شناسهٔ خبر: 42784627 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ورزش و جوانان | لینک خبر

فعالیت گسترده هیئت ورزشهای همگانی استان یزد در پویش آماده باش

رئیس هیات ورزش های همگانی استان یزد گفت: همگانی کردن ورزش در دوران و شیوع بیماری کرونا هم تعطیل نشده و با فعالیت گسترده در پویش آماده باش این مهم با جدیت پیگیری می شود.

صاحب‌خبر -

ورزش های همگانی استان یزد، سال 98 را با دستی پر به پایان رساند بطوریکه ورزش همگانی یزد توانست در ارزیابی عملکرد، رتبه دوم را با درجه عملکردی عالی میان استان های کشور و رتبه نخست را در منطقه خود بدست آورد. این موفقیت زمانی اهمیت بیشتری می یابد که بدانیم ورزش های همگانی استان در سال 92 در رتبه 24 کشوری بوده است. دستاوردهای ورزش همگانی استان در سالهای اخیر بهانه ای شد تا رئیس این هیات نشستی با خبرنگاران برگزار کند تا از رسانه های جمعی استان بخواهد نقشی فعالتر در فرهنگسازی ورزش و جلب حمایت سایر نهادها داشته باشند.

امیرعظیم صحت مند در نشستی خبری با تاکید بر اینکه تلاش می کند گزارشی مستند از اقدامات هیات ورزش های همگانی استان ارائه دهد، بیان داشت: بیش از 80 کمیته تخصصی ورزشی در هیات ورزش های همگانی استان فعالیت دارند که گواه گستردگی و حجم بالای فعالیت در این نهاد است، موضوعی که در سایر هیات های ورزشی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از ورزش کارمندان تا بادبادک باری، یوگا، ایروبیک، آماده جسمانی و ... طیف وسیعی از انواع ورزش و سرگرمی وجود دارد که در هیات ورزش های همگانی استان به آن پرداخته می شود، گفت: هرکدام از کمیته های ورزشی این هیات یک رئیس، نائب رئیس و دبیر دارد و بیش از 250 مسئول در قالب هیات ورزش های همگانی فعالیت می کنند. تلاش شده تمامی مسئولان کمیته های ورزشی هیات افرادی متخصص و کاربلد در رشته خود باشند تا بیشترین بازدهی را در کنار صداقت و اخلاق کاری داشته باشیم.

صحت مند یکی از مهمترین دلایل موفقیت هیات ورزش همگانی در انجام ماموریت ها را ایجاد روحیه تعامل و همدلی دانست و افزود: در این راستا تلاش کردیم با همه ارگان ها و نهادها ارتباط برقرار کنیم تا همه اقشار جامعه بتوانند از خدمات ورزش همگانی برخوردار شوند که برای رسیدن به این منظور حتی در زندان یزد هم مربی ورزشی در بخش آقایان و خانم ها قرار داده ایم. همچنین در تمامی هیات های ورزشی استان کمیته ورزش همگانی را فعال ساخته ایم تا مردم را با انواع رشته های ورزشی همراه سازیم.

رئیس هیات ورزش های همگانی استان یزد با اشاره به فعالسازی کمیته های کودکان، بزرگسالان و پیشکسوتان جهت پرداختن تخصصی و متناسب با سن اقشار مختلف جامعه به ورزش، اظهار داشت: کاربرد ورزش همگانی در ورزش قهرمانی نیز یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در هیات ورزش های همگانی استان بوده است. بطورمثال تلاش کرده ایم ورزش یوگا را در پرورش قهرمانان ورزشی بکار گیریم.

صحت مند برگزاری پیاده روی خانوادگی در مناسبت های مختلف و کویرنوردی را از دیگر برنامه های هیات ورزش های همگانی استان نام برد که بصورت مستمر در سال برگزار می شده است. وی در تشریح برنامه های ابتکاری هیات در ترویج ورزش اظهار داشت: طرح «تعویض قلیان با هدایای ورزشی» یکی از طرح های ابداعی هیات ورزش های همگانی یزد بود که در کشور نیز بازتاب گسترده ای داشت و خوشبختانه با استقبال نسبتا مطلوبی نیز روبرو شد و قریب به 400 قلیان دریافت کردیم.

رئیس هیات ورزش های همگانی استان یزد از تداوم اجرای این طرح و همراهی با شرکت کنندگان در آن خبر داد و گفت: کسانی که در این طرح شرکت کرده اند در آینده ای نزدیک با آنها تماس گرفته می شود تا در کارگاه های آموزشی و تورهای ورزشی-گردشگری شرکت داده شوند تا انگیزه ای برای ادامه ترک قلیان داشته باشند.

