شناسهٔ خبر: 42786786 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدارس تعطیل و اداره‌ها ۵۰ درصد شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خواستار تعطیلی نماز جمعه و جماعت و مدارس، حضور کارکنان به شکل ۵۰ درصد یا یک‌سوم در محل کار و لغو مراسم‌ و نمایشگاه هفته دفاع مقدس برای جلوگیری از شدت شیوع کرونا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر رشید حیدری‌مقدم گفت: استان همدان به علت قرار گرفتن در پیک سوم شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد. همدان تا پنجشنبه گذشته تنها استانی بود که از ابتدای کرونا تاکنون وضعیت قرمز را تجربه نکرده بود اما امروز ۶ شهرستان اسدآباد، تویسرکان، رزن، درگزین، فامنین و ملایر در وضعیت قرمز، کبودرآهنگ و نهاوند نارنجی و شهرستان همدان زرد قرار دارند. همچنین شهرستان بهار پس از ۲ ماه وضعیت قرمز امروز در وضعیت سفید است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان سه عامل شیوع کرونا و مواجهه با پیک سوم را برگزاری مراسم‌ محرم و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی دست‌کم ۲۵ درصد عزاداران، مسافرت و چرخش جمعیتی زیاد در کشور و بازگشایی مدارس بیان کرد. نیمه شهریور زمان مناسبی برای بازگشایی مدارس نبود، بازگشایی مدارس در مقطعی که هنوز واکسن آنفلوانزا به دستمان نرسیده، قرار داشتن معلمان و دانش‌آموزان در مرحله ریسک، وادار کردن دانش آموزان به فعالیت آموزشی، نگرانی علوم پزشکی نسبت به شیوع کرونا را افزایش داد.

او طغیان ویروس کرونا را از دیگر نگرانی‌های علوم پزشکی دانست و گفت: ۲۲ مورد طغیان در شهرستان همدان، ۲ مورد بهار، چهار مورد رزن، ۲ مورد فامنین، ۲ مورد تویسرکان، سه مورد کبودرآهنگ، ۲ مورد ملایر و ۲ مورد نهاوند در چند روز گذشته مدیریت شد. با بررسی علل ابتلا به کرونا مشخص شد شرکت در مراسم، مهمانی‌ها، عزاداری‌ها، دورهمی‌ها و نذری‌ها عامل ۶۰ درصد ابتلا و تماس‌های خانوادگی و عیادت از بیمار ۳۶ درصد بوده است. تعدادی از دانش‌آموزان ماسک‌های خود را با یکدیگر تعویض یا ۱۰ تا ۱۵ روز از یک ماسک استفاده می‌کنند.

دکتر حیدری‌مقدم تعطیلی آیین عبادی سیاسی نماز جمعه و جماعت در سطح استان، تعطیلی مدارس به مدت سه هفته متوالی، حضور کارکنان به‌صورت ۵۰ درصد یا یک‌سوم در محل کار، لغو مراسم‌ و نمایشگاه هفته دفاع مقدس، حساس سازی صداوسیما برای استفاده از ماسک، حضور نیافتن زنان باردار و کارکنان با بیماری زمینه‌ای در محل کار را ازجمله انتظارهای علوم پزشکی برای عبور از پیک سوم کرونا برشمرد.

نظر شما