شناسهٔ خبر: 42795153 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری سلامت ایمنا:

خوردن انار برای چه کسانی ممنوع است؟

خوارکی‌های قاتل سلامتی، کاهش استرس با خوردن ویتامین‌ها، کاهو و خواص خواب آوری طبیعی، ممنوع بودن خوردن انار برای برخی از افراد و کاهش وزن با کمک یک چای تند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، داشتن برخی از عادت‌های اشتباه در مصرف انواع غذاها و خوراکی‌ها در هر وعده غذایی سبب شده است که به بیماری‌های مختلفی مبتلا شویم. در بسیاری از مواقع درباره عوارض مصرف این خوراکی‌ها اطلاعات چندانی نداریم، اما با شناخت عوارض آن‌ها و کنار گذاشتن عادت‌های اشتباه ما می‌توانیم سلامت خود و اطرافیانمان را حفظ کرده و از طول عمر بیشتری برخوردار شویم.

کافئین موجود در دسته مصرف نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، هرچند سبب افزایش سطح انرژی و هوشیاری فرد در مدت زمان بیدار ماندن می‌شود، اما به دلیل ایجاد تغییرات در کارکرد و میزان ضربان قلب، امکان بروز سکته قلبی در افراد به شدت افزایش می‌یابد، پس بهتر است به جای مصرف این نوع از نوشیدنی‌ها برای بیدار ماندن با یک برنامه ریزی دقیق به انجام فعالیت و کارهایتان بپردازید.

کودکان علاقه زیادی برای مصرف تنقلات مضر از قبیل پفک دارند که نه تنها باعث ایجاد اختلال در رشد آنها می‌شود بلکه سلامت جسمی آن‌ها را نیز به خطر می‌اندازد. مصرف مکرر چیپس و پفک به دلیل وجود مقدار زیادی روغن در آن‌ها و قرار گرفتن در معرض حرارت بسیار زیاد و دیگر مواد مضر سبب می‌شود تا افراد در اثر مصرف زیاد این نوع از خوراکی‌ها به بیماری‌های قلبی و فشارخون مبتلا شوند.

غذاهای فست فودی که معمولاً در دسته غذاهای چرب هستند در تهیه آن‌ها چربی‌های ترانس و اشباع شده زیادی بکار می‌رود. استفاده از این غذاها باعث بروز انواع بیماری‌ها از قبیل بیماری کبد چرب، سکته قلبی و مغزی می‌شود. غذاهای چرب معمولاً دیر هضم بوده و همین امر سبب بروز بیماری‌های گوارشی در افراد می‌شود. چاقی، دیابت، بیماری‌های کبدی از جمله اختلالات و بیماری‌هایی است که از مصرف بیش از حد شیرینی‌جات در فرد ایجاد می‌شود. علاوه بر این زیاده روی در مصرف انواع شیرینی سبب می‌شود تا دندان و پوست افراد که یکی از هزاران مؤلفه‌های زیبایی است، از بین برود.

کاهش وزن با کمک یک چای تند

فلفل سیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است که آن را به یک ابرماده غذایی تبدیل کرده که به درمان بیماری‌ها و مشکلات سلامت مختلف و تسریع روند کاهش وزن از طریق تقویت متابولیسم بدن کمک می‌کند. فلفل سیاه به منظور بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف به صورت گسترده در نقاط مختلف جهان استفاده می‌شود. همچنین، از این ادویه برای آماده کرده روغن پایه فلفل سیاه استفاده می‌شود که استفاده آن می‌تواند برای افراد مبتلا به آرتریت و روماتیسم مفید باشد.

مطالعات نشان داده‌اند که مواد غذایی تند به واسطه اثر ترموژنیک یا گرمازایی خود در متابولیسم بهتر غذای مصرفی کمک می‌کنند. اثر تروموژنیک یا اثر گرمایی غذا (TEF) به جهش در سرعت کالری سوزی بدن که پس از گوارش غذا رخ می‌دهد، گفته می‌شود. باور بر این است که اثر ترموژنیک می‌تواند بر میزان کالری سوزی تأثیر گذاشته و به تحقق هدف کاهش وزن در یک بازه زمانی کوتاه‌تر کمک کند. افزون بر این، مواد غذایی تند احساس سیری را تقویت کرده و هوس‌های غذایی برای خوراکی‌های ناسالم را کاهش می‌دهند.

فلفل سیاه حاوی پایپرین (Piperine) است که این ترکیب گوارش و عملکرد متابولیک را تقویت می‌کند. در واقع، پایپرین انباشت چربی در بدن را کاهش داده و به حفظ وزن طبیعی کمک می‌کند. فلفل سیاه حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از قدرت پیشگیری یا به تأخیر انداختن آثار مخرب رادیکال‌های آزاد برخوردار هستند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های مضری هستند که به سلول‌های سالم بدن آسیب می‌زنند.

