شناسهٔ خبر: 42789197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسکو: هرگونه تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هرگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل امروز (دوشنبه) در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» تأکید کرد که هرگونه اقدامات یکجانبه آمریکا برای تحریم ایران غیرقانونی خواهد بود.

نبنزیا با اشاره به ادعاهای اخیر مقام‌های آمریکایی مبنی بر احیای تحریم‌ها علیه ایران گفت که ایالات متحده روند احیای تحریم‌ها علیه ایران که در در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ارائه شده را طی نکرده است و بنابراین هرگونه اقدامات یکجانبه واشنگتن برای تحریم ایران غیرقانونی خواهد بود.

در تاریخ ۲۰ آگوست (۳۰ مردادماه)، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با ارائه درخواستی به رئیس شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند نبوده تا از این طریق «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران فعال سازد.

واشنگتن در حالی چنین شکایتی را مطرح کرده است که اکثریت اعضای شورای امنیت تأکید کرده‌اند که از آنجایی که واشنگتن دو سال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شد، دیگر عضو این توافق هسته‌ای نبوده و حق استناد به مکانیسم ماشه را ندارد.

با اینحال، وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه (۳۰ شهریور ماه) ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، ایران را بزرگترین تهدید برای منطقه غرب آسیا ادعا کرده و گفت: «امروز، آمریکا از بازگشت عملاَ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران، که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند.»

*تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران 5 سال پیش لغو شد؛ بحثی درباره آن باقی نمانده

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در گفت‌وگوی خود با ریانووستی با اشاره به این اقدامات ایالات متحده گفت: «نظام تحریم‌ها علیه ایران پنج سال پیش با تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شد و هم‌اکنون ما نمی‌توانیم درباره هرگونه تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) بحث کنیم».

نبنزیا با یادآوری مخالفت اکثریت اعضای شورای امنیت سازمان ملل از جمله رئیس این شورا با تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران گفت: «شورا به این درک مشترک رسیده است که ایالات متحده با خروج از برجام، تمامی حقوق خود برای استفاده از مکانیسم قطعنامه ۲۲۳۱ (مکانیسم ماشه) را از دست داده است. مهم نیست که چطور شرکای واشنگتن تلاش کرده‌اند در ماههای گذشته عکس این قضیه را اثبات کنند، آمریکا نمی‌تواند به مکانیسم ماشه (اسنپ‌بک) استناد کند».

این دیپلمات روس ادامه داد که احتمالاً ایالات متحده برخلاف نظر اکثریت شورای امنیت و برخلاف قوانین بین‌المللی و عقل سلیم، تلاش خواهد کرد تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند «اما لازم است که به صراحت بیان کنیم: هرگونه اقدامات بیشتر ایالات متحده با تحریم‌های سازمان ملل (علیه ایران) سازگار نخواهد بود و اقدامات یکجانبه غیرقانونی جدید (آمریکا) علیه ایران با هدف مانع‌تراشی در مسیر ایران صورت می‌گیرد».

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، روز گذشته (یکشنبه ۳۰ شهریور ماه)، نمایندگان چین و روسیه در سازمان ملل طی نامه‌ای به شورای امنیت، اقدام آمریکا در بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را غیرقانونی توصیف کردند و تأکید کردند که معافیت ایران از تحریم‌های سازمان ملل همچنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

 

نظر شما