شناسهٔ خبر: 42793102 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در یک نشست خبری؛

جزییات جایزه تصویرسازی سهراب سپهری و سالانه پرسبوک تشریح شد

جزییات اولین جایزه تصویرسازی اشعار سهراب سپهری و دهمین سالانه پرسبوک در یک نشست خبری تشریح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری ۲ رویداد هنرهای تجسمی جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری و جشنواره سالانه پرسبوک که در شهر کاشان برگزار می‌شود، امروز ۳۱ شهریور با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سعید ابریشمی راد شهردار کاشان، میثم نمکی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، حسین صدقی دبیر اولین جایزه سال اشعار سهراب سپهری، اردشیر میرمنگره و سعید اسلام‌زاده در ساختمان معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

هادی مظفری در ابتدای این نشست با اشاره به رویکرد جدید معاونت هنری و اداره کل هنرهای تجسمی درباره برپایی رویدادهای هنری، با بیان اینکه ایران فقط تهران نیست، گفت: سال گذشته شاهد برپایی رویدادهای هنری در استان‌های مختلف کشور بودیم. امسال نیز کاشان میزبان دو رویداد سراسری و چندین رویداد استانی خواهد بود. در این میان، تعدادی از هنرمندان شاخص هنرهای جدید که فاصله‌های هنری را برداشتند و اعتقاد به کار گروهی دارند، قدم جلو گذاشتند و مثمرثمر بودند.

وی افزود: برای رویداد جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری، تعدادی از اشعار سهراب مشخص شده و هنرمندان با نگاه‌های متفاوت می‌توانند به خلق اثر بپردازند. امیدواریم با بهتر شدن فضای اجتماعی بتوانیم در مورد رویدادهای متعدد در شهرهای مختلف صحبت کنیم.

در حوزه مدیریت شهری سال‌هاست همه می‌دانند شهرداری‌ها صرفاً یک سازمان خدماتی نیستند بلکه یک نهاد اجتماعی هستند که هدف غایی آنها توسعه استسعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان در این نشست گفت: در حوزه مدیریت شهری سال‌هاست همه می‌دانند شهرداری‌ها صرفاً یک سازمان خدماتی نیستند بلکه یک نهاد اجتماعی هستند که هدف غایی آنها توسعه است. در عین حال همه اهل فن می‌دانند که پایه‌های توسعه در گرو فرهنگ و هنر است و هنر هم مؤثرترین ابزار انتقال مفاهیم در جامعه به حساب می‌آید که به بهترین شکل می‌تواند مفهوم را به مخاطب منتقل کند.

وی تاکید کرد: سال‌ها است که شهرها به دنبال برندسازی هستند و کاشان با قدمتی هفت هزارساله به عنوان مهد زندگی اجتماعی در فلات ایران این افتخار را دارد که با هنرمندانش معرفی شده است و در صددیم تا برندینگ این شهر را به شهر رویدادهای هنری تبدیل کنیم.

شهردار کاشان یادآور شد: در این فصل که نقاش طبیعت نگارگری زیبایی را در طبیعت به نمایش می‌گذارد، چندین اتفاق را شاهد خواهیم بود و همچنین در طول سال رویدادهای متعددی داریم که از جمله آنها می‌توانم به اولین جشنواره موسیقی منطقه‌ای و جشنواره تئاتر ملی مهر اشاره کنم و همچنین به خاطر عظمت سیلک، سمفونی سیلک را نیز اجرا خواهیم کرد.

حسین صدقی دبیر اولین جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری نیز به مهمترین شعر سهراب سپهری برای تصویرسازی هنرمندان در این جایزه اشاره کرد و گفت: وقتی نام کاشان می‌آید «شعر اهل
کاشانم» سهراب سپهری بیشتر از همه اشعارش در ذهن می‌آید. شهرداری کاشان با همکاری اداره کل ارشاد کاشان، با این رویکرد بر آن شدند که اولین جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری را برگزار کنند. مهلت ارسال آثار به این جایزه، ۲۰ آبان است و در آذرماه نیز برگزیدگان معرفی می‌شوند. همچنین مشارکت و میزبانی دهمین دوره سالانه پرسبوک را اواخر مهرماه خواهیم داشت.

وی بیان کرد: شناسایی هنرمندان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت هنرمندان کشور به ویژه هنرمندان کاشانی و اصفهانی با موضوع تصویرسازی اشعار سهراب سپهری مدنظر قرار گرفت. داورانی که برای این رویداد معرفی کردیم در دو مرحله کارها را ارزیابی می‌کنند و داوران نهایی جایزه نیز، محسن حسن‌پور، علی بوذری و مرتضی اسماعیلی سهی هستند.

به گفته صدقی، سه تن از اساتید تصویرگر کمال طباطبایی، پژمان رحیمی‌زاده و نرگس محمدی سه کارگاه در جایزه تصویرسازی سهراب سپهری را برگزار می‌کنند.

مظفری در ادامه درباره دهمین سالانه پرسبوک نیز توضیح داد: دهمین سالانه پرسبوک به طراحی و دبیری ندا درزی‌پور در خانه صاحب از مجموعه خانه منوچهری کاشان برگزار خواهد شد. عنوان این رویداد «دستکار» و با رویکرد بر صنایع دستی میزبان ۱۲ هنرمند مدعو و ۶ هنرمند به صورت مشارکتی است که به صورت اجرای زنده و چیدمان در فضای خانه صاحب به اجرا می‌پردازند. کارگاه‌های عملی و حضوری و کارگاه‌های آنلاین روش‌های چاپ روی پارچه و نشست‌های خبری مرتبط نیز از دیگر برنامه‌های سالانه پرسبوک است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره کلیت رویدادهای استانی بیان کرد: رویکرد معاونت هنری در دوره جدید، توجه به خلاقیت شهرها با موضوع شهرهای خلاق بود که با توجه به ویژگی هر شهر، رویدادهایی را شاهد خواهیم بود. در این زمینه، کار جدی پژوهشی انجام شده که گزارشی برای این منظور تدوین شده است. طبیعتاً همه شهرها ظرفیت مناسبی برای اجرای رویدادهای هنرهای تجسمی و دیگر هنرها را دارند اما برخی شهرها در برخی حوزه‌ها، نام‌آورتر هستند.

مدیرکل دفتر تجسمی تاکید کرد: اینکه هنرمندان و مسئولان فرهنگی هنری کاشان خلاقیت به خرج دادند و به واسطه سهراب سپهری، پلی بین شعر و نقاشی سهراب زدند، اتفاقی خلاقانه رخ داده است و امیدواریم این جایزه به صورت جدی در عرصه ملی و بین‌المللی نقش ایفا کند کما اینکه آثار سهراب در حراج‌های بین‌المللی فروش می‌رود و این ظرفیت بین‌المللی نیز وجود دارد.

شهردار کاشان در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران که بر تأسیس بنیاد سهراب سپهری به منظور صیانت از آثار تجسمی و برندینگ این هنرمند تاکید کرد، گفت: اتفاقاً ما روی سه شخصیت ممتاز و منحصربفرد کاشانی؛ سهراب سپهری، علامه فیض کاشانی و محتشم کاشانی در حال کار هستیم اما فارغ از اینکه به چه جمع‌بندی برسیم، فعلاً درصددیم هنرمندان به خلق اثر درباره آنها بپردازند. شاید این پیشنهاد شما درباره تأسیس یک بنیاد برای سهراب در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین درباره تعامل با موزه هندهای معاصر کرمان که برخی آثار و ابزار سهراب را در اختیار دارد، بیان کرد: شاید کمتر از ۱۰ روز پیش با دوستان کرمانی صحبت کردیم تا این مورد نیز به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.

دبیر جایزه تصویرسازی اشعار سهراب سپهری نیز درباره معیارهای انتخاب اشعار برای این جایزه گفت: سهراب، شاعری فردگرا و با نگاه به رویدادهای پیرامون انسان کنونی که در نگاه بشر امروز مغفول مانده بود و خیلی از اتفاقات امروز را در اشعارش پیش‌بینی کرده بود. به سبب پیشه نقاشی و نگاه خاصش، اشعارش تصویری هستند و چون جایزه سال سهراب است، مبنای ما این نیست که همه اشعار مورد کار هنرمندان قرار بگیرد.

وی افزود: این اشعار توسط ادیبان کاشانی انتخاب شدند و اشعاری که ظرفیت تصویری بالایی داشتند و نگاهی نو به آنها وجود داشت که به نوعی افق‌های نو را بتوان از طریق آنها نمایان کرد، انتخاب شدند.

میثم نمکی رئیس اداره کل ارشاد کاشان نیز در سخنانی گفت: کاشان، منظومه‌ای درخشان در سپهر ایران است و در هر شاخه‌ای از هنر مورد توجه است. به همین منظور سعی می‌کنیم در هنرهای تجسمی از ظرفیت‌های مختلف بهره بگیریم. سهراب و نگاه متفاوت او به طبیعت و اشعارش، دارای ظرفیتی جهانی است و همچنین معرفت ادبی را خلق کرد که در کوتاه‌ترین زمان به عنوان الگو قرار گرفت. رویکردی که مدیریت شهری و اداره ارشاد کاشان به سهراب سپهری داشته، به خاطر جامعیت این هنرمند است.

نظر شما