شناسهٔ خبر: 42795076 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جیمز جفری در سوریه برای نظارت بر توافق سیاسی بین احزاب کرد

حمید محمدطاهری

نماینده آمریکا در امور سوریه به حسکه نوشت که وی در پایگاه ائتلاف بین‌المللی با رهبران احزاب کرد و مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الأوسط با اشاره به سفر جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه به حسکه نوشت که وی در پایگاه ائتلاف بین‌المللی با رهبران احزاب کرد و مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال، چند منبع کرد درباره برنامه کاری سفر جفری اعلام کردند که وی بر امضای اولیه یک توافق سیاسی و ایجاد یک مرجعیت عالی میان کردها نظارت خواهد داشت.

طبق گفته این منابع، جفری در دیدار با رهبران احزاب کرد سوریه بر حمایت واشنگتن و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق سیاسی میان کردهای سوریه تأکید کرد و گفت که دولت کشورش درصدد بسیج قدرت مخالفان سوری برای حمایت از موضع آمریکا است تا دمشق و هم‌پیمانش مسکو را مسؤول شکست روند سیاسی و مانع‌تراشی در مسیر فعالیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه جلوه دهند.

جیمز جفری صبح امروز (دوشنبه) برای دیدار با یگان‌های مدافع خلق کرد و رهبران و احزاب کرد و نظارت بر توافقی میان آن‌ها وارد مناطق شمال شرق سوریه شده بود.

منبعی در وزارت خارجه آمریکا در این باره اعلام کرد سفر جفری به دلایل امنیتی محرمانه است.

در این راستا روزنامه خبرترک در گزارشی نوشت که تیمی متشکل از ۶۴ تن از فرانسه درحال ایجاد زیرساخت برای ساختار داخلی حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه هستند و آمریکا مذاکراتی را برای پایان دادن به دشمنی و درگیری میان این گروه‌ها در شمال سوریه آغاز کرده است.

این روزنامه نوشت، تحرکات آمریکا و فرانسه طی شش هفته اخیر افزایش یافته است. جیمز جفری نیز برای مذاکرات مهمی با کردها وارد شمال سوریه شده است. جفری مذاکراتی درباره هفت موضوع اصلی با کردها خواهد داشت که دیپلمات‌های آمریکایی و آژانس اطلاعات مرکزی آن را شروع کرده‌اند و هنوز به توافق نرسیده‌اند. اگر بتوانند به توافق برسند تیمی آمریکایی متشکل از ۸۰ تن به آموزش نیروی امنیتی یگان‌های کرد می‌پردازند.

جفری طی مذاکراتش با کردها در کنار برخی هم‌پیمانان دیگر وعده داد که اگر تمام گروه‌های کرد با هم متحد شوند آمریکا از آن‌ها حمایت مالی به عمل می‌آورد و از تشکیل "حکومت خودگردان" حمایت می‌کند.

این روزنامه نوشت، درحالی که آمریکا این موضع فعال را اتخاذ کرده است روسیه نیز دست بسته ننشسته و تحرکات مشابهی در این راستا دارد.

اخیرا مذاکراتی میان شورای سوریه دموکراتیک و حزب اراده مردم سوریه در مسکو با نظارت روسیه برگزار شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد شورای سوریه دموکراتیک حق دارد در روند سیاسی سوریه به ویژه در مذاکرات ژنو و آستانه شرکت کند.

به نوشته این روزنامه توافق میان شورای سوریه دموکراتیک و اراده مردمی با نظارت روسیه شامل عناوینی از جمله "سوریه جدید، سوریه متحد براساس اصول برابری و عدالت اجتماعی" است.

براساس این توافق در سوریه جدید همگی در سایه کشوری واحد با قانون اساسی برپایه ساختار پیشرفته‌ای از روابط متحد خواهند بود. تعامل با سیاست خارجه، دفاع و روابط اقتصادی به صورت مشترک خواهد بود.

در این توافق تاکید شده راه‌حل سیاسی تنها راه خروج برای بحران سوریه براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت است و باید براساس آن تمام تحریم‌ها و محاصره پایان یابد و گروه‌های خارجی سوریه را ترک کنند.

این روزنامه نوشت که در این توافق تاکید شده که اداره خودمختار شمال و شرق سوریه نیاز ضروری برای ساکنان این منطقه و سوریه است.

انتهای پیام

نظر شما