همچنین، فلفل سیاه به جذب مواد مغذی در بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. خواص ضد التهاب فلفل سیاه می‌تواند برای درمان افرادی که از آرتریت، آلرژی‌های فصلی و آسم رنج می‌برند نیز مفید باشد. پایپرین ممکن است به بهبود عملکرد مغز و متابولیسم قند خون کمک کند. افزودن فلفل سیاه به غذاهای مختلف ساده‌ترین روش برای افزودن این ادویه به رژیم غذایی روزانه است. اما مقدار این ادویه در غذا به طور معمول کم است. از این رو، شاید از تمام فوایدی که مصرف فلفل سیاه دارد، برخوردار نشوید. برای تسریع روند کاهش وزن خود می‌توانید نوشیدن چای فلفل سیاه را امتحان کنید که این نوشیدنی نیز از فواید سلامت جالب توجهی برخوردار است.

کاهش استرس با خوردن ویتامین‌ها

متخصص تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه کنترل استرس ابزاری قدرتمند برای ارتقای سطح سلامت است، اظهار کرد: رژیم غذایی مناسب راهبردی مؤثر در کنترل استرس است. یک رژیم غذایی درست مبتنی بر سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته میانه روی در دریافت گروه‌های غذایی مختلف است و علاوه بر رعایت این اصول کلی باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.

مرجان عجمی درباره مصرف ویتامین‌ها، افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B6، B12 و فولات و پرهیز از دریافت منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب مهم است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه دریافت غذا به صورت وعده‌های منظم و کوچک و با نمایه گلیسمی پایین به ثبات بیشتر سطح قند خون کمک می‌کند، گفت: توجه کنید که اختلالات قند خون و گرسنگی می‌تواند محرک ایجاد استرس و اضطراب باشد و در صورتی که از منابع غذایی حاوی قند و شکر و یا کربوهیدرات‌های ساده به میزان زیاد در رژیم غذایی استفاده کنید، قند خون و به دنبال آن انسولین در خون افزایش یافته و سپس کاهش پیدا می‌کند.

مدیر واحد ترجمان دانش و آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، تصریح کرد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در خلق و خو و رفتار شود و افراد احساس کنند که برای کاهش استرس خود نیاز به مصرف شیرینی‌جات بیشتر دارند و این سیکل معیوب مرتباً تکرار شود؛ بنابراین دریافت فیبر کافی، میوه و سبزیجات به جای قند و شکر و شیرینی‌جات و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند نوسانات قند خون را کمتر کند و به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک بیشتری کند.

وی با اشاره به اینکه مغزها و دانه‌ها، لوبیای سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، اظهار کرد: مصرف ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین برای کاهش افسردگی و استرس می‌تواند مفید باشد و مصرف آن به ویژه در نوجوانی با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال‌های بعدی زندگی همراه است.

عجمی با بیان اینکه حبوبات از منابع خوب پروتئین است و در عین حال حاوی ریز مغذی‌های ضروری برای بدن است، اضافه کرد: ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم با عملکردهای بسیار در بدن است و کمبود آن می‌تواند با تغییرات خلق و خو در ارتباط باشد. همچنین این ویتامین نقش مهمی در حفاظت از سلامت مغز و عملکرد صحیح ناقل‌های عصبی دارد و حتی به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر می‌تواند مفید باشد.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می‌تواند به دریافت ویتامین D کمک کند، اما راه اصلی تأمین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در مجاورت نور آفتاب است.

وی اظهار کرد: برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید منابع حاوی قند و شکر مثل انواع شیرینی جات، آب میوه‌های سنتتیک، آب نبات، انواع نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های حاوی قند و یا شکر را محدود کرده و به جای آن منابع حاوی فیبر، میوه و سبزی و غلات کامل و سبوسدار استفاده کنید.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه و یا نوشیدنی‌های انرژی زا عادت دارند، افزود: مصرف زیاد کافئین فارغ از اینکه از چه منبع و یا منابعی باشد می‌تواند باعث تغییرات خلق و خو شود و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک کند.

عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش دریافت کافئین، توصیه می‌شود قهوه را با چای سبز جایگزین کنید، اظهار کرد: چای سبز علاوه بر کافئین کمتر، حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است؛ همچنین دریافت آب کافی و فعالیت فیزیکی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می‌کند.

کاهو و خواص خواب آوری طبیعی

کاهو، حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌های فراوانی است، به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین سبزیجات بشمار می‌رود. این سبزی اغلب در سالادها و انواع غذاها مانند سوپ استفاده می‌شود.

داشتن تناسب اندام، خواب آوری، تقویت چشم‌ها و مقابله با سرطان از جمله فواید مهم مصرف کاهو محسوب می‌شوند؛ کاهو مانند تمام سبزیحات، مقادیر بسیاری ویتامین دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بتاکاروتن و اسید فولیک اشاره کرد همچنین این سبزی حاوی مقداری ویتامین آهن، منیزیم و کلسیم است.

