شناسهٔ خبر: 42796540 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می دهد؛

نظارت بر «مبتذل سازی»/ دعوای ارشاد و ساترا به روزهای آخر نزدیک می شود

تجاری سازی، نشان دادن صحنه های اروتیک، توهین به شعور مخاطب در نداشتن قصه و سرهم بندی کردن داستان در قسمت های متوالی تنها بخشی از مسائلی است که این روزها در برخی از سریال ها و فیلم های در حال اکران VODها در حال نمایش است. عدم نظارتی که روزهای آخر را سپری می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بدون شک شبکه نمایش خانگی در بستر پلتفرم های فضای مجازی توانسته اند دراین چند ساله به سرعت جای خود را در میان خانواده ها باز کنند و استقبال فراوان از طرف مخاطبان این نوع نمایش، نگاه ها را به این سو جلب کرده است. دیدن سریال هایی که شاید به دلیل موضوع خاصشان و یا جنس داستان، نیاز به نمایش در فضایی به جز تلویزیون دارند. علاوه بر آن مخاطب چنین پلتفرم هایی آزادانه و هر وقت که اراده کنند می توانند بر اساس زمان آزاد خود نه زمان مشخص شده تلویزیون، سریال یا برنامه مورد نظر خود را تماشا کند.

همه اهل فن و کارشناسان فرهنگی بر مزایای پلتفرم های فضای مجازی اذعان دارند؛ نکته ای که باعث دعوای بین ارشاد و ساترا و یا معاونت فضای مجازی دراین خصوص شده و به چشم می آید، اعطای مجوز و نظارت بر محتوای سریال ها و برنامه های این پلتفرم هاست.

نظارتی که به گواه بسیاری از کارشناسان فرهنگی، در محتوای بسیاری از سریال های موجود در شبکه نمایش خانگی کم رنگ و گاها بی رنگ شده است. نظارتی که تا به حال وظیفه ارشاد بوده و قرار است بر اساس قانونی که وجود دارد، صدا و سیما این وظیفه را عهده دار باشد. البته ساترا که از طرف صدا و سیما مامور اعطای مجوز و نظارت بر این محتوا انتخاب شده، بارها اعلام کرده که نظارت ما به هیچ وجه پلیسی نیست؛ بلکه از طرف هر VOD شخصی به عنوان مسئول نظارت بر محتوا معرفی شده و حتی در قالب کلاس های آموزشی، اولویت ها به آن ها اعلام شده است.

خود ارشاد هم داستان انتقال را پذیرفته است

بعد از آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، عضو شورای نظارت بر صداوسیما هم انتقال مدیریت بر سریال‌های خانگی از ارشاد به رسانه‌ملی را تأیید می‌کند و می‌گوید روند این انتقال مدتی است طی می‌شود و خودِ ارشاد هم پذیرفته است.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما بعد از کشیده شدن این جنجال‌ها به بحث‌های حقوقی و نامه اخیر وزارت ارشاد، گفت: بررسی و صدور مجوز شبکه نمایش‌خانگی به صداوسیما آمده و ان‌شاءالله سیاستگذاری‌ها و در واقع کار راهبردی آنجا به درستی مسیرش طی شود. پروژه‌ای که از یکسال و نیم پیش شروع شده و حدود سه ماه است عملیاتی شده و به تدریج تکمیل می‌شود

قاضی زاده در پاسخ به ادعایی که وزارت ارشاد تاکنون بر سر مجوزها داده، چنین گفت: نهایتاً بدون مجوز صداوسیما توزیع نخواهد شد. روند این انتقال مدتی است طی می‌شود و خودِ ارشاد هم پذیرفته است. مراحل و سیاستگذاری‌هایش در حال تکمیل‌اند و جای هیچ نگرانی ویژه‌ای هم نیست

وقتی صبر سعید راد لبریز می شود

نظارت محدود و ناکافی معاونت سینمایی ارشاد بر تولید فیلم های سینمایی و اخیرا سریال های شبکه نمایش خانگی، کار را به جایی رسانده که حتی صدای خود بازیگران این سریال ها نیز درآمده است. همزمان با اواخر پخش سریال «دل» که در حال پخش از شبکه نمایش خانگی است، سعید راد، بازیگر این سریال در گفت‌وگویی رادیویی، واکنش قابل‌تأملی درباره نقش خود و نحوه ساخت این سریال داشت.

