شناسهٔ خبر: 42786306 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیشکسوتانی که در 40 سالگی رشادت‌ها دوباره دور هم جمع شدند

مراسم چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور تعدادی از خانواده شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس و جمعی از مسؤولان لشکری و استانی اصفهان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، صبح امروز آیین تجلیل و تکریم از پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اصفهان برگزار و موزه دفاع مقدس استان اصفهان نیز با حضور استاندار اصفهان و جمعی از مسؤولان استانی، افتتاح شد.

با افتتاح این نمایشگاه، خانواده شهدا، ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس از غرفه‌های آن که در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دارد، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازدید کرده و پای صحبت‌های راویان غرفه‌ها نشستند.

در این نمایشگاه علاوه بر حضور تجهیزات نظامی، تصاویر، کتب و ماکت‌هایی از زمان دفاع مقدس، از تندیسی از شهید سردار قاسم سلیمانی نیز رونمایی شد و پس از آن پیشکسوتان دفاع مقدس برای حضور در مراسم تجلیل و تکریم و دیدار ویدیویی با رهبر معظم انقلاب به فضای باز خارج از نمایشگاه رفتند.

 

سردار مجتبی شیروانیان در این مراسم با اشاره به چهل ساله شدن دفاع مقدس، اظهار داشت: دشمن بعثی ۴۰ سال پیش در چنین روزی به کشور اسلامی ما حمله کرد، به همین مناسبت برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که به دلیل شرایط ویژه بیماری کرونا برنامه‌های سال‌های گذشته در این مراسم تجمیع شده است و در فضای باز برگزار می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان ادامه داد: ۴۰ سال پیش در چنین روزی تجاوز علیه ملتی که تازه انقلاب کرده بود و شروع به تثبیت پایه‌های نظام کرده بود، آغاز شد، ملتی که آمادگی برای چنین جنگی را نداشت.

وی افزود: اما وقتی که این تجاوز شروع شد در اولین ساعات این حرکت امام خمینی(ره) صحبتی کردند که آرامشی به ملت داد و مردم و نیروهای مسلح به تدبیر برای مقابله با دشمن مشغول شدند.

شیروانیان تصریح کرد: دشمنان بر اساس شرایط نیروهای مسلح کشور و عدم آمادگی ملت، برآورد می‌کردند که یک هفته‌ای کشور را اشغال می‌کنند، اما به لطف الهی در کمترین فرصت مردم ما آماده شدند و فرزندان خود را راهی جبهه کردند و ثابت شد که برآوردهای دشمن اشتباه است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: دفاع مقدس ما برگرفته از قیام امام حسین(ع) بود و به دلیل همین الگو مردم ما به سرعت نیروهای خود را سازمان‌دهی کردند و پس از برکناری بنی‌صدر بود که عملیات‌ها یکی یکی شروع شد.

وی ادامه داد: پس از  ۵۰۰ روز اشغال که خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس آزاد شد، شروع به تنبیه دشمن کردیم و در زمان قبول قطعنامه ما حتی یک سانتی‌متر از خاک کشور را هم به دشمن نداده بودیم.

شیروانیان عنوان کرد: در سال‌هایی که ما به دنبال یک سیم خاردار ساده بودیم، دانشگاه دفاع مقدس نتیجه‌ای داد که فرزندان کشور به ساخت ماهواره برسند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان گفت: مردم در هشت سال دفاع مقدس و پس از انقلاب در دفاع از امنیت، دفاع از سلامت و حرم نقش خود را به خوبی ایفا کردند و اکنون هر کدام از ما به ویژه مسؤولانی که امکانات در اختیار دارند، در هر جایگاهی که هستیم باید ارزش‌های دفاع مقدس را حفظ و زنده نگه داریم.

وی با بیان اینکه ما مخالف نشاط و ورزش نیستیم، افزود: اما باید برای کسانی که این امنیت را فراهم کردند نیز حقی قائل باشیم، در همان اندازه که حمایت مالی و معنوی از فوتبال، ورزش و ... می‌شود باید برای مسائل فرهنگی نیز امکانات اختصاص دهیم تا شرمنده شهدا نباشیم.

شیروانیان خاطرنشان کرد: بسیاری از برنامه‌های چهل سالگی دفاع مقدس، به صورت مجازی در حال برگزاری است و سعی شده که پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات رعایت شود، هرساله اولین برنامه برگزاری رژه‌ نیروهای مسلح بود که امسال برگزاری آن لغو شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان بیان داشت: نمایشگاه دفاع مقدس نیز در این مراسم افتتاح شد که در این نمایشگاه در خدمت جمعی از دستگاه‌های کشوری و لشکری در غرفه‌ها هستیم، برنامه‌های جانبی نیز در نمایشگاه برگزار خواهد شد و دستورالعمل‌های بهداشتی در بازدید از این نمایشگاه رعایت خواهد شد.

وی با بیان اینکه تأسیس موزه دفاع مقدس اصفهان، از گله‌های پیشکسوتان دفاع مقدس بود، افزود: پیشکسوتان اعتقاد دارند در اصفهانی که بیشترین نیرو را در دفاع مقدس داشت، باید زودتر از این‌ها این موزه افتتاح می‌شد که نهایتا پس از ۳۲ سال از پایان جنگ تحمیلی این موزه افتتاح شد، البته هنوز هم کارهای بسیار باقی مانده و امید است که به زودی بخش‌های دیگر آن هم اجرایی شود.

 

پس از آن عباس رضایی با گرامیداشت چهلمین سال‌روز آغاز دفاع مقدس اظهار داشت: من نمی‌توانم در جمع رزمندگان، خانواده‌های شهدا فرماندهان در شهری که بیش از ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است از دفاع مقدس به خوبی صحبت کنم.

استاندار اصفهان ادامه داد: اما نکته مهم این است که ما امروز چه رسالت و وظیفه‌ای داریم و باید چه اقداماتی انجام دهیم که در مقابل شهدا، خانواده شهدا و رزمندگان دفاع مقدس شرمنده نباشیم.

وی بیان داشت: لازم است که ارزش‌های دفاع مقدس را هر روز برای خود دوره کنیم، رسالت ما این است که در جمع جوانان و در میان کسانی که آشنایی با ارزش‌های دفاع مقدس ندارند، این ارزش‌ها بیان شود؛ امکان تحلیل آن روحیه الهی رزمندگان آن روزها وجود ندارد و لازم است که نسل جوان را با آن‌ها آشنا کرد.

رضایی عنوان کرد: امروز هم به نوع دیگر برای رویارویی با نظام سلطه جنگ داریم، تا زمانی که ما در نظام الهی هستیم و عزم و اراده داریم که از نظام الهی دفاع کنیم، نظام سلطه بیکار نمی‌نشیند پس باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: دیروز در جنگ و رژه مسؤولیت داشتیم و امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم، که باید وظیفه خود را مانند آن روزها به خوبی ایفا کنیم.

 

در این مراسم که با حضور تعدادی از خانواده شهدا و پیشکسوتان دفاع مقدس برگزار شد از تعدادی محصول فرهنگی از جمله هشت عنوان کتاب صوتی ویژه دفاع مقدس و تابلو مسیر ظهور اثر استاد رضا بدرالسماء با حضور استاندار اصفهان، رئیس دادگستری اصفهان و جمعی مسؤولان لشکری و استانی رونمایی و از جمعی از پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل شد.

به گزارش فارس، پس از برگزاری آیین تجلیل و تکریم، خانواده شهدا،‌ ایثارگران و پیشکسوتان دفاع مقدس اصفهانی همزمان با پیشکسوتان دفاع مقدس سراسر کشور، گوش‌سپار بیانات مقام معظم رهبری از طریق ارتباط ویدیویی، شدند.

«پیغام فتح، ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس را در صفحه اول فارس مشاهده کنید.»

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/ص۲۰/

نظر شما