شناسهٔ خبر: 42791903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پیشنهاد مطالعه برای هفته دفاع مقدس؛

روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر

فارس

«روطه» بیان‌کننده یک نمای کلی از فراز و فرودهای جنگ و تاریخچه فداکاری‌های مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس و شامل خاطرات احمدرضا طاوسی از فرماندهان دفاع مقدس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس کتابی برای مطالعه با همین محوریت معرفی می‌شود.

«روطه» بیان‌کننده یک نمای کلی از فراز و فرودهای جنگ و تاریخچه فداکاری‌های مردم در دوران هشت سال دفاع مقدس و شامل خاطرات احمدرضا طاوسی از فرماندهان دفاع مقدس است.

نویسنده این اثر را در ۴۰ قسمت نوشته است، خاطرات متعدد و متنوع از دومین سال جنگ تا آخرین روزهای دوران پرافتخار هشت سال دفاع مقدس از جمله اولین عملیات‌های تهاجمی رزمندگان اسلام و عملیات‌های‌ شاخص و مهم مانند آزادسازی شهرهای بستان و خرمشهر، فتح جزایر مجنون، بندر استراتژیک فاو و سایر حوادث مرتبط با جنگ مانند جمعه خونین مکه و کشتار حجاج بی دفاع کشورمان توسط آل سعود در مرداد ماه سال ۱۳۶۶، فاجعه انسانی در شهر حلبچه، عملیات تهاجمی منافقین در روزهای پایانی جنگ و مقابله نیروهای رزمنده با آن‌ها در عملیات مرصاد را روایت می‌کند.

موضوع اصلی کتاب درباره دفاع مقدس است اما در مقدمه کتاب به خاطرات دوران انقلاب از جمله ساقط نمودن مجسمه شاه، تشییع شهدای انقلاب و سایر حوادث تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شده که برای نسل جوان و نوجوان قابل توجه است.

حضور مستقیم نویسنده خاطرات در تمامی این صحنه‌ها، ذکر دقیق جرئیات عملیات‌ها وحوادث متنوع و گوناگون دفاع مقدس به صورت جامع ، یکجا و از قول یک راوی بدون دخل و تصرف تفاوت این اثر با سایر آثاری است که در زمینه دفاع مقدس نگارش شده است. با توجه به سیر منظم تاریخی خاطرات، این مجموعه می‌تواند ارائه‌گر یک نگاه جامع نسبت به روند عمومی و کلان جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس باشد.

در سرتاسر این کتاب، تلاش نویسنده بر این بوده است تا هنگام بیان خاطرات خود، به هر بهانه‌ای، اسامی تمامی نیروهای رزمنده‌ای که در دفاع مقدس حضور داشته‌اند را نام برده، تا حداقل نامی از این رزمندگان مخلص و گمنام جنگ، در تاریخ کشور و منطقه ثبت و ضبط شود. به همین جهت اسامی بیش از ۵۰۰ نفر از رزمندگان در لابلای خاطرات این کتاب ثبت شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: تا قبل از روشن شدن هوا، عراقی‌ها تصور می‌کردند که نیروهای گردان ما در حد یک تیپ کامل وارد عمل شده‌اند. بنابراین آن‌ها با احتیاط در این منطقه حرکت می‌کردند و عقب نشینی ما و سایر تیپ‌ها و لشکرها نیز به راحتی انجام می‌شد. پس از روشن شدن هوا، عراقی‌ها که از وضعیت منطقه و ظرفیت محدود نیروهای گردان و عقب نشینی ما مطلع شده بودند، با سرعت و جسارت بیشتری به تعقیب نیروهای ما پرداختند. آن ها با خودروهای زرهی و نفرات پیاده خود، ما را دنبال می‌کردند و قصد محاصره و اسیر کردن نیروهای ما را داشتند. در این تعقیب و گریز، فاصله ما با عراقی‌ها کمتر از سیصد، چهارصد متر بود و به راحتی آن‌ها را در پشت سرمان مشاهده می‌کردیم.در آن لحظه که چاره‌ای نداشتم، در حالت دویدن و در جهت مخالف قبله، نماز صبح را بدون وضو و تیمم و رکوع و سجود، قبل از طلوع آفتاب خواندم که نسبت به پذیرش این نماز در پیشگاه حضرت حق، بیش از نمازهای دیگرم امید دارم.

در پشت جلد کتاب هم آمده است: روطه، قسمتی از منطقه عملیاتی تیپ قمر بنی هاشم در عملیات خیبر، در شرق رود دجله و در مجاورت هورالعظیم واقع شده بود. نیروهای گردان ما در جلوی این منطقه و در حدفاصل هورالعظیم و یک کانال انتقال آب، خاکریزکوتاهی با ارتفاع یک متر و عرض ده متر احداث کرده و موضع گرفته بودندو در این منطقه محدود، عراقی ها کاملاً بر سنگرهای ما مسلط بودند و کوچکترین حرکت ما هدف ما تک تیراندازهای عراقی قرار می گرفت. علاوه بر این با تمرکز آتش سنگین و شلیک مداوم گلوله‌های خمپاره عراقی ها، زمین های اطراف ما همچون آبکش، سوراخ سوراخ شده بود.

کتاب «روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر» در قطع رقعی و شمارگان هزار نسخه در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات به نشر در ۵۴۴ صفحه همراه با آلبوم تصاویر و اعلام منتشر شده است.

نظر شما