راد در این خصوص عنوان کرد: من می‌خواستم بازی در سریال‌های خانگی را تجربه کنم؛ نمی‌خواهم بگویم کاش نمی‌کردم چون دیر یا زود این اتفاق می‌افتد. اما این کار راضی‌کننده نبود. چون سناریو را کامل نخوانده بودم و 10 صفحه، 10 صفحه در اختیار من قرار می‌دادند. حتی زمانی موردی پیش آمد به من گفتند سناریور را می‌خواندی! من راضی نیستم چون برای این نقش‌ها ساخته نشدم. آن سینمایی که کار می‌کردم، سینمای 35 میلیمتری از بین رفته است

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه اصلاً نمایش خانگی را دنبال نکردم، گفت: این کارها را دنبال نکردم، برای اینکه می‌دانستم چه خبر است. مطمئناً اذیت می‌شدم. من جلسه هفتم و هشتم فیلمبرداری، فهمیدم اما چون تعهد داده بودم باید ادامه می‌دادم. سعی کردم فضایی باشد گروه اذیت نشود. من همیشه یک چیزی را گفتم آدم‌هایی که فکر می‌کنند کارهای بزرگ می‌کنند خودشان باید بزرگ شوند و بزرگ فکر کنند؛ اگر نمی‌توانند بزرگ فکر کنند حتماً نمی‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند

وی تأکید کرد: سینمای ما و نمایش‌خانگی همین است! بلبشویی است که همه از هم دفاع‌ می‌کنند. کارگردان چیزهایی می‌گوید که من تا به حال نشنیدم و دفاع‌هایی می‌کنند که قابل تأمل است. فضای‌مجازی در این میان، همه را هدف قرار می‌دهد. مردم به خودشان حق می‌دهند هر نوع توهین و تشویق بی‌موردی را داشته باشند.

وی افزود: من خودم در نقش پدر چه کاری می‌توانستم بکنم. اوایل قدری خواستم با طرح و اصولِ خودم پیش بروم اما دیدم فضا این طوری نیست. می‌خواهند زود بگیرند و تمام کنند؛ 20 قسمت را 30 قسمت و 30 قسمت را 40 قسمت کنند و حتی یک مقدار جا داشت حتی 50 قسمت هم سریال را درمی‌آورند. چون مردم مهم نیستند و می‌خواهند تجارت کنند

بازیگر "دوئل" و "عقاب‌ها" در پایان به‌خاطر ایفای نقش در این سریال خانگی ابراز ندامت و پشیمانی کرد و گفت: اشتباه کردم و سعی می‌کنم این کارها را نکنم. چون به گونه‌ای به شعور مخاطب توهین می‌کند. به نظرمن بازیگران نسل جدید زود خودشان را نبازند و صبر کنند نقش‌های خوب به آن‌ها پیشنهاد شود و در هر کاری حضور پیدا نکنند.

شاهکار آخر معیریان؛ آخر ابتذال است

نمونه دیگر این فضاحت را می شود در شاهکار اخیر آرش معیریان در «زن ها فرشته اند2» بازخوانی کرد. فیلمی به تهبه کنندگی محمد حسین فرح بخش که به گفته وی ادامه داستان «زن ها فرشته اند» ای است که سال 86 به کارگردانی شهرام شاه حسینی و تهیه کنندگی خود فرح بخش ساخته شده بود و این روزها د رحال اکران آنلاین در VOD هاست.

رقص دسته جمعی بازیگران، عرق خوردن، سواستفاده از حضور و صدای ایرج خواجه امیری برای جذب بیشتر مخاطب و تکرار داستان های نخ نمایی که تیم معیریان – فرح بخش بارها و بارها در این سال ها از آن ها رونمایی کرده اند. ناگفته پیداست که زبان طنز، یکی از بهترین شیوه های اصلاح رفتار جامعه به شمار می آید و در قالب سینما این تاثیر دو چندان خواهد شد؛ ولی فیلمی که کمترین استانداردهای سینما را رعایت کرده باشد نه فیلمی مانند «زن ها فرشته اند2» که با ابتذال کامل نه تنها به شعور سینمایی مخاطب توهین، بلکه سطح توقع و سلیقه او را چندین پله کاهش می دهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما