شناسهٔ خبر: 42785572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طالبان: ادعای مخالفت ما با مذهب جعفری نادرست است

عضو تیم مذاکره کننده طالبان و سخنگوی سابق دفتر سیاسی این گروه گزارش‌ برخی رسانه‌ها مبنی بر مخالفت طالبان با مذهب جعفری را رد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سهیل شاهین» عضو تیم مذاکره کننده طالبان گفت که ادعاها مبنی بر اینکه مذهب حنفی باید تنها مذهب رسمی افغانستان باشد و طالبان مخالف مذهب جعفری است، صحت ندارد.

پیش از این برخی منابع خبری گفته بودند که مسائل مربوط به حقوق بشر، ارزشی و مذهبی ازاختلافات عمده بین تیم مذاکره دولت افغانستان و طالبان است و این گروه تنها به رسمی بودن مذهب حنفی در افغانستان تاکید دارد.

«محمد محقق» رهبر حزب وحدت اسلامی روز جمعه بدون اشاره به دستورکار مذاکرات بین‌الافغانی در مراسمی در کابل تاکید کرد که مردم افغانستان به جایگاهی رسیده‌اند که هویت‌های قومی، زبانی و مذهبی همدگیر را پذیرفته‌اند و مذاکرات صلح نباید حساب این موضوعات را از سر شروع کند.

وی همچنین تصریح کرد: اگر اسلام را دینی می‌دانیم که باید روزی دین واحد جهان باشد، نباید بقیه مسلمانان را نفی کنیم، ما همدیگر را قبول کرده‌ایم، اقوام، زبان‌ها، مذاهب، همه در قانون اساسی افغانستان همدیگر را پذیرفتیم، نباید حساب را از سر گیریم.

شاهین اما در این باره به «جمهور» گفت که اختلاف این گروه با مذهب جعفری «افواهات» است.

پیش از این نیز «مولوی عبدالسلام حنفی» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر  گفته بود که این گروه با شیعیان مشکلی ندارد و  بسیاری از مردم اهل تشیع و اقوام هزاره در مناطق تحت کنترل طالبان بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند و طالبان برای آنها مشکلی ایجاد نکرده است.

انتهای پیام/.

نظر شما