شناسهٔ خبر: 42792009 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مدیر حوزه های علمیه خواهران:

پژوهشگران در عرصه های نو نقش آفرین باشند/ راه اندازی مرکز پژوهش برای رشد پژوهشگران خواهران طلبه

حوزه/ در سالهای گذشته مدت زمان امر پژوهش و تدوین رساله علمی و پایان نامه بیش از ۱ هزار روز زمان می برد، اما در این سال های اخیر این عدد بسیار طولانی تبدیل به ۵۲۷ روز شده و شاهد هستیم که رساله های طلاب زودتر به فرجام می رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور پیش از ظهر امروز در اختتامیه یازدهمین جشنواره علامه حلی که در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، برگزار شد گفت: در جشنواره یازدهم علامه حلی حوزه های علمیه، شاهد بودیم که ۵۲ نفر برگزیده شدند، این مسئله نشان دهنده رویش پژوهش های اندیشمند درحوزه است و معتقدیم این پژوهشگران سرمایه های حوزه می باشد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که زمینه سازی تفکر دینی و در حوزه دین در آیات قرآن مورد توجه بوده است، افزود: این مسئله نشانگر این موضوع است که قرآن و وحی پاسخ دهنده پرسش ها و حتی در مسائل نو بوده است.

وی با اشاره به رسالت حوزه های علمیه در شرایط فعلی در پاسخ دهی به سوال و پرسش های نو، بیان داشت: این وظیفه مهم مسئولین حوزه است که این راه را به سوی پژوهشگران باز کنند و برای تحقق این امر مهم باید توجه ویژه به بحث نگارش و پژوهش شود که نوع فعالیت ها در جشنواره های مختلف نشان دهنده این موضوع است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به رسالت  حوزه علمیه خواهران در پاسخ گویی به مسائل نو و جدید و پژوهش در این موارد و مشکلات موجود، گفت:  یکی از مشکلاتی که در مسیر راه طلاب خواهر قرار دارد، طولانی بودن فرایند پژوهش است. در سالهای گذشته مدت زمان امر پژوهش و تدوین رساله علمی و پایان نامه بیش از ۱ هزار روز زمان می برد، اما در این سال های اخیر این عدد بسیار طولانی تبدیل به ۵۲۷ روز شده و شاهد هستیم که رساله های طلاب زودتر به فرجام  می رسد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: برای این که بتوانیم از نظر مدیریت زمان، کاری در حوزه پژوهش ارائه دهیم مجموع اقداماتی شده است یکی راه اندازی مرکز پژوهش درحوزه علمیه خواهران بوده است. در این مرکز از اساتید به نام دعوت شده  تا از طریق تلفن با پژوهشگران در ارتباط باشند.

وی بیان داشت: کار دیگر  این بوده در بحث موضوعات و نگارش، مشاوره محتوا و حتی قبل از ارزیابی سعی شده کمترین مراجعه اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: همچنین در نظام آموزشی سطح ۲ و۳ سعی شده اتفاق بهتری بیفتد و این که ۱۱ واحد مهارت پژوهشی شناسایی و استاد هم موظف شد این مهارتها را به طلاب آموزش دهد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران افزود: تحقیق پایانی طلبه سطح در فرایند جدید آموزشی پژوهشی به رساله علمی تغییر پیدا کرد.

وی همچنین بیان داشت: به دلیل وسعت حوزه های علمیه خواهران و به دلیل عدم تحرک خواهران در عدم دسترسی به منابع، سعی شد اقداماتی در بحث راه اندازی کتابخانه امین به صورت مجازی، راه اندازی ۱۵۰ سامانه منهج، راه اندازی سامانه پژوهش هم انجام بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان این که نشر هاجر سعی دارد رساله های علمی در مورد زن و خانواده را به صورت رایگان انجام دهد، گفت: این کاری بود که از سوی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برای تشویق و ترغیب پژوهشگران صورت گرفته است.

۳۱۳/۴۰

نظر شما