وی یکی دیگر از طرح های ابتکاری هیات را «باشگاه های حامیان دیابت» دانست و اظهار داشت: در تفاهم نامه ای میان هیات ورزش های همگانی استان با مرکز دیابت یزد، از افراد و باشگاه هایی که علاقمند به آموزش ورزش های پیش دیابتی و دیابتی بودند دعوت شد تا با هماهنگی پزشکان متخصص، بیماران دیابتی به هیات معرفی شده و در ادامه به صورت رایگان به مراکز ورزشی منتخب رفته تا از طریق ورزش های مخصوص و تغذیه مناسب، قند خون آنها پایش و کاهش یابد.

صحت مند در تشریح دیگر فعالیتهای شاخص و خلاقانه هیات ورزش های همگانی استان که اغلب برای اولین بار در کشور اجرا شده، گفت: عمده فعالیت های شاخص و ابتکاری هیات مواردی همچون «برگزاری جشنواره عکس همگانی»، « برگزاری لیگ همگانی و اجرا در مکان عمومی از جمله مرکز تجاری»، « اجرای طرح همیار ورزش همگانی به صورت گروهی در مدارس استان»، « برگزاری مسابقات هیجانی هفت رنگ برای کودکان»، « برگزاری همایشهای پیاده‌روی خانوادگی محله محور»، « برگزاری جشنواره‌های ورزشی با حضور رشته‌های مختلف»، « مشارکت فعال در فعالیت‌های اجتماعی مانند رویدادهای گردشگری و ...»، « توجه ویژه به ورزش سالمندان و معلولان»، « انتشار مستمر برنامه های رادیو همگانی در فضای مجازی»، «اجرای طرح پایش سلامت کارمندان شهرداری یزد» و «اهدای هدایای ورزشی به زوج های جوان» می باشد.

رئیس هیات ورزش های همگانی استان یزد یکی از نکات مهم طرح «همایشهای پیاده‌روی خانوادگی محله محور» را حضور مسئولان در هربرنامه دانست و گفت: تلاش کردیم در هر همایش پیاده روی محله ای، یکی از مسئولان شهر حضور داشته باشند تا مردم از نزدیک و رودرو مشکلات و خواسته ها و نظرات خود را در جوی صمیمی با آنها درمیان گذارند.

صحت مند شیوع کرونا را عاملی برای محدود شدن فعالیت های دسته جمعی حضوری همچون همایش های پیاده روی دانست و گفت: کرونا نتوانست مانعی بر سر راه فعالیت های هیات ورزش های همگانی استان باشد چرا که تلاش کردیم با بهره گیری از فضای مجازی خانواده ها را ترغیب به ورزش در خانه کنیم تا ضمن رعایت دستورات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، سلامتی عمومی نیز تداوم داشته باشد و در قرنطینه مردم شرایط افزایش تحرک جسمی و نشاط روحی را داشته باشند.

برنامه های ویژه هیات ورزش همگانی استان در دوران کرونا
رئیس هیات ورزش های همگانی استان یزد در تشریح برنامه های ویژه این نهاد پس از شیوع کرونا تاکنون اظهار داشت: با دید نو و مثبت تیم جدید فدراسیون ورزشهای همگانی کشور برنامه های خوبی ابلاغ شده است، برنامه هایی همچون «اجرای جشنواره و مسابقات در فضای مجازی در اسفند 1398 و فروردین 1399»، « اجرای پویش نذر ورزشی در جهت پاکسازی طبیعت از زباله های بهداشتی و پلاستیکی به مناسبت ماه محرم و صفر»، «معرفی یزد به عنوان نامزد اولین شهر فعال ایران در قالب تفاهم نامه ای مابین فدراسیون ورزشهای همگانی ایران و شهرداری یزد که در طول ماه های آینده باید در یزد شرایطی فراهم شود تا امکانات بیشتر ورزشی برای افزایش تحرک بدنی شهروندان اختصاص یابد و محورهای پیاده روی، دوچرخه سواری و فضاهای ورزشی افزایش یابد»، « اجرای برنامه کمکهای مومنانه با اهدای بسته های کمک معیشتی و بهداشتی به محرومان»، «آوای ورزش در همسایگی با حضور مربیان ورزش های همگانی در محلات و مجتمع های آپارتمانی» و «اجرای کمپین میز کار، میز ورزش به منظور ترغیب کارمندان به ورزش روزانه در محل کار» از برنامه های ویژه هیات در چند ماه گذشته از سال 99 بوده است.

صحت مند با اشاره به اینکه ورزش همگانی یکی از موارد مورد تاکید همیشگی مقام معظم رهبری بوده، خواستار همراهی و حمایت همه ارگان ها و نهادهای استان جهت فراگیر شدن ورزش در جامعه شد و بیان داشت: خوشبختانه در سالهای اخیر با فعالیت های صورت گرفته، ورزش کردن یه امر پسندیده و مورد تایید جامعه قرار گرفته هرچند هنوز بخش بزرگی از مردم یزد هیچ فعالیت ورزشی ندارند که این موضوع راه طولانی و سخت همگانی کردن ورزش را نشان می دهد. در این مسیر قطعا همراهی و حمایت رسانه ها بسیار موثر است.

