزد مخاطب هم به موفقیت های فراوانی در کیفیت و فروش می رسید. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» به سینمای دفاع مقدس پس از پایان دوران جنگ تحمیلی اشاره و ابراز کرد: سینمای پس از پایان جنگ تحمیلی، سینمای تحلیلی بود، در آن زمان نهادهای مختلفی به حمایت از سینمای دفاع مقدس پرداختند و طی سالیان سال آثار خوبی هم در این ژانر ساخته شد.

وی در همین رابطه ادامه داد: حال چه اتفاقی افتاده که نه نهادهای فرهنگی و دولتی و نه بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه گذاری در سینمای دفاع مقدس ندارد؟ چرا سینمایی که سالها یکی از محبوبترین ژانرهای مردمی بود به یک باره دچار افتی این چنین می شود؟ این مسئله ای است که باید نگاهی درست به آن داشته باشیم.

کارگردان فیلم «بهت» با نقد بر عدم حمایت از فیلمسازان برای ساخت آثار دفاع مقدسی ادامه داد: مطمئن باشید که در حال حاضر فیلمنامه های بسیار خوبی در زمینه سینمای دفاع مقدس در کمد نویسندگان ما خاک می خورند، اما هیچ حمایت دولتی از آنها نمی شود و از سویی بخش خصوصی هم به دلیل هزینه بر بودن اینگونه فیلم ها جرات حضور در چنین سینمایی را ندارد. 

وی در همین راستا تصریح کرد: بخش دولتی که طی سالهای قبل حمایتگر سینمای دفاع مقدس بوده امروز دغدغه های این سینما را به فراموشی سپرده و اهمیت چندانی به این ژانر از سینما نمی دهد. متاسفانه طی سالهای گذشته با فقر در سینمای دفاع مقدس روبرو هستیم، به حدی رسیده ایم که آخرین فیلم این ژانر به دو سال پیش و فیلم «تنگه ابوقریب» باز می گردد. 

کارگردان فیلم «آوازهای سرزمین من» ادامه داد: در حال حاضر فیلمسازان زیادی هستند که به ژانر دفاع مقدس علاقه دارند و می خواهند که فیلم بسازند اما هیچ حمایتی از آنها نمی شوند، معتقدم که مشکلی در فیلمنامه و فیلمساز دفاع مقدسی نداریم، مشکل اصلی سینمای دفاع مقدس نبود حمایت است. نه تنها من بلکه بسیاری از کارگردانان را می شناسم که طرح های بسیار درخشانی برای ساخت آثار دفاع مقدسی دارند اما تا وقتی که حمایت نشوند علنا کاری از دستشان بر نمی آید. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید


الهام چرخنده: ۳ سال است کربلا زندگی می‌کنم و همسرم روحانی است

الهام چرخنده در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون اخبار منتشر شده مبنی بر اقامت وی در کشور عراق گفت: بنده به مدت سه سال همراه همسرم که یک روحانی است در شهر کربلا زندگی می‌کنم و این روزها که بنا به شرایط بیماری کرونا امکان سفر چندان برای مردم فراهم نیست نائب‌الزیاره تمامی ایرانیان در کربلای عزیز هستم. 

وی در همین راستا ادامه داد: اقامت من در شهر کربلا طولانی مدت بوده و این تصمیم هم به واسطه شغل همسرم رخ داده است، اما در کل بسیار از حضور در این مکان مقدس خوشحالم و هر لحظه برایم بهترین ها رخ می دهد. امیدوارم که «امام حسین (ع)» پذیرای من در این شهر باشند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

چرخنده درباره احتمال بازگشت خود به کشور گفت: مهاجرت من به کشور عراق به این شکل نیست که نخواهم به کشور بازگردم، به واسطه شغل همسرم در این کشور زندگی می کنم، طی این مدت بارها به ایران هم آمده ام و باز هم خواهم آمد. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

برندگان جوایز «اِمی» ۲۰۲۰ معرفی شدند

خبرگزاری میزان - اسکار تلویزیونی یا همان آکادمی علوم و هنر‌های تلویزیونی «جوایز امی» امسال بعد از شیوع بیماری کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، جیمی کیمل کمدین محبوب هالیوود اجرای برنامه را بر عهده داشت و به این ترتیب برگزیدگان هفتاد و دومین جوایز امی معرفی شدند. 