خواب آور بودن از مهم‌ترین خواص مصرف کاهو محسوب می‌شود که امروزه از نظر علمی این موضوع به اثبات رسیده است؛ در واقع این سبزی ترکیباتی دارد که باعث می‌شود راحت‌تر بخوابیم و به همین دلیل مصرف آن در آخرین وعده غذایی توصیه می‌شود.

ماده‌ای در کاهو وجود دارد که سیستم عصبی را آرام می‌کند. می‌توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد مصرف کنید که در روند درمان بی خوابی شما بسیار تأثیرگذار است. کاهو همچنین حاوی مواد دیگری به نام لاکتوسین است که موجب خواب و آرامش می‌شود.

مصرف تمام سبزیجات خام، نفخ ایجاد می‌کند و البته پختن کاهو سبب کاهش این عارضه می‌شود همچنین مصرف کاهو با مواد ضد نفخ نظیر زیره، رازیانه و گشنیز هم می‌تواند سبب کاهش نفخ حاصل از مصرف این سبزی شود همچنین کاهو دارای طبع سرد و تر است که برای مصرف باید از مصلح آن یعنی سکنجبین، زیره، نعناع و کرفس استفاده شود.

با توجه به مطالعات شده مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته‌های عصبی در مغز کمک می‌کند؛ بنابراین باعث خواهد شد که میزان احتمال ابتلا به آلزایمر به شدت کاهش پیدا کند. این سبزی به دلیل دارا بودن نیترات کافی باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های ناشی از افزایش سن می‌شود. جالب است بدانید کاهو به دلیل داران بودن ویتامین A باعث افزایش گردش خون در پوست صورت شما می‌شود، همچنین فیبر کاهو نیز به طور طبیعی پوست صورت را درخشان‌تر می‌کند.

خوردن انار برای چه کسانی ممنوع است؟

انار یک میوه خوش طعم و پرطرفدار پاییزی است که فواید درمانی زیادی دارد اما خوردن آن برای برخی افراد ممنوع است. انار یک میوه پاییزی است که نام آن ریشه در کلمه یونانی به معنای سیب با دانه‌های درشت دارد. این میوه پرطرفدار دارای طبع سرد و خشک است.

انار دارای دارای ویتامین‌های فراوان، آهن و آنتی اکسیدان است که به میزان ترشی آن مزاج سرد و خشکی‌اش هم متغیر خواهد بود. مصرف میوه انار علی‌رغم فواید بی‌نظیری که دارد برای برخی از افراد مضر است و در صورت مصرف عوارضی را برای آن‌ها خواهد داشت.

طبق نظر متخصصان افراد داری مزاج سرد به دلیل نفخ زیاد و سست شدن معده باید از مصرف انار پرهیز کنند. همچنین مبتلایان به زخم معده در صورت استفاده از انار دچار تشدید معده درد می‌شوند. به گفته متخصصان هسته‌های انار موجب تشدید یبوست می‌شوند، بنابراین افراد دچار یبوست باید از مصرف این میوه خودداری کنند.

انار به علت وجود آهن فراوان در آن باعث ایجاد حالت تهوع، درد شکم و استفراغ خواهد شد؛ بنابراین استفاده از این میوه برای افراد دچار اختلالات هضم توصیه نمی‌شود. افرادی که دچار اضافه وزن هستند باید از مصرف انار پرهیز کنند؛ چراکه انار دارای کالری‌های زیادی است که ممکن است وزن افراد را تا دو برابر افزایش دهد.

مبتلایان به فشار خون بالا از خوردن انار به دلیل افت ناگهانی فشار به طور جدی باید دوری کنند، همچنین از خوردن انار تا دو هفته قبل از عمل جراحی باید بپرهیزید. به عقیده متخصصان خوردن انار به علت داشتن قند بالا برای افراد دارای دیابت توصیه نمی‌شود.

افرادی که هنگام خوردن میوه انار دچار اختلالات پوستی، بلعیدن دردناک، درد و ورم در دهان می‌شوند یا مبتلا به آلرژی هستند باید از خوردن این میوه اجتناب کنند. استفاده از این میوه برای افراد دچار مشکلات کلیوی توصیه نمی‌شود؛ زیرا وجود آنزیم‌های موجود در آن مانع عملکرد صحیح کبد خواهد شد.

انار دارای هفت گرم فیبر، سه گرم پروتئین، ۳۰ درصد ویتامین سی، ۳۶ درصد ویتامین کا، ۱۶ درصد فولات و ۱۲ درصد پتاسیم است. هر یک لیوان آب انار حدود ۲۱ گرم قند و ۱۴۴ کالری دارد.

اگر به التهاب فیزیکی ناشی از بیماری‌های مختلف مبتلا شده‌اید و قصد کاهش آن را دارید، حتماً از انار استفاده کنید؛ چراکه خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض عمل کرده و توانایی بسیار زیادی در کاهش التهاب‌های مشکل‌ساز دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

نظر شما