گسترش ورزش های همگانی در خانه ها بخاطر شیوع کرونا
نائب رئیس بانوان هیات ورزش های همگانی استان یزد نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در موضوع آموزش های ورزشی، استان رتبه برتر کشوری را دارد، گفت: هر رشته ورزشی که تخصیص اعتبار می یافت و یا برای اولین بار دوره مربیگری آن برگزار شده مانند “تی، آر، ایکس”، “کراس فیت”، “فیوژن فیتنس” و... در استان نیز شرایط فعالیت و آموزش آن به علاقمندان فراهم شده و در اغلب آنها پیشتاز بوده ایم.

مائده سعیدی با اشاره به اینکه علیرغم شیوع کرونا از بهمن ماه 98 فعالیت های هیات ورزش های همگانی استان بیشتر از گذشته شد، اظهار داشت: در کنار مربیان و مسئولان هیات ورزش های همگانی استان، مردم یزد نیز در این دوران بیشتر به ورزش پرداختند و با برنامه های مجازی و آموزشی هیات همراه تر شدند.

وی در ادامه افزود: تا پیش از شیوع کرونا طبق آمار هیات پزشکی، ورزشی یزد بالاترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته این هیات مربوط به هیان ورزش های همگانی استان بود که 70 درصد آنها را بانوان تشکیل می دادند که گواه استقبال خوب بانوان استان از ورزش های همگانی است.

سعیدی مهمترین هدف هیات ورزش های همگانی استان در شرایط شیوع کرونا را گسترش ورزش در خانه عنوان کرد و افزود: تلاش می کنیم بصورت آنلاین و از طریق فضای مجازی ورزش را به منازل ببریم تا خانم های خانه دار در کنار فرزندانشان بصورت روزانه ورزش کنند. این مهم با ارسال فیلم های آموزشی یا پخش برنامه های لایو در رشته های مختلف ورزشی صورت می گیرد.

آموزش ورزش در خانه از طریق لایو اینستاگرام
نائب رئیس بانوان هیات ورزش های همگانی استان یزد برنامه آتی این هیات را آموزش زنده رشته های ورزشی توسط مربیان نام برد و گفت: علاوه بر این با دعوت از پزشکان متخصص شیوه های صحیح ورزش کردن و پیشگیری از آسیب ها را نیز در قالب برنامه های اینستاگرامی آموزش خواهیم داد.

سعیدی از برنامه های شاخص کمیته بانوان هیات ورزش های همگانی استان را ترویج ورزش میان بانوان شاغل در ادارات یزد دانست و گفت: در قالب این طرح یک روز بانوان کارمند را به همراه خانواده به تور کویرنوردی بردیم. البته بخشی از این طرح به علت شیوع کرونا ناتمام ماند. وی توجه به ورزش سالمندان و حضور مربیان یوگا در سرای سالمندان را از دیگر اقدامات هیات ورزش های همگانی یزد عنوان کرد که به عنوان طرحی ابتکاری در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

آموزش رشته های ورزشی در پویش «آماده باش»
دبیر هیات ورزش های همگانی استان یزد نیز در این نشست خبری با اعلام خبر برگزاری پویش کشوری «آماده باش» بیان داشت: این کمپین در اینستاگرام برگزار می شود و بر اساس آن روزانه در حدود 5 فیلم آموزشی در رشته های مختلف ورزشی در پیج ورزش های همگانی استان به آدرس hameganiyazd@ بارگزاری می شود. در قالب این فیلم های آموزشی تلاش می شود خانواده ها را با انواع ورزش ها و سرگرمی ها همچون طناب زنی، لیوان چینی، دومینو، مکعب روبیک، برپی و ...آشنا کنیم و از سطح مبتدی تا حرفه ای را تحت پوشش آموزشی قرار دهیم.

امین سامعی از همراهی برخی باشگاه های ورزشی یزد با پویش کشوری «آماده باش» خبر داد و گفت: برخی از فیلم های آموزشی توسط مربیان و ورزشکاران حرفه ای شاغل در باشگاه های یزد تهیه می شود. همچنین تلاش داریم علاوه بر آموزش رشته های مختلف ورزشی، تناسب ورزش ها با شرایط مختلف بدنی و سنی افراد را هم آموزش دهیم و اطلاعاتی راجع به تناسب اندام و شیوه صحیح ورزش و تغذیه ارائه دهیم.

دبیر هیات ورزش های همگانی استان یزد با اشاره به اینکه طرح «آوای ورزش در همسایگی» با رویکرد اشاعه ورزش در محلات و مجتمع های آپارتمانی از اول مهرماه در یزد اجرایی می شود، بیان داشت: هرچند امروزه ضرورت ورزش کردن در میان مردم پذیرفته شده اما هنوز استان یزد کم تحرک ترین شهروندان را میان استان های کشور دارد و باید برای فرهنگسازی ورزش بیش از پیش تلاش کرد.

نظر شما