شناسهٔ خبر: 42793255 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چو ایران نباشد تن من مباد

ثانیه های شورانگیز،لحظه های حماسه،سکانس های جاودانه ایامی که همچنان آرمان مشترک یک ملت باقی مانده و تا دنیا دنیاست به آن افتخار می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

مهدی محمد نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس یادداشتی را منتشر کرده است.

چو ایران نباشد تن من مباد

۱_بلادرنگ قلم را برداشت و در آن لحظات روحانی و دستانی که خود آنها را لرزان می دانست نوشت:

چو ایران نباشد تن من مباد

 ای خدای من تو را به حسینت، تو را به زینب، تو را به زهرایت، تو را به علی ات، مرا از درب خانه ات ناامید مگردان، مرا جلوی پدران و مادران شهدا رو سیاه نکن.

لحظه ای به گذشته نه چندان دور برگشت و خاطرات درخشش در میدان های سبز را مرور کرد.

روزهایی که کیهان ورزشی و دنیای ورزش از تولد دیه گو آرماندو مارادونا در ایران می نوشتند.

جوانی که در ورزشگاه پیر پرخاطره پایتخت نگاهها را به سمت و سوی خود جلب کرده بود.

هم نسلانش روزی را به یاد دارند که شهید مهدی رضایی مجد دقیقا از وسط همان زمین های پرزرق و برق فوتبال  برای دفاع از خاک میهن یک راست راهی جبهه‌ های جنگ شد و سرانجام در ۱۰ اسفند سال ۶۵ در عملیات تکمیلی کربلای ۵ در منطقه عمومی شلمچه به فیض شهادت نائل شد.

تا نامش نه فقط به عنوان یک ستاره فوتبال که به عنوان یک قهرمان ملی جاودانه شود.

چو ایران نباشد تن من مباد

۲_چند سال قبل تر همه دیده بودند آندرانیک اسکندریانی آمد و در تیم ملی نامدار شد  و تجربه هم بازی بودن با پله،بکن باوئر و یوهان نیکسنس را به ویترین افتخاراتش اضافه کرد.

چو ایران نباشد تن من مباد

۳_ سال ها بعدتر، سامورایی در این فوتبال ظهور کرد که  فرمانده جنگجوی آن پیراهن مقدس شد. شود آندو تیموریان و تا سال ها نقشه خاطره زد بر تارک خاطرات جمعی ما.روح برادر نازنینش،سرژیک دوست داشتنی شاد!

چو ایران نباشد تن من مباد

۴_کسی چه می داند، شاید آن نسل پیشرو که در سال ۱۳۲۰ با پیراهن ملی راهی افغانستان شدند،می دانستند روزی سرداری به نام آزمون این پیراهن را برتن می کند و در کنار سرداران دیگر رویاهای مردم را در زمین های سبز متبلور می کند.

هم نسلان ما اما سکانسی  را دیدند که سردار ترکمن،وقتی برای تیم ملی آن گل خاطره انگیز را در آن شب پاییزی می زند در شب عاشورای ابا عبدالله(ع)تنها به آن پیراهن مقدس بوسه ای می زند تا یکی از استثنایی ترین شادی های گل تاریخ فوتبال این مرز و بوم را در لنز عکاسان ثبت کند.

چو ایران نباشد تن من مباد

۵_آن روزهای خاطره انگیز را به یاد داریم که  در ورزشگاه ژرلاند شهر لیون،ملی پوشان سرفراز کشورمان، آمریکا را شکست دادند و بعد در گوشه و کنار ایران پهناور و حتی در سراسر جهان هموطنان عزیزمان یکصدا و یکدل غریو شادی سر دادند تا وحدت و همدلی را به نمایش بگذارند،آری... جامعه جهانی را مخاطب قرار دادند و این پیروزی در تاریخ به ثبت رساندند.

چو ایران نباشد تن من مباد

۶_یادمان هست قبل از بازی بزرگ مقابل یاران مسی در مهد فوتبال دنیا در سال ۲۰۱۴،بازیکنان و مربیانمان هم قسم گفتند فقط تیم ملی ما آمیخته ای از اقوام و ادیان مختلف است که همانند سرباز و سردارانی دلاور می جنگند تا ایران همچون همیشه سربلند و سرفراز باشد.

چو ایران نباشد تن من مباد

۷_ روزی ابراهیم افشار نازنین که عمرش دراز باد پس از نمایش غرور آفرین تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نوشت:

 ما خواستیم و توانستیم مثلث قهرمانی «آفریقا، اروپا و جام‌جهانی» را چنین آواره کنیم. انگار ١١ شهید مهدی باکری هوس کرده بودند دل دریایی  ما را جلا بخشند.

او راست می گفت.تا دنیا دنیاست به این  حماسه سازان کشورمان در هر لباسی افتخار می کنیم.

* منتشر شده در وب‌سایت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران . ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

۲۵۱۲۵۱

نظر شما