شناسهٔ خبر: 42788722 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روابط دو قاره سیاه و سبز؛ محور نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

لندن – ایرنا – مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در آستانه برگزاری نشست وزرای امور خارجه اتحادیه در بروکسل، از بررسی روابط با اتحادیه آفریقا به عنوان محورهای اصلی جلسه امروز یاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «جوسپ بورل» در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد که اوضاع در بلاروس در حال وخیم شدن است و همه شاهد این وضعیت از طریق تلویزیون هستند. وی افزود که در جلسه امروز درباره نحوه حمایت از مردم بلاروس و بازنگری روابط با دولت این کشور رایزنی خواهد شد.

در رابطه با لیبی هم وی به آتش‌بس به‌وجود آمده اشاره و عنوان کرد که خوش‌بینی محتاطانه‌ای را مشاهده می‌کند.

تصمیم گیری درباره فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آینده روابط با اتحادیه آفریقا نیز از دیگر موضوعاتی است که بورل در آستانه برگزاری نشست امروز به آن اشاره کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۷ شهریور گذشته در پایان نشست غیر رسمی وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا از تکمیل فهرستی خبر داد که بر اساس آن، مقامات ارشد بلاروس به دلیل تقلب در انتخابات ریاست جمهوری بزودی تحریم خواهند شد.

وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا نتیجه انتخابات بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد و اقدامات دولت این کشور را غیر قابل قبول تلقی می‌کند.  

بورل با اشاره به اتفاق‌نظر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا درباره تحریم مقصران تقلب در انتخابات بلاروس در نشست قبلی، افزود: شخصیت‌های مد نظر، در عالی‌ترین سطح سیاسی این کشور قرار دارند.

انتخابات بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و پس از رای گیری، اعلام شد الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.

روسیه از این انتخابات حمایت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که در صورت بی ثبات شدن اوضاع بلاروس، مسکو به حکومت بلاروس به عنوان همپیمان خود کمک خواهد کرد.

نظر شما