شناسهٔ خبر: 42783030 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

به مناسبت روز جهانی آلزایمر؛

توقف در زمان ...

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که حافظه، افکار، مهارت‌های کلامی و قضاوت، درک مطلب و به طور کلی عملکرد شناختی شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد و امروز سی‌و یکم شهریور مصادف با ۲۱ سپتامبر با نام روز جهانی آلزایمر فرصتی برای شناخت این بیماری و یافتن روشی برای پیشگیری از آن است.

صاحب‌خبر -

ماه جهانی آلزایمر یک کمپین بین‌المللی برای آگاهی از این بیماری است که در سال ۲۰۱۲ شکل گرفت و امسال روز جهانی آلزایمر را با شعار «بیایید در مورد زوال عقل صحبت کنیم» بزرگ می‌داریم. روز جهانی آلزایمر یک کارزار بین المللی برای افزایش آگاهی و برجسته سازی مواردی است که افراد مبتلا به زوال عقل با آن روبه رو هستند.

تقریباً ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با زوال عقل زندگی می‌کنند و در سطح جهان، زوال عقل یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که با آن روبه رو هستیم و سالانه ۱۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که حافظه و سایر عملکردهای اصلی ذهن را از بین می‌برد. در اثر این بیماری اتصالات سلول مغز خراب شده و می‌میرند و در نهایت حافظه و سایر عملکردهای ذهنی از بین می‌رود. از دست دادن حافظه و گیجی از علائم اصلی این بیماری است. در حال حاضر هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما داروها و استراتژی‌های مدیریتی ممکن است به طور موقت علائم را بهبود ببخشند.

زوال عقل چیست؟

به گزارش ایسنا، زوال عقل سندرمی است که در آن حافظه، تفکر، رفتار و توانایی انجام فعالیت‌های روزمره رو به زوال است. زوال عقل از شرایطی است که با اختلال در حداقل دو عملکرد مغز مانند از دست دادن حافظه و قضاوت مشخص می‌شود. علائم شامل فراموشی، مهارت‌های اجتماعی محدود و توانایی‌های تفکر بسیار ضعیف است که باعث اختلال در عملکرد روزانه می‌شود. از نظر پزشکی، آلزایمر عمدتا افراد مسن را درگیر می کند، اما توجه به این نکته ضروری است که این بیماری یک قسمت طبیعی از پیری نیست.

آمارها حاکی از این است که بیش از ۵ میلیون آمریکایی با آلزایمر زندگی می کنند و  پیش بینی می شود این تعداد در سال ۲۰۵۰ تا حدود ۱۴ میلیون افزایش یابد. آلزایمر ششمین علت اصلی مرگ در ایالات متحده است

آلزایمر تنها از دست دادن حافظه نیست

آلزایمر پنجمین علت اصلی مرگ و میر در بین افراد ۶۵ سال به بالا است و همچنین یکی از دلایل اصلی ناتوانی و ضعف سلامتی است، آمارهای رسمی نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری آلزایمر، بیش از دو برابر افزایش یافته است و ۱۴۶ درصد افزایش یافته است، در حالی که تعداد مرگ و میرها بیماری قلبی ۷.۸ درصد کاهش یافته است.

هرچه تعداد افراد مسن مبتلا به این بیماری به سرعت رشد می کند، تعداد موارد جدید نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت. افراد ۶۵ سال به بالا پس از تشخیص زوال عقل آلزایمر به طور متوسط ۴ تا ۸ سال زنده می‌مانند، اما بعضی از آنها تا ۲۰ سال با آلزایمر زندگی می‌کنند.

آلزایمر آسیب‌های ویرانگر برای مراقبان این بیماران دارد و این افراد دو برابر بیشتر مشکلات عاطفی، مالی و جسمی را تحمل می‌کنند. هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و طولانی مدت افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل بسیار زیاد است و زوال عقل یکی از پرهزینه‌ترین شرایط سلامتی برای جامعه است. ۷۰ درصد هزینه‌های مراقبت از یک فرد مبتلا به زوال عقل، توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود. پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ هزینه درمان آلزایمر بیش از ۱.۱ تریلیون دلار تا زمانی که درمانی برای کاهش، توقف یا جلوگیری از بیماری ایجاد نشود در پی داشته باشد. این افزایش چشمگیر شامل بیش از چهار برابر افزایش هم در هزینه های دولت و هم در هزینه های اشخاص است.

افراد مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل سالانه دو برابر بیشتر از افراد مسن در بیمارستان بستری می شوند و بیشتر دچار بیماری های مزمن همچون بیماری قلبی، دیابت و بیماری‌های کلیوی می‌شوند.

