شناسهٔ خبر: 42797281 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور اعلام کرد

تامین نهاده‌های دامی، ۲۳ درصد بیشتر از پارسال

کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: روند تخصیص ارز بانک مرکزی به واردات نهاده‌ها و ترخیص کالا از بنادر مثبت شده و تامین نهاده‌های دام و طیور نسبت به پارسال ۲۳ درصد بیشتر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، محمدرضا کلامی، در جلسه ستاد تنظیم بازار که با حضور نمایندگان اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی و دستگاه‌های مسئول در وزارت صمت برگزار شد، افزود: از ابتدای سال تا ۲۹ شهریور، ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد بیشتر است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: نیاز سالانه کشور به این محصول ۱۰ میلیون تن است که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن از واردات تامین می‌شود.
کلامی درباره تامین روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا و سایر نهاده‌ها نیز گفت: خوشبختانه روند تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی مثبت شده و تخصیص ارز در بخش روغن خام نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: این تخصیص در سویا ۵ و در دانه‌های روغنی ۲۰ درصد افزایش یافته است و وارد کنندگان می‌توانند در اسرع وقت نسبت به خرید کالا و تامین آن اقدام کنند.

کلامی مجموع کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور را بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی و گمرکات کشور ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان قبلا ۴ میلیون تن بود که این کاهش نشان می‌دهد مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای ترخیص اعتباری کالا توسط وارد کنندگان در احال اجرا است و بخش زیادی از کالاها به مقاصد خود بارگیری شده اند.

دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین درباره نرخ گذرای کنجاله سویا در جلسه امروز ستاد نیز گفت: با توجه به اینکه در این محصول انگیزه لازم برای تامین وجود نداشت ستاد مصوب کرد، قیمت کنجاله سویا در بنادر ۲ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شود،، اما این رقم مشروط به این شد که بانک مرکزی هزینه‌های مرتبط با نقل و انتقال ارز و کارمزد را در قالب فیش خدمت برای وارد کنندگان لحاظ کند تا انگیزه اقتصادی لازم برای تامین کالا فراهم شود.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت همچنین با اشاره به مشکلات موجود در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی افزود: این سامانه که توزیع نهاده‌های دامی را برعهده دارد امروز به صورت برخط در ستاد تنظیم بازار معرفی شد و اعضا نقاط قوت و ضعف آن را برشمردند و وزارت جهاد کشاورزی تعهد داد، در هفته آینده سامانه بازارگاه ۲ را با رفع مشکلات کنونی اجرایی کند به گونه‌ای که خریدار کالای وارداتی از همان بندر محل ورود مشخص شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: نکته‌ای که اعضا بر آن تاکید داشتند این بود که کالایی که با نهاده ۴۲۰۰ تومانی تولید می‌شود باید با نرخ مصوب و متناسب با این ارز عرضه شود و مصوب شد که وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده‌ها برای دامداران و مرغداران به این نکته توجه کند که قیمت نهایی باید با نرخ مصوب عرضه شود و همه اقدامات، مقادیر، قیمت‌ها و حجم‌ها باید در سامانه بازارگاه ثبت شود تا با تکمیل این سامانه حاشیه این بازار هم کاهش یابد.

نظر شما