شناسهٔ خبر: 42787091 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آغاز بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی

مدیرکل هنرهای نمایشی روز گذشته با حضور در تئاتر مستقل تهران، تماشاخانه نوفل لوشاتو، پردیس تئاتر شهرزاد و تماشاخانه مهرگان ضمن بازدید، با مدیران این تئاترهای خصوصی گفت‌وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با همراهی رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی و محسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی به ۴ تماشاخانه خصوصی رفت و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این مجموعه‌ها قرار گرفت.

قادر آشنا در این بازدید ۳ ساعته ضمن دیدار از ظرفیت‌های موجود در این ۴ تماشاخانه خصوصی با مدیران آن‌ها گفت‌وگو و بر حمایت از تئاترهای خصوصی تاکید کرد. مدیرکل هنرهای نمایشی از فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی در شرایط شیوع ویروس کرونا تشکر کرد و گفت: تلاش شما برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر بسیار ارزشمند است. بنده هم به صورت مستمر پیگیر طرح‌های حمایتی از گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی هستم و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنم.

آشنا، ظرفیت تئاترهای خصوصی را یک فرصت برای فضای فرهنگ و هنر کشور برشمرد و ادامه داد: وجود این ۴ تماشاخانه در کنار مجموعه‌های دولتی هویت ویژه‌ای به این منطقه از شهر داده و اثرگذاری این موضوع در آینده بیشتر به چشم می‌آید.

 

در این دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی در جریان مشکلات این تماشاخانه‌ها قرار گرفت و تأکید کرد بنا بر بضاعت و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از جریان تئاتر خصوصی کشور حمایت خواهد کرد.

طبق برنامه‌ریزی روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، بازدید مدیرکل هنرهای نمایشی از تماشاخانه‌های خصوصی در روزهای آینده و به تناوب ادامه خواهد داشت.

 

*«کلوچه های خدا» فیلم تئاتر شد

نمایش «کلوچه‌های خدا» به کارگردانی آرش شریف‌زاده عنوان یکی از فیلم تئاترهای کانون است که ویژه مخاطبان کودک بر روی پایگاه مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفته است. طرح نمایش‌نما (اکران فیلم‌ نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از مرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شده است در هفته سوم اکران خود، نمایش «کلوچه‌های خدا» را برای مخاطبان خردسال و کودک بر روی سامانه قرار داد.

بر اساس این خبر، اداره‌کل امور سینمایی و تئاتر کانون با شیوع بیماری کرونا و محروم شدن کودکان و نوجوانان از تماشای تئاتر و استفاده از فضاهای فرهنگی، تصمیم گرفت که فیلم آثار و تولیدات سه دهه‌ی گذشته خود را در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی پایگاه اینترنتی کانون به نشانی  th.kpf.ir در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد.

نمایش «کلوچه‌های خدا» درباره بچه خرسی است که وقتی از خواب زمستانی بیدار می‌شود، با دیدن سرسبزی و زیبایی‌های دنیا تصمیم می‌گیرد از خدا تشکر کند. اما راه مناسب این کار را نمی‌داند، تا این‌که کلاغی پیشنهاد عجیبی به او می‌دهد و... و.
این نمایش، اولین دور اجرای خود را در بهار سال ۱۳۹۵ در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون آغاز کرد و با حدود ۹۰ اجرا، با استقبال بیش از ۹هزار نفر از مخاطبان کودک و نوجوان مواجه شد. سپس در سال ۱۳۹۷ دوباره به صحنه بازگشت و مورد استقبال درخشان حدود ۱۰هزار مخاطب قرار گرفت.

بر همین اساس، این نمایش در بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز به‌عنوان نمایش برگزیده انتخاب و جوایز زیادی از جمله رتبه برتر نویسندگی و کارگردانی، رتبه اول بازیگری زن و مرد، رتبه برتر موسیقی را از آن خود کرد. نمایش «کلوچه‌های خدا» برگرفته از یکی از کتاب‌های منتشر شده کانون به همین نام نوشته کلر ژوبرت است که آرش شریف‌زاده آن را بازنویسی و به‌عنوان کارگردان بر روی صحنه برد.

به گفته این کارگردان، «کلوچه‌های خدا» آن‌زمان به چند استان مازندران، کرمان و یزد سفر کرد تا کودکان دیگر مناطق کشور هم این نمایش را ببینند. در سفر به استان یزد، به دلیل استقبال خوب مخاطبان، نمایش با بازیگران بومی یزد بازتولید شد و به مدت یک‌ماه در شهرستان‌های این استان به اجرا گذاشته شد.

انتهای پیام/

نظر شما