تحقیقات حاکی از این است که درصد کمی از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر (کمتر از ۱ درصد) در ارتباط با جهش های ژنتیکی رخ می دهد. افرادی که دارای این جهش های ژنتیکی هستند، به طور قطع به این بیماری مبتلا شوند. در حال حاضر آزمایش برای تشخیص این نوع جهش ژنی وجود دارد که کمک می کند راههای پیشگیری از این بیماری را انجام داد.

یک آزمایش بالینی دیگر که به عنوان آزمایش A۴ (درمان ضد آمیلوئید در آلزایمر بدون علامت) شناخته می شود، در حال گسترش است که آیا آنتی بادی های بتا آمیلوئید می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مسن (۶۵ تا ۸۵ سال) در معرض خطر بالای بیماری کاهش دهد.

اگرچه تحقیقات هنوز در حال پیشرفت است، اما شواهد قوی وجود دارد که افراد می توانند با ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی، از جمله شرکت در یک فعالیت منظم و حفظ سلامت قلب، خطر را از خود دور کنند.

 آیا می توان از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کرد؟

بیماری آلزایمر یکی از بزرگترین نگرانی هایی است که بسیاری از ما با افزایش سن به آن فکر می کنیم. فکر کردن به این بیماری می تواند یک چشم انداز ترسناک باشد، به ویژه اگر شما عزیزی را دیده اید که تحت تأثیر زوال عقل است. اگرچه به شما گفته شده است که تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به بهترین چیزها امیدوار باشید و منتظر درمان دارویی باشید، اما حقیقت بسیار دلگرم کننده تر است. تحقیقات امیدوار کننده نشان می دهد که می توانید با ترکیبی از تغییرات ساده اما موثر در سبک زندگی، خطر ابتلا به آلزایمر و سایر زوال عقل را کاهش دهید.

با شناسایی و کنترل عوامل خطرساز شخصی و داشتن یک سبک زندگی سالم مغزی، می توانید شانس خود را برای سلامتی مادام العمر مغز به حداکثر برسانید و توانایی‌های شناختی خود را حفظ کنید. این مراحل ممکن است از علائم بیماری آلزایمر جلوگیری کرده و روند زوال را کندتر کند.

آلزایمر یک بیماری پیچیده با چندین فاکتور خطر است. برخی مانند سن و ژنتیک خارج از کنترل هستند، اما با این حال، هفت ستون برای یک زندگی سالم مغزی وجود دارد که در اختیار شماست؛ تمرین منظم، تعامل اجتماعی، داشتن رژیم غذایی سالم، تحریک ذهنی، خواب با کیفیت، مدیریت استرس و تضمین سلامت عروق راه هایی است که می تواند جلوی آلزایمر را سد کند.

اکنون متخصصان معتقدند که خطر ابتلا به آلزایمر محدود به پیری نیست، بلکه در واقع می تواند مدت ها قبل از تشخیص علائم، اغلب در میانسالی در مغز شروع شود. این نکته بدان معناست که شروع مراقبت از سلامت مغز شما زودتر از پیری باید باشد.

زنان و خطر آلزایمر

احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان دو برابر مردان است. محققان معتقدند این خطر بالاتر می‌تواند با کاهش باروری و شروع یائسگی زودرس مرتبط باشد. برای یک زن، کاهش استروژن نه تنها علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه را ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند بر مغز نیز تأثیرگذار باشد. از آنجا که استروژن از سلولهای مغزی در برابر پیری محافظت می کند، کاهش زیادی آن در دوران یائسگی ممکن است شما را در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دهد.

درمان جایگزینی هورمون می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف استروژن مکمل قبل از یائسگی ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل کمک کند. استفاده از هفت راهکار پیشگیری در میانسالی نیز می تواند مفید باشد، خصوصاً اتخاذ یک رژیم غذایی سالم.

مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند میوه، سبزیجات سبز برگ و آجیل ممکن است به محافظت از مغز کمک کند. دانه های کتان، سویا، آجیل و میوه هایی مانند توت فرنگی، هلو و زردآلو می توانند به طور طبیعی به افزایش سطح استروژن کمک کنند.

در حالی که تحقیقات در مورد رابطه یائسگی-آلزایمر هنوز در مراحل اولیه است، هر چه اقدامات پیشگیرانه بیشتری را می توانید از ۴۰ و ۵۰ سالگی شروع کنید. با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهید.

منابع: alz، alzheimers، zoom،aviancetechnologies، helpguide

انتهای پیام

نظر شما