شناسهٔ خبر: 42789148 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زمینه سازی مقام سابق عربستان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

تهران - ایرنا - رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان که مقامات کشورش برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی لحظه شماری می کنند، سازش با صهیونیست ها را حق حاکمیتی بیان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در گفت وگو با شبکه "اسکای نیوز" وابسته به امارات، امضای پیمان صلح را ناشی از اصل حاکمیت دانست و گفت حق حاکمیت امارات و بحرین است که روابط خود را با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) عادی کنند. 

این شاهزاده عربستانی در حالی از حق حاکمیت کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن می‌گوید که مردم امارات و بحرین از ابتدای علنی شدن طرح عادی‌سازی روابط کشورشان با رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها آمده اند و با برگزاری تظاهرات گسترده، مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس اعلام کردند.   

وی در عین حال در سخنانی دوگانه افزود: اسراییل (رژیم صهیونیستی) باید به ابتکارات صلح عربی پاسخ دهد و الحاق سرزمین‌های کرانه باختری را برای فراهم کردن زمینه بازگشت به مذاکرات با فلسطینی‌ها متوقف کند. 

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان، انجام اصلاحات در بین فلسطینی‌ها را مبنای حل مساله فلسطین دانست و اضافه کرد: امیدواریم که به صلحی جامع و عادلانه برسیم و ابتکار عمل صلح عربی راهی برای انجام این کار است. 

وی درباره اینکه اکنون باید مقابل " اسرائیل " چه کاری انجام داد، اظهار داشت: مناسب است از آن بخواهیم تا به ابتکارات صلح که از ابتدای سال ۲۰۰۲ توسط اعراب ارائه شده و تا امروز این طرح را نپذیرفته و به جای توافق به استعمار در فلسطین ادامه داده است، جواب دهد. 

ترکی الفیصل با بیان ادعاهای تکراری از قطر، ایران و ترکیه به عنوان "سه گانه مخرب" نام برد و افزود: دوحه و آنکارا با رژیم اسرائیل رابطه دارند. 

وی تلاش مصاحبه کنندگان در این گفت و گوی آزاد را برای کشاندن وی برای حمله به رهبری فلسطین را بی‌نتیجه گذاشت و افزود: خدا به آن‌ها (رهبران فلسطینی) کمک کند و آن‌ها باید خانه خراب خود را بازسازی کنند و حماس و فتح به توافق برسند. 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه گذشته به وقت محلی آمریکا در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا عربستان نیز همچون امارات و بحرین روابطش را با رژیم صهیونیستی عادی خواهد کرد؟ گفت: با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی صحبت کرده و این مساله «در زمان مناسب» انجام خواهد شد.

در همین حال رسانه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد که سران آل سعود بر سر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دچار اختلاف شده‌اند.

بر اساس گزارش این نشریه، پادشاه عربستان حامی دیرینه تحریم رژیم صهیونیستی از سوی اعراب و پشتیبان مطالبه فلسطینی ها در مورد تشکیل کشور مستقل فلسطین است اما ولیعهد وی آرزو دارد زودتر در زمینه آنچه ملحق شدن به اسرائیل در برابر ایران می نگرد، امکان مانور دهی داشته باشد.

امضای قرارداد سازش رژیم صهیونیستی با رژیم های بحرین و امارات سه شنبه گذشته ( 25 شهریور مصادف با 15 سپتامبر ) با حضور دونالد ترامپ در واشنگتن انجام شد.

ناظران منطقه می گویند سازش میان کشورهای عرب منطقه و رژیم صهیونیستی تحت فشار دونالد ترامپ انجام شده است که تلاش دارد از این موضوع به عنوان برگ برنده خود در انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) آمریکا استفاده کند.

این ناظران معتقدند که در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات آمریکا ، عربستان به عنوان آخرین قطعه پازل تبلیغاتی ترامپ به کشورهای سازشگر می پیوندد.

نظر شما