شناسهٔ خبر: 42791221 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کویتی ها یک صدا علیه "توافق خیانت"

تهران – ایرنا – مقامات و مردم کویت در حالی که برخی کشورهای عربی برای برقراری رابطه علنی با رژیم صهیونیستی مسابقه گذاشته اند, با پایبندی بر آرمان های فلسطین به صراحت اعلام کرده اند که مخالف عادی سازی روابط با صهیونیست ها هستند و ادامه این روند را نمی پذیرند.

صاحب‌خبر -

در مراسمی که به منظور امضای توافق عادی سازی رابطه میان بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی  در کاخ سفید در واشنگتن برگزار شده بود، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا طی سخنانی با استقبال از توافق سازش میان تل آویو با ابوظبی و منامه اعلام کرد که عربستان نیز "در وقت مناسب" روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی خواهد کرد.

ترامپ همچنین در این مراسم مدعی شد، «فکر می‌کنم، ۷ یا ۸ یا ۹» کشور دیگر نیز روابطشان را با اسراییل عادی‌ خواهند کرد؛ در همان زمان ترامپ  مدعی شد که کویت نیز جزو این کشورها عربی است که با اسراییل رابطه خود را عادی خواهد کرد، اما تیر وی به سنگ خورد و کویتی ها اعلام کردند که این اتفاق روی نخواهد داد.

«مرزوق الغانم» رئیس پارلمان کویت در سخنانی با اعلام صریح مخالفت این کشور در خصوص عادی سازی روابط که در عمل پاسخی به ادعاهای ترامپ بود تاکید کرد که این کشور در هیچ سطحی در مراسم امضای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید شرکت نکرد وکویت با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف است.

وی تصریح کرد که موضع ثابت ما در قبال مسأله فلسطین حمایت از این مسأله و مخالفت با عادی سازی روابط است.

معاون وزیر خارجه کویت نیز اعلام کرد که موضع کویت کاملا واضح و روشن است و هیچ اقدامی در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی انجام نخواهیم داد.

همچنین ۴۱ نماینده از مجموع ۵۰ نماینده کویتی قاطعانه اعلام کردند که کشورشان همچنان به مساله فلسطین به عنوان مساله نخست امت اسلامی و عربی پایبند خواهد بود.

نکته جالبی که در این بین وجود دارد این است که فقط محافل رسمی کویت نسبت به برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی مخالفت نکرده اند، بلکه مردم این کشور نیز طی روزهای گذشته بارها مخالفت قاطع خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند.

کویتی‌ها بارها تاکید کرده‌اند که جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را هرگز فراموش نمی‌کنند و از رهبران سیاسی خود به خاطر پایبندی به موضعشان در قبال مساله فلسطین تشکر می‌کنند.

این مواضع قاطع کویتی ها با واکنش "جراد کوشنر" داماد ترامپ و مسئول پرونده سازش میان اعراب و رژیم صهیونیستی مواجهه شد و وی نه فقط از موضع کویت در خودداری از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بلکه از حمایت‌های این کشور از مساله فلسطین نیز انتقاد کرد.

انتقادی که خود گویای شکست پروژه و برنامه ترامپ برای یارگیری در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا می باشد که در ۱۳ آبانماه برگزار خواهد شد.

کویت همواره جزو حامیان اصلی فلسطین به ویژه در محافل بین‌المللی می باشد و مواضع اخیر مقامات و مردم این کشور نیز خود گویای این موضوع است.

موضع رسمی و مردمی کویت در رابطه با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس همسو با دستور «شیخ صباح السالم» امیر فقید کویت درباره جنگ دفاعی علیه رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۲ اتخاذ شده است.

شیخ صباح آن زمان در دستور خود اعلام کرد که کویت از امروز وارد جنگی دفاعی با گروهک‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی خواهد شد.

البته کویت در این بین تنها نبود و رییس جمهور الجزایر نیز اعلام کرد که هرگز توافق عادی سازی عربی با اسرائیل را تبریک نخواهیم گفت.

 "عبدالمجید التبون" با انتقاد شدید از توافق سازش دو کشور عربی بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که کشور الجزائر هرگز بخشی از توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست و نخواهد بود.

هر چند پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) شدیدی از سوی رسانه های غربی – صهیونیستی برای متمایل نشان دادن سران کشورهای عربی برای سازش با رژیم صهیونیستی به راه افتاده، اما در این بین کشورهای زیادی از جمله الجزایر، کویت، لبنان، سوریه، عراق و مغرب علنا اعلام کرده اند که وارد بازی ترامپ نخواهند شد و از آرمان فلسطین دفاع خواهند کرد، موضوعی که مطمئنا برای ترامپ و صهیونیست ها خوشایند نخواهد بود.

نظر شما