شناسهٔ خبر: 42785422 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آمریکا وارد جنگ با ایران می‌شود؟ / رفیقدوست: این دیوانگی را نمی‌کند / یک نماینده مجلس: دولت بعد کابینه جنگ می‌خواهد/ جمالی نوبندگانی: آمادگی راهزنی‌های دریایی آمریکا هستیم

آمریکا وارد جنگ با ایران می‌شود؟ این سوالی است که بعد از شکست اخیر آمریکا در اعمال فشار بر ایران جدی‌تر از قبل مطرح است.

صاحب‌خبر -

گروه سیاست سایت فردا: بعد از شکست آمریکا در همراه کردن اعضای شورای امنیت و طرف‌ها برجامی و ناکامی این کشور در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و افزایش فشار بر ایران، همه به اقدام بعدی ترامپ فکر می‌‎کنند. دلیلش نیز روشن است. دشمنی آمریکایی‌ها که تمامی ندارد و انتظار نمی‌رود به این سادگی‌ها دست از سر ایران بردارند. بر این اساس احتمال می‌رود که در پس این شکست نقشه‌دیگری داشته باشند. نقشه‌ای که به یک برگ برنده برای ترامپ در انتخابات آتی تبدیل شده و او را در کاخ سفید ماندنی کرد.
ورود آمریکا به فاز درگیری نظامی و جنگ با ایران نیز یکی از گمانه‌هایی است که در همین رابطه مطرح شده است. بر همین اساس شاهدیم که مقامات بلندپایه نظامی کشورمان چطور دست به اقدامات پیشگیرانه زده و هشدار‌های لازم را به طرف آمریکایی داده‌اند. هشدار شدیداللحن سردار سلامی فرمانده کل سپاه در روز شنبه شاهد این مدعا است.
او شامگاه شنبه نیز در برنامه نگاه یک سیما گفت: «امریکایی‌ها دیوانه نیستند که خود را در معرض یک نیروی مسلح قدرتمند قرار دهند، وقتی عین الاسد را زدیم بر مبنای این فرض زدیم که امریکایی‌ها واکنش نشان می‌دهند و برای ادامه کار صد‌ها موشک آماده کرده بودیم. موشک بخش کوچکی از قدرت دفاعی ماست، اگر این شیر آرمیده به حرکت درآید هیچ قدرتی یارای ایستادگی در برابر آن را نخواهد داشت. این‌ها لفاظی نیست و من از جنگ روانی متنفرم، از اغراق‌های بی مورد متنفرم، من فردا باید در این جنگ پاسخگو باشم، اعلام می‌کنم ما هیچ نگرانی از هیچ جنگی نداریم. توان انهدام و تعقیب دشمن را داریم».
اغلب کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل بین‌المللی با اشاره به در پیش بودن انتخابات آمریکا و ریسکی بودن جنگ، همچنین با اشاره به توان نظامی ایران و قدرت ما در مقابله با آمریکا نسبت به اینکه ترامپ اشتباه محاسباتی نکرده و وارد این وادی نشود، امیدوارند. با این حال این گزینه همچنان روی این میز است. شاهد این مدعا نیز تمرکز روزنامه‌های اصولگرا بر این مساله. مثلا روزنامه «کیهان» به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس گزارش مفصلی نوشته و سیر افزایش توانمندی‌های نظامی ایران را مرور کرد و در گزارشی با عنوان «آن روز مانع واردات سیم خاردار بودند، امروز نگرانند موشک صادر کنیم» نوشت: «اقتدار موشکی جمهوری اسلامی ایران که مقامات و مسئولان کشورمان بار‌ها به آن اشاره کرده و ابعاد مختلف پیشرفت‌های نظامی را در رزمایش‌های مختلفی به نمایش گذاشته‌اند به معنای واقعی کلمه خار چشم دشمنان شده است.»
فقط این نیست، مالک شریعتی نیاسر نماینده مجلس یازدهم نیز با تاکید بر اینکه «دولت ۱۴۰۰ ‎کابینه جنگ می‌خواهد» در صفحه توییتر خود، پالس دیگری در این باب داده است.
محسن رفقیدوست، وزیر سپاه دوران دفاع مقدس، اما در گفت‌وگویی با «خبرآنلاین» درباره احتمال درگیری بین ایران و آمریکا معتقد است: دشمن می‌داند اگر جنگی را شروع کند در این جنگ بازنده است و با اولین موشک و گلوله که به خاک ما برسد قبل از اینکه بتواند به خودش تکان بدهد تمام منافعش در منطقه از بین خواهد رفت و قطعا این دیوانگی را نخواهد کرد.
جمالی نوبندگانی، کارشناس مسائل بین‌المللی نیز دیروز در پاسخ به این پرسش «فردا» که در این شرایط اقدام بعدی ترامپ چیست؟ گفته بود: «روسای جمهوی که در آستانه ورود به دور دوم احتمال پیروزی خود را اندک می‌بینند ممکن است که دست به اقداماتی بزنند تا در نظر مردم قهرمان جلوه کنند. بر این اساس آمادگی داریم که آمریکا دست به یک سری راهزنی دریایی و اقداماتی مثل این بزند. مقامات نظامی ایران هم هشدار‌های لازم را در این باره داده‌اند».

نظر شما