شناسهٔ خبر: 42794804 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لبنان| تأکید عون بر لزوم حل مشکلات از طریق قانون اساسی؛ هشدار درباره پیامدهای تشکیل نشدن دولت جدید

رئیس جمهوری لبنان با اشاره به مواضع سرسختانه برخی گروه‌های سیاسی در مسئله تشکیل دولت جدید بر ضرورت احترام به قانون اساسی به عنوان مرجعی برای حل اختلافات تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری رسمی لبنان، میشل عون امروز در سخنانی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده تشکیل دولت جدید گفت با سرسخت‌تر شدن مواضع به‌نظر می‌رسد دورنمایی برای حل نزدیک این مسئله در آینده نزدیک وجود ندارد.

میشل عون تصریح کرد: بازگشت به نص قانون اساسی و  احترام به آن، راه‌حل مشکلات است.

رئیس جمهور لبنان به گروه های سیاسی این کشور درباره عدم توافق درباره تشکیل دولت جدید هشدار داد و گفت : ما راه حل های منطقی و میانی برای تشکیل دولت جدید مطرح کردیم، ولی از سوی دو گروه مورد پذیرش قرار نگرفت و تنها چیزی که باقیمانده بازگشت به قانون اساسی و احترام به آن به عنوان راه حلی است که در آن غالب و مغلوب وجود ندارد.

عون افزود تا کنون نخست وزیر مکلف چهار دیدار با وی داشته است، ولی نتوانسته است ترکیب یا توزیع پست‌های وزارتی را ارائه کند و پیچیدگی‌ها و مشکلات حل نشده است.

وی خاطر نشان کرد نخست وزیر مکلف نمی‌خواهد رای و نظر فراکسیون‌ها را در توزیع پست‌ها و معرفی وزیران دریافت کند و نخست وزیران سابق هم در  این زمینه با وی هم نظر هستند، وی در صورتی که توافق ملی درباره تشکیل دولت وجود نداشته باشد،‌ این مسئله(تشکیل دولت) را نمی‌پذیرد.

رئیس جمهور لبنان گفت فراکسیون‌های توسعه و آزادی(به ریاست نبیه بری) و وفاداری به مقاومت(متعلق به حزب  الله) بر وزارت دارایی و معرفی وزیر و سایر وزیران طایفه مکرم شیعه پافشاری می‌کنند و البته به ابتکار فرانسه هم پایبند هستند.

وی افزود هنگامی که مشکل تشدید شد، رایزنی‌هایی با نمایندگان‌ فراکسیون‌ها انجام دادم تا از نقطه نظرات آنها اطلاع یابم، بیشتر کسانی که با آنها دیدار کردم خواستار رایزنی و بررسی مسئله تشکیل دولت با نظر خودشان بودند و با تشکیل دولت بدون درنظر گرفتن رای و نظرشان مخالفت کردند.

میشل عون خاطرنشان کرد کنار گذاشتن فراکسیون‌های پارلمانی از روند تشکیل دولت جایز نیست، زیرا این فراکسیون‌ها هستند که به این دولت در پارلمان رای  اعتماد یا عدم اعتماد خواهند داد ، هرچند تشکیل دولت منحصر به امضا میان نخست وزیر مکلف و رئیس جمهور باشد.

رئیس جمهور لبنان گفت همچنین گروهی نمی‌ تواند وزیران و پست‌های وزارتی را بر دیگران تحمیل کند،در صورتی که اکثریت پارلمانی را در اختیار نداشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما