شناسهٔ خبر: 42792642 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پانزدهمین پیش رویداد همایش بین‎المللی افول آمریکا مطرح شد

دوران طلایی ایالات متحده به پایان رسیده است

پانزدهمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «افول ایالات متحده از نظر آمریکاشناسی» به میزبانی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست،  محمد مرندی، استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به نقش بحران‌ها در صعود و افول آمریکا گفت: بحران‌ها همواره نقش جدی و اثرمندی در نظام سیاسی و روابط بین‌الملل آمریکا ایفا کرده‌اند. جمعی از اندیشمندان بر این باورند که این بحران‌ها پس از ریاست جمهوری ریگان بیش تر شده است. با سرنگونی رقیب ایدئولوژیک آمریکا یعنی شوروی، لیبرالیسم با جدیت بیش تری دنبال شد و آمریکا به سوی سرمایه داری افراطی‌تری حرکت کرد. از بین رفتن قوانین ضد انحصار یکی از دلایل بروز بحران در ایالات متحده به شمار می‌رود. وقتی که تنها ایدئولوژی باقی مانده لیبرالیسم شود و دیگر دیدگاه ها به کنار برود، آمریکا دیگر نیازی به قوانین ضد انحصار احساس نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود قدرت و ثروت در دست عده قلیلی باقی بماند. این واقعیت زمینه‌ساز بروز بی اعتمادی‌ها، نگرانی‌ها و اعتراض‌هایی شده و خواهد شد که بحران را برای ایالات متحده جدی‌تر خواهد کرد.

 حسن حسینی مدیر گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان به عنوان دومین سخنران نشست، با اشاره به سخنرانی ترامپ در روز پنجشنبه که تصویری از آینده تمدنی این کشور ترسیم کرد، گفت: مفهوم سخنان ترامپ این بود که آمریکا تنها در صورتی‌که بتواند نمادهای روایت تمدنی‌اش را حفظ کند، امکان بقا دارد. جورج اورول اصطلاحی دارد و می‌گوید هر تمدنی نیاز به یک روایت دارد و زمانی که روایت یک تمدن به بن بست می‌رسد، آغاز افول سیاسی تمدن شکل می‌گیرد. آمریکای امروز روایت تمدنی خود را با چالش‌های جدی مواجه می‌بیند. به روایت دقیق‌تر روایت امروز آمریکا تضمین کننده بقای تمدن آمریکا است، اما نمادهای گوناگونی که در طول تاریخ آمریکا وجود داشته در طول 6 ماه اخیر به گونه‌ای به چالش کشیده شده‎اند، آینده تمدن آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.

در پایان نشست، حامد وفایی، استاد مطالعات چین دانشگاه تهران، با اشاره به افول جایگاه آمریکا در مدیریت جهانی و افول جایگاه اقتصادی آمریکا به عنوان دو مسئله کلیدی از نگاه اندیشمندان چینی، گفت: درکتابی تحت عنوان متحد شدن جهان و تحقق مارکسیسم به قلم یک اندیشمند چینی، نگارنده از  چرخه عمر محصول صحبت می‌کند و معتقد است هر محصولی اعم از خوراکی، ایده تا ساختار سیاسی یک حکومت، سه مرحله رشد، بلوغ و افول را پشت سر می‌گذارد. با بررسی وضعیت آمریکا از همین منظر، دوران طلایی ایالات متحده به پایان رسیده و دوران افول آمریکا پس از کلینتون کلید خورده است.

گفتنی است همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» به همت پژوهشکده مشترک شهید صدر (ره) دانشگاه جامع امام حسین (ع) و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، و با همکاری بیش از بیست دانشگاه و نهاد پژوهشی در تاریخ ۶ آبان ماه برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، به تارنمای همایش به نشانی www.usdecline.info  و صفحات مجازی دبیرخانه همایش در رسانه‌های اجتماعی به آدرس @usdecline مراجعه نمایند.

انتهای پیام

نظر شما