شناسهٔ خبر: 42794336 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفرنماينده ايکوموس به ايران براي ارزيابي اورامانات

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نماینده ایکوموس و یونسکو شامگاه فردا دوشنبه برای ارزیابی میدانی اورامانات/ هورامان به تهران می‌آید و برای بررسی این پرونده ثبت جهانی 12 روز در ایران حضور خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، آقای محمدحسن طالبیان افزود: این پرونده ثبت جهانی به عنوان منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود 409 هزار هکتار عرصه و حریم که 106 هزار هکتار آن مربوط به عرصه و 303 هزار هکتار نیز جزو حریم است، سال گذشته به یونسکو ارسال شد.
وی گفت: بیش از 100 روستا و سکونت گاه در محدوده عرصه و تعداد زیادی روستا نیز در محدوده حریم اورامانات/ هورامان قرار دارد که مراحل اولیه این پرونده طی شده و تعدادی از بررسی‌های اولیه نیز انجام شده است.
معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: ایکوموس بخشی از فرآیند ارزیابی را بر عهده دارد، به همین منظور به یک متخصص جهانی مأموریت داده است تا ارزیابی میدانی این منظر فرهنگی را انجام دهد و پس از این ارزیابی، در کمیته‌های بعدی نیز بررسی انجام خواهد شد.
آقای طالبیان گفت: معمولا تعداد زیادی سوال وجود دارد که ارزیاب از ما خواهد پرسید و سپس تعداد زیادی سوالات و دفاع نیز وجود دارد که اواخر امسال انجام می‌شود.
وی افزود: به طور معمول نتایج کمیته ارزیابی در اردیبهشت معلوم می‌شود، البته این نتیجه قطعی نیست و باید در نشست کمیته میراث جهانی نیز مطرح شود که امیدواریم این پرونده ثبت جهانی شود.
معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: گزارش ارزیاب میدانی از وضع مدیریت، سامان‌دهی، اصالت، یکپارچگی و وضع موجودی که به لحاظ استاندارد‌های جهانی در این منظر وجود دارد و گزارشی که قرار است به ایکوموس دهد، مهم است.
وی افزود: ایکوموس هم در کنار بررسی ارزش‌ها و اهمیت این منظر فرهنگی که گسترده است، گزارش نماینده خود را به همراه سوال‌هایی که از ایران می‌پرسد و جوابی که باید ما با همکاری مجموعه دست‌اندرکاران استان‌های کرمانشاه و کردستان و همچنین مردم پاسخ دهیم، بررسی می‌کند.
آقای طالبیان گفت: نماینده ایکوموس و یونسکو شامگاه دوشنبه به تهران سفر می‌کند و روز سه‌شنبه اول مهر با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نمایندگان مردم کرمانشاه و کردستان در مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو می‌کند و همچنین همکاران ما در حوزه پایگاه‌های ملی و جهانی و دفتر ثبت آثار در این نشست حضور خواهند داشت.
وی افزود: ارزیاب ایکوموس شامگاه سه‌شنبه اول مهر به کرمانشاه سفر می‌کند و کار ارزیابی میدانی خود را از منطقه اورامانات کرمانشاه شروع و سپس منطقه هورامان کردستان را ارزیابی میدانی خواهد کرد.
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خوشبختانه در این مدت با همکاری مقامات عالی دو استان کرمانشاه و کردستان و تمامی دست اندرکاران محلی و استانی به ویژه مشارکت خوب مردم این منظر فرهنگی، وضع به سامانی پیدا کرده است.

نظر شما