سریال «نگهبانان» از شبکه اچ‌بی‌او که پیش‌تر با نامزدی در ۲۶ بخش بیشترین نامزدی‌های این دوره را کسب کرده بود، از برندگان بزرگ شب گذشته بود. «شیتز کریک» هم اولین سریالی شد که همه جوایز اصلی بخش کمدی از جمله بهترین بازیگری برای اوژن لوی، دانیل لوی، کاترین اوهارا و آنی مورفی را از آن خود کرد.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین باکس آفیس هالیوود اینجا کلیک کنید

فهرست کامل برندگان جوایز امی ۲۰۲۰ به شرح زیر است:

بهترین سریال کمدی: «شیتز کریک» از پاپ تی‌وی

بهترین سریال درام: «جانشینی» از اچ‌بی‌او

بهترین سریال کوتاه: «نگهبانان» از اچ‌بی‌او

بهترین بازیگر مرد سریال کمدی: یوجین لوی برای «شیتز کریک»

بهترین بازیگر زن سریال کمدی: کاترین اوهارا برای «شیتز کریک»

بهترین بازیگر مرد سریال درام: جرمی استرانگ برای «جانشینی»

بهترین بازیگر زن سریال درام: زندایا برای «اویفوریا»

بهترین بازیگر مرد سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: مارک روفالو برای «می‌دانم این‌قدر حقیقت دارد»

بهترین بازیگر زن سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: رجینا کینگ برای «نگهبانان»

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال کمدی: دانیل لوی برای «شیتز کریک»

بهترین بازیگر زن مکمل سریال کمدی: آنی مورفی برای «شیتز کریک»

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال درام: بیلی کروداپ برای «برنامه صبحگاهی»

بهترین بازیگر زن مکمل سریال درام: جولیا گارنر برای «اوزارک»

بهترین بازیگر مرد مکمل سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: یحیی عبدالمتین برای «نگهبانان»

بهترین بازیگر زن مکمل سریال کوتاه یا فیلم تلویزیونی: اوزو آدوبا برای «میس آمریکا»

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

https://files.namnak.com/users/fm/aup/202009/831_pics/%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg

تغییر مسیر «تومان» از اکران آنلاین به سالن سینما

مرتضی شایسته در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین نتیجه جلسه شورای صنفی نمایش گفت: دو فیلم «پیشی میشی» و «تومان» به آثار در حال اکران در گیشه پاییز سینماها اضافه خواهند شد. طی جلسه امروز مصوب گردید که از تاریخ نهم مهر ماه سال جاری اکران فیلم سینمایی «پیشی میشی» به کارگردانی «سهیل قناعت» در سینماهای سراسر کشور اکران شود. 

وی در همین راستا ادامه داد: همچنین در جلسه امروز مقرر شد تا اکران فیلم سینمایی «تومان» به کارگردانی «مرتضی فرشباف» از تاریخ هجدهم مهر ماه آغاز گردد. همچنین سایر آثار پرده سینماها همچنان به کار خود در چرخه اکران ادامه می دهند.

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره دلیل برگزاری جلسه این شورا در سینما ایران اظهار کرد: قصد داریم تا با برگزاری این جلسه در سینماهای مختلف طی هفته های جاری از این سینماها بازدید کنیم، این اقدام ممکن است یک یا دو هفته در میان رخ دهد. البته امکان دارد که این روند از برگزاری شورا به شهرستانها نیز تعمیم داده شود. 

شایسته درباره افزایش قیمت بلیت سینماها خاطرنشان کرد: هنوز هیچ تصمیمی برای افزایش بلیت سینماها گرفته نشده و فعلا بلیت فروشی به همان ترتیب سابق رخ خواهد داد. 

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید

انتهای پیام/